13 beneficii ale cireselor

Desi multi adora sa manance cirese, totusi foarte putini cunosc ca acestea au si beneficii extraordinare pentru sanatate. In articolul de fata vei afla cateva dintre motivele pentru care ar trebui sa incluzi si tu cat mai des ciresele in alimentatia ta.

Desigur, din pacate sezonul acestor fructe delicioase nu este foarte lung. Insa chiar si asa, atunci cand este momentul trebuie sa profiti la maxim.

Stiai ca ciresele fac parte din gategoria fructelor cu cel mai scazut continut de calorii? Chiar si asa, acestea contin foarte multe minerale si vitamine necesare organismului pentru o functionare normala.

Insa nu trebuie sa ma crezi pe cuvant 🙂 . Te invit doar sa citesti acest articol si cu siguranta vei aprecia mai multe ciresele.

Despre cires si cirese

Despre cires si cirese

Ciresul (Prunus avium) este un arbore cu o coroana circulara, care creste in general pana la o inaltime de 8 metri. Uneori  insa poate atinge chiar si 10 metri sau mai mult.

Fructele ciresului (ciresele) sunt dulci si pot fi de culori diferite.

Chiar daca suntem obisnuiti sa spunem ca ciresele sunt rosii, acestea se mai gasesc si in nuante de galben sau chiar negru. In mijlocul fructului se afla un sambure rodund.

Avand un gust aromat si dulceag, ciresele pot suplini cu succes dulciurile, ciocolata si chiar bomboanele. Acestea se pot consuma la orice ora din zi, inclusiv seara, deoarece au in compozitie melatonina.

Culoarea rosie a cireselor este data de antioxidatii puternici (pigmenti antocianici), iar acestea au un rol benefic pentru sanatatea noastra.

Pentru cai care nu stiu, trebuie sa mentionez ca si coditele de la cirese se folosesc. Nu sunt comestibile, insa se pate face ceai cu ajutorula cestora (ceai din cozi de cirese).

Valori nutritionale (100 g cirese)

Ciresele contin peste 70% apa si reprezinta o sursa extraordinara de vitamine (A, C, B1, B2, B6), magneziu, melatonina si alti compusi ce fac din aceste fructe un adevarat izvor de sanatate.

  • Energie (calorii): 63 Kcal
  • Carbohidrati: 16 g
  • Proteine: 1 g
  • Grasime totala: 0.2 g
  • Colesterol: 0 mg
  • Fibre alimentare: 2.1 g
  • Vitamine: Acid folic, Niacina (B3), Acid pantotenic (B5), Piridoxina (B6), Riboflavina (B2), Tiamina (B1), Vitamina C, Vitamina A, Vitamina E, Vitamina K
  • Minerale: Calciu, Cupru, Fier, Magneziu, Mangan, Fosfor, Zinc

Cirese beneficii

Datorita compusilor ce le contin, ciresele au in mare parte proprietati detoxifiante, dar in acelasi timp si actiuni depurative.


Antocianinele din compozitia cireselor au rol antioxidant si antiinflamator, iar acidul hidroxicinamic ajuta la protejarea mucoasei din stomac.

1. Ajuta in tratarea depresiei

Deoarece ciresele contin magneziu, acestea alunga stari precum anxietatea, stresul sau chiar depresia.


Nu trebuie sa uitam nici de melatonina, pentru ca acest hormon te va ajuta sa ai un somn mult mai odihnitor.

2. Redau vitalitate

De asemenea, magneziul din cirese te ajuta sa alungi oboseala si sa te simti mai plin de vitalitate si energie.


In acest "ecosistem" intra in actiune si celelate vitamine si minerale din compozitia cireselor. Decat sa bei un energizat, mai bine mananci un pumn de cirese. 🙂

3. Imbunatatesc somnul

Dupa cum am mentionat deja, melatonina este responsabila cu acasta proprietate a cireselor, insa si magneziul ajuta la un somn mai linistit.

4. Te ajuta sa slabesti

Ciresele se numara printre fructele cele mai recomandate in curele de slabire, deoarece sunt de mare ajutor in eliminarea toxinelor din organism.


De asemenea, acestea au un continut foarte redus de calorii si grasimi.


Ciresele stimuleaza activitatea metabolismului (datorita continutului ridicat de apa) si, datorita fibrelor solubile, acestea confera senzatie de satietate.

5. Sustin buna functionare a digestiei

Ciresele joaca un rol foarte important in procesul de fermentatie intestinala. Mai mult, acestea contin aproximativ 2.1 grame fibre alimentare.

6. Imbunatatesc vederea

Deoarece ciresele sunt bogate in provitamina A, acestea sunt foarte utile in buna functionare a vederii.


Asta nu inseamna ca daca o sa mananci cateva cirese o sa ai o acuitate vizuala mai buna. Insa vitamina A te poate ajuta in aces proces.

7. De ajutor impotriva gutei

Ciresele au un bun efect diuretic, motiv pentru care persoanele care sufera de guta ar trebui sa le consume cat mai des.


De asemenea, si persoanele care au probleme cu reumatismul si artrita ar trebui sa consume in mod constant cirese.

8. Adjuvante impotriva cancerului

Pline de antioxidanti ce lupta impotriva radicalilor liberi, consumul de cirese ajuta atat in prevenirea, cat si in lupta impotriva cancerului.


Studiile efectuate in acest sens au aratat faptul ca ciresele ajuta si in prevenirea mutatiilor genetice care pot conduce la aparitia cancerului.

9. Previn imbatranirea prematura

Antioxidantii sunt responsabili pentru a preveni imbatranirea prematura. Din fericire, ciresele contin antioxidanti puternici si te pot ajuta in acest sens.


Totusi, conteaza si alimentatia ta zilnica. Recomandat este sa urmezi o dieta echilibrata, bazata cat mai mult pe fructe si legume.

10. Pot reduce durerile si inflamatiile

Ciresele contin pigment antocianic, care s-a constatat ca are puternice efecte de reducere a durerilor si inflamatiilor.


Din acest motiv ciresele sunt utile in calmarea durerilor musculare si articulare.

11. Prevenirea diabetului

Ciresele au un indice caloric foarte scazut comparativ cu alte fructe, ceea ce le face utile impotriva declansarii diabetului.


Totodata, reprezinta un fruct ideal pentru persoanele care deja sufera de aceasta afectiune.

12. Benefice in reglarea tensiunii arteriale

Potasiul continut de cirese ajuta la reducerea presiunii sanguine si la echilibrarea nivelului de fluide din organism.


In plus, ciresele sunt de ajutor in mentinearea "supletii" vaselor de sange din corp.

13. Buna functionare a creierului

Antocianinele (colorant natural) ce se afla in compozitia cireselor, ajuta la combaterea stresului oxidativ si lupta impotriva bolilor neurodegenerative.

Curiozitati despre cirese

Curiozitati despre cirese

Ciresele, pe langa faptul ca sunt foarte gustoase si sanatoase, au si cateva lucruri mai putin cunoscute.

De exemplu, aceste fructe pot ajuta la albirea dintilor. Ca sa poti profita de acest beneficiu, trebuie sa le consumi dupa masa, ca si desert.

Cozile de cirese, daca sunt folosite pentru ceai, au un puternic efect diuretic. Se pot folosi ca si adjuvant pentru infectiile urinare, dar si al litiazei renale. Subliniez, adjuvant!

Stiai ca Romania se afla in topul producatorilor de cirese? In 2012 tara noastra a ocupat locul 8 la productia de cirese. Totusi cred ca lucrurile s-au schimbat putin, intre timp (din pacate).

Nu in ultimul rand, in comuna Miroslava exista o statiune de cercetare si dezvoltare in pomicultura. Acolo s-au creat peste 500 de soiuri de cires. Exista un soi la care perioada de recoltare este in luna Octombrie! 

Contraindicatii

Pe langa multele beneficii pentru sanatatea noastra, ciresele au si cateva contraindicatii. In special nu sunt recomandate persoanelor care sunt alergice. Recomandat este sa consulti un medic alergolorg, deoarece aceste fructe pot provoca reactii adverse foarte neplacute.

Nu exista studii suficiente in acest moment care sa arate daca ciresele nu sunt indicate femeilor insarcinate. Dimpotriva, se crede ca ar ajuta in timpul sarcinii. Chiar si asa, pentru siguranta ta, mai bine ceri sfatul medicului.

Consumate in exces, acestea pot duce la balonare, varsaturi sau greturi. De asemenea, in unele cazuri pot provoca si arsuri la nivelul stomacului.

Surse:

  • https://www.healthline.com/nutrition/cherries-benefits
  • https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/health-benefits-cherries
  • https://food.ndtv.com/food-drinks/8-hidden-health-benefits-of-cherries-for-weight-loss-heart-health-good-sleep-1708408