Totul despre anxietate

Cu totii ne simtim uneori nelinistiti si nervosi. Aceste stari sunt normale in fata unei situatii stresante de la serviciu, a unui examen sau a unui eveniment important din viata.

Atunci cand sentimentele de stres devin constante si coplesitoare, acestea pot fi tulburari de anxietate.

In acest articol vreau sa iti spun totul despre anxietate! Care sunt cauzele, simptomele, tipurile de anxietate, tratamente si multe alte lucruri utile.

Din pacate, anxietatea este o tulburare cu care se confrunta tot mai multe persoane in zilele noastre. Ritmul alert in care traim si stresul afecteaza comportamentul nostru si produc stari de neliniste.

Anxietatea te poate impiedica sa iti desfasori viata in mod normal. Tocmai de aceea este foarte important sa recunsosti simtomele anxietatii si sa le tratezi din timp pentru a avea o viata implinita si linistita.

Ce este anxietate?

Ce este anxietate?

Anxietatea se defineste ca fiind o tulburare nervoasa caracterizata prin stari de neliniste, teama nefondata insotita de palpitatii, sufocare si ganduri negative.

Este o boala mintala patologica care duce la nervozitate, frica si ingrijorarea excesiva. Aceste stari negative influenteaza modul in care percepi emotiile. Iti modifica comportamentul si provoaca simptome fizice.

Persoanele cu tulburari de anxietate manifesta sentimente de ingrijorare si teroare excesiva, repetate pentru situatii de zi cu zi.  Acestea sunt foarte intense si ating un maxim de cateva minute, apoi dispar.

Sunt situatii in care o anxietate usoara este o stare normala si sanatoasa. Insa, atunci cand emotiile te coplesesc si devin regulate, anxietatea poate deveni severa. In aceasta situatie, devine o tulburare medicala care iti poate afecta serios viata de zi cu zi.

Pentru a identifica si trata afectiunea este foarte important sa stii cand anxietatea devina severa si necesita ingrijiri medicale. Cu un tratament adecvat, simptomele anxietatii sunt gestionate si tratate corect, astfel poti reveni la un stil de viata normal.

Din acest articol vei afla totul despre anxietate, astfel incat sa poti recunoaste corect simptomele si sa stii ce ai de facut pe mai departe.

Cauzele care declanseaza anxietatea

Nu se cunosc clar cauzele care declanseaza anxietatea. Tulburarile de anxietate pot aparea la toate persoanele.

Anxietatea poate fi declansata atat de stimuli externi, dar si de stimuli interni. De exemplu, poti deveni anxios din cauza pierderii locului de munca.

Anxietatea poate apare si daca esti o persoana care isi face prea multe griji pentru orice problema.

Tulburarile de anxietate sunt circuite defectuase ale creierului care gestioneaza frica si emotiile. Ele pot fi declansate de:

  • factori de stres sau genetica
  • evenimente traumatizante experimentate in viata de zi cu zi
  • cauze medicale
  • efectele secundare ale unor medicamente
  • dezechilibre hormonale deteriminate de anumite afectiuni: menopauza, tumori, diabet, etc.
  • diagnosticarea cu o problema grava de sanatate
  • stresul unei viitoare interventii chirurgicale
  • recuperari prelungite
  • administrarea sau retragerea administrarii de substantele ilicite, medicamente anti-depresive
  • consumul sau incetarea consumului de alcool sau tutun
  • personalitatea predispusa spre stari de anxietate
  • alte tulburari de sanatate mintala, de exemplu depresia

Cauzele sunt multiple si complicate. Pot fi mai vechi sau pot apare dintr-o data.

Anumite cauze pot declansa alte cauze care sa duca la anxietate. In plus, un anumit tip de anxietate poate fi cauza declansarii altui tip de anxietate.

Simptome anxietate

Simptome anxietate

Simptomele de anxietate pot apare din copilarie si continua pana la varsta adulta.

De altfel, simpomele pot fi cauzate de experiente inspaimantatoare traite intr-o anumita perioada.

Unele simptome pot parea normale in viata de zi cu zi. Insa, persoanele cu anxietate severa experimenteaza simptome la un nivel ridicat si regulate.

In aceasta situatie, simptomele resimtite afecteaza grav viata ta de zi cu zi.

Cele mai comune simptome care sunt specifice tuturor tipurilor de anxietate sunt:

  • nervozitate crescuta
  • neliniste excesiva
  • stari de agitatie
  • sentimentul de pericol iminent
  • frica sau panica permanenta
  • iti faci griji pentru orice
  • respiratie greoaie
  • palpitatii si batai rapide si neregulate ale inimii
  • gura uscata, greata si ameteli
  • febra musculara
  • mainile si picioarele reci sau transpirate
  • frisoane
  • probleme de concentrare
  • ganduri care nu au legatura cu realitatea
  • probleme de somn
  • afectiuni gastrointestinale
  • imposibilitatea de a controla anumite emotii
  • dorinta de a evita situatiile de care te temi
  • senzatie de slabiciune si obosela

Tipuri de anxietate

1.

Anxietate generalizata


Este cel mai des intalnit tip de anxietate. Este o tulburare cronica de lunga durata.


Se caracterizeaza prin griji excesive si persistente pentru evenimente obisnuite din viata de zi cu zi.


Persoanele cu anxietate generalizata au emotii pentru activitati simple si de rutina. De regula, oamenii traiesc cu aceasta afectiune, fara a sti ca de fapt sufera de anxietate.


Adesea, anxietatea generalizata poate duce la depresie sau un alt tip de anxietate.

2.

Atacul de panica


Se caracterizeaza prin episoade repetate de frica excesiva. Apare brusc, este greu de controlat si atinge maximul in cateva minute.


Exista situatii in care un atac de panica poate dura mai multe ore.


Atacul de panica poate fi declansat de o situatie stresanta de lunga durata sau de o experienta inspaimantatoare de moment.


Persoanele care au experimentat atacuri de panica traiesc cu frica de a nu se repeta acest episod si de a evita atacurile viitoare.


O persoana care sufera de atac de panica poate avea urmatoarele simptome:


  • transpiratie excesiva
  • dureri in piept
  • palpitatii cardiace puternice si neregulate
  • dificultati de respiratie si senzatii de sufocare
  • senzatia producerii unui atac de cord
  • stari de confuzie
  • ameteala
  • greata
Simptomele atacului de panica sunt similare cu simptomele unor afectiuni care iti pot pune viata in pericol. Tocmai de aceea, el este adesea interpretat gresit.
3.

Fobia specifica


Este o frica irationala si dorinta de a evita o situatie specifica sau un anumit obiect. Exemplu de fobie specifica ar fi teama de inaltime, frica de reptile, etc.


Practic cunosti cauza care declanzeasa teama ca fiind ilogica, dar iti este imposibil sa controlezi starile de anxietate care apar.

4.

Agorafobia


Este caracterizata de tema si dorinta de a evita situatii, locuri sau evenimente care iti provoaca panica si te fac sa te simti neputincios sau jenat.


Cauza acestei anxietati provine din frica de a nu te afla intr-o situatie fara iesire si sa nu poti primi ajutor daca ti se intampla ceva.


Acesta este, de multe ori, confundata cu frica de spatii inchise.


Exemple de agrofobie pot fi: frica de a pleca de acasa, de a folosi liftul, de a circula cu mijloacele de transport in comun, etc.

5.

Mutismul selectiv


Este o forma extrema de fobie sociala.


De obicei, este experimentata de copii. Acestia, desi acasa au abilitati extraordinare de comunicare verbala cu membrii familiei, se tem sa vorbeasca in anumite contexte sau locuri publice.

6.

Fobia sociala


Este o frica care apare in interactiunile sociale. Daca suferi de acest tip de anxietate te temi de critica si judecata celor din jur.


Te simti intimidat si jenat de anumite situatii sociale si persoane. De altfel, prezinti un nivel ridicat de frica de umilinta si respingere.


Toate aceste sentimente te determina sa eviti situatiile sociale si interactiunea cu oamenii. Fobia sociala iti poate afecta grav viata de zi cu zi.

7.

Anxietatea de separare


Este o tulburarea declansata de frica de separare de o perosana de care te-ai atasat sau de un loc care iti ofera siguranta.


Este o tulburare din copilarie care poate fi legata de divortul parintilor, pierderea unei persoane dragi, etc. Anxietatea de separare poate provoca atac de panica, uneori.

8.

Anxietate cauzata de o afectiune medicala


Este caracterizata prin simptome de anxietate declansate de o problema de sanatate.


Se poate declansa si din cauza administrarii sau renuntarii la anumite medicamente sau substante.

Tratamente naturale pentru anxietate

Cu totii ne simtim anxiosi, uneori. Stres, emotii, griji – toate fac parte din viata nostra de zi cu zi.


Tulburarile de anxietate usoare si pe termen scurt pot fi gestionate si calmate cu ajutorul unor tratamente naturiste.


Daca anxietatea nu este severa, poti trata aceasta afectiune fara supraveghere medicala. Iata cateva actiuni pe care poti sa le faci:

Apeleaza la plantele medicinale cu efect sedativ

Datorita proprietatilor pe care le au, anumite plante sunt populare pentru efectele benefice asupra sistemului nervos.


Fie ca bei o cana de ceai, iei o capsula sau cateva picaturi de tinctura, urmatoarele plante te ajuta sa alungi starile anxioase:


  • musetelul – o cana de ceai de musetel seara va induce o stare de calm si imbunatateste calitatea somnului pe parcursul noptii. Este un remendiu natural foarte eficient pentru starile de anxietate
  • passiflora (floarea pasiunii) – este recunoscuta inca din antichitate pentru efectele sale de a inlatura starile de emotii puternice. Poti apela la aceasta planta fie sub forma de ceai, fie capsule (link produs)
  • valeriana – radacina acestei plante are beneficii asupra tulburarilor afective. Reduce starile de nervozitate si alunga teama si nelinistea
  • roinita – este una dintre cele mai populare plante terapeutice din lume. Roinita favorizeaza gandirea optimista, regleaza echilibrul psiho-emotional, induce un somn linistit. Este benefica in depresii, isterie, stari de nervozitate si anxietate. Apeleaza la roinita, fie sub forma de ceai de roinita, capsule de roinita (link produs) sau tinctura de roinita (link produs)
  • sunatoarea – este foarte eficienta ca tratament natural pentru depresie si anxietate. Inlatura oboseala cronica si tulburarile de somn. De altfel, mentine echilibrul psiho-emotional si contribuie la relaxare si mentinerea unei bune dispozitii. Este recomandata pentru a inlatura simtomele atacurilor de panica.

Ia suplimente naturale de triptofan

Triptofanul este un aminoacid esential care ajuta la secretarea serotoninei si melatonienei.


Serotonina este un hormon responsabil pentru starea de fericire, optimism si buna dispozitie a organismului. Melatonina ajuta organismul sa se odihneasca, ea este responsabila cu calitatea somnului.


Asadar, triptofanul are un rol esential in starile depresive si anxioase.


Din pacate, organismul uman nu poate produce singur triptofan. Poti acumula triptofan din alimente precum: carne de curcan, fructe de mare, lactate, oua, tofu, nuci, avocado, caise.


Uneori, nu avem suficient timp sa ne ocupam de alimentatie asa cum ar trebui. Apeleaza cu incredere la ajutorul unor suplimente naturale de triptofan.


Iti recomand acest produs. O capsula te va ajuta sa reduci stresul, te va calma natural, inlatura insomnia, starile depresive si anxietatea.

Fii atent la deficitul de magneziu

Deficitul de magneziu din organism poate sa iti dea stari de irascibilitate, epuizare psihica si fizica, dureri de cap.


Prin urmare, cantitatea optima de magneziu sustine buna functionare a sistemului nervos. Te ajuta sa inlaturi starile de oboseala, vei fi mai bine dispus si mentine sanatatea psihica.


Poti suplimenta natural deficitul de magneziu din organism consumand alimente bogate in magneziu. De altfel, o alta forma ar fi suplimentele cu magneziu organic.

Fa efort fizic

Stiu ca auzi mereu asta, insa efortul fizic reduce stresul. Miscarea elibereaza in creier anumite substante chimice care te ajuta sa fii mai pozitiv si optimist.


In plus, iti imbunatateste starea de spirit, iti creste stima de sine si te face mai sanatos. Nu trebuie sa te antrenezi ca pentru olimpiada! 🙂


Fa o plimbare zilnica de 15 minute sau un antrenament scurt de 3 ori pe saptamana. Practica orice miscare iti place si ti se pare potrivita pentru tine.


Fa-ti o rutina in asa fel incat sa faci miscare fizica regulat.

Iesi in natura

Cand te simti anxios, iesi in natura. Admira copacii, plantele, priveste cerul si te vei linisti. O iesire in natura iti va schimba dispozitia si va reduce nivelul stresului.


Scade tensiunea arteriala, musculara, regleaza bataile inimii si te ajuta sa te calmezi.


Daca stai la casa si ai posibilitatea, mergi in gradina si ocupa-te de plante. Astfel, petreci timp in aer liber, faci efort fizic si iti vei imbunatati starea de spirit.

Mananca sanatos

O dieta echilibrata ajuta la reducerea simtomelor de anxietate.


Consuma alimente bogate in vitamine, minerale, antioxidanti, omega 3, triptofan, probiotice. Astfel, alimente precum: legume, fructe, peste, chefir, curcan, pui si soia, atenueaza anxietatea.


Evita pe cat posibil consumul de cafea, prajeli, alimente procesate sau cu un continut mare de zahar.

Dormi suficient

Stim cu totii ca atunci cand nu dormim suficient suntem nervosi si anxiosi. 8 ore de somn linistit iti vor imbunatati starea de spirit si iti vor da energia necesar pentru a face fata problemelor de peste zi.


Asigura-te, astfel, ca dormi suficient pe parcursul noptii. Daca te confrunti cu insomnia, iata cateva remedii naturiste pentru insomnie.

Apleleaza la aromaterapia cu uleiuri esentiale

Mirosul de lavanda, musetel, tamaie, ylang-ylang, trandafir sau bergamota calmeaza sistemul nervos.


Cateva minute de aromaterapie cu uleiuri esentiale din plante scade tensiunea arteriala, alunga insomnia si stresul.

Fa o baie calda

Este o alta tehnica de relaxare eficienta dupa o zi stresanta. Pur si simplu umple cada cu apa calda si afunda-te in ea.


O baie calda reduce simtomele de anxietate. Iata 5 tipuri de bai relaxante care te pot ajuta sa te linistesti.

Nu consuma alcool sau tutun

Alcoolul sau tutunul agraveaza grav starile de anxietate.


Aparent, poti avea impresia ca iti dau bunadispozitie, te relaxeaza si alunga grijile. Insa, aceste stari sunt doar de moment. De fapt iti vor distruge viata si sanatatea.


In timp, risti sa te imbolnavesti de o afectiune cronica, inclusiv de anxietate. Renunta la alcool sau tutun. Cere ajutor, daca nu te descurci singur!

Mediteaza

Meditatia este o tehnica eficienta de relaxare si gestionare a emotiilor. Retrage-te singur intr-un loc linistit, pune o muzica relaxanta si inchide ochii.


Concentreaza-te pe respiratie si pe momentul prezent.


Daca gandul iti zboara la o anumita problema, respinge-o rapid si limpezeste-ti mintea. Scopul meditatiei este sa te relaxezi si sa te concentrezi pe prezent.


Daca nu ai mai practicat meditatia pana acum, cauta un program de meditatie ghidata.

Practica Yoga

Yoga este tot o forma de meditatie care te ajuta sa te reechilibrezi fizic, mental si emotional.


Pozitiile de Yoga iti vor destresa muschii, iti vor mentine respiratia calma si vei face efort fizic. Toate acestea ajuta la scaderea ritmului cardiac, tensiunii arteriale si te vei simti mai putin axios.

Respira profund

Atunci cand te simti agitat si nelinistit, respiratia profunda este o tehnica de relaxare rapida si la indemana.


Inspira si expira profund pe nas de cateva ori. Vei obeserva ca in cateva minute starile anxioase se vor calma.

Seteaza-ti prioritatile

Este o tehnica eficienta de gestionare a stresului.


Pune pe o lista activitatile prioritatre si activitatile care pot astepta. Este o modalitate de organizare si de concentrare pe activitatile imediate.


Da-ti termene de finalizare a sarcinilor si fa-ti timp si pentru pauze.

Tine un jurnal al momentelor cand esti anxios

Te poate ajuta sa te cunosti mai bine si sa gestionezi tulburarile emotionale.


Noteaza in jurnal cand te-ai simtit anxios si din ce motiv. Scrie exact ce ai gandit si cum ai reactionat. Daca starea ta de anxietate are o cauza specifica, astfel vei sti cum sa o tratezi.


Eventual poti nota si cum ar fi trebuit sa reactionezi ca sa eviti acea stare negativa.


Acest exercitiu de imaginatie te va ajuta sa stii cum sa faci fata unui episod viitor de anxietate.

Cere ajutorul persoanelor dragi

Uneori, o simpla discutie cu un prieten sau un membru al familiei te ajuta sa te descarci emotional si sa te linistesti.


Daca ai o problema, nu ezita sa ceri ajutorul unei persoane dragi si de incredere!

Cand trebuie sa mergi la doctor?

Daca te confrunti cu stari de anxietate severe si nimic nu pare sa te calmeze, cere ajutor de specialitate.

Netratata la timp, anxietatea se va agrava si iti va afecta viata de zi cu zi. Anxietatea este mai usor de tratat daca primesti ajutor la timp.

Iata care sunt semnele ca trebuie sa mergi al doctor:

  • ai stari de teama, nelinisti si ingrijorare persistente si greu de controlat
  • iti faci griji din orice problema, iar acest lucru iti afecteaza relatiile de munca, familiale si sociale
  • te simti deprimat si ai probleme de sanatate mintala
  • esti dependent de alcool sau alte substante
  • ai ganduri sinucigase

Daca te confrunti cu astfel de stari, cere imediat ajutorul medicului. Acesta va sti cum sa te ajute.

Psihoterapia este unul dintre cele mai eficiente tratamente pentru tulburarile de anxietate. Tratamentul medical in cazul anxietatii mai consta in medicamente antidepresive, benzodiazepine, triciclice sau beta-blocante.

Din pacate, aceste medicamente vin al pachet cu anumite efecte adverse. Iti pot da stari de dependenta, somnolenta, greata, ameteli, senzatia de gura uscata sau cresterea in greutate. Din acest motiv este foarte important sa nu apelezi la astfel de medicamente fara acordul medicului.

Anxietatea se vindeca?

Anxietatea se vindeca?

Multe persoane se intreaba daca anxietatea se vindeca. Ei bine, raspunsul la aceasta intrebare este mult mai complicat decat pare.

Din pacate, nu exista inca un instrument care sa modifice dezechilibrele din creier si sa alunge tulburarile de anxietate.

Recuperarea permanenta a tulburarilor de anxietate este foarte complexa si depinde de multi factori. Unele persoane se pot vindeca de anxietate in doar cateva luni de tratament adecvat, in timp ce altele au nevoie de mai mult tip.

Vindecarea de anxietate depinde de severitatea si tipul afectiunii. Daca anxietatea este cronica, timpul de vindecare este mai indelungat.

Concentrarea pe ameliorarea simptomelor nu inseamna neaparat ca tratezi afectiunea. Astfel, dupa un timp simtomele pot sa reapara.

De altfel, vindecarea tulburarilor de anxietate depinde si de factorii psihologici si genetici ai fiecarui individ in parte. Astfel, daca esti o persoana mai sensibila emotional, esti mult mai predispus la anxietate.

Un alt factor care influenteaza vindecarea anxietatii este mediul in care traiesti. Daca ai un job stresant, probleme in familie, etc. vindecarea de anxietatea poate fi dificila.

In astfel de cazuri este indicat sa te indepartezi de factorii care iti declanseaza starile de neliniste pentru a te putea vindeca. Este posibil ca niciun tratament sa nu isi faca efectul, doar sa amelioreze starile.

Dupa cum ai vazut in acest articol, exista multe modalitati care reduc si elimina simptomele anxietatii.

Terapia regulata la psiholog  poate ameliora sau vindeca anxietatea. Remediile naturalemeditatiilesportul te pot elibera complet de anxietate.

Medicamentele antidepresive pot fi si ele o solutie in acest sens.

Trebuie sa fii pozitiv pentru ca doar in acest fel poti sa tratezi anxietatea si depresia. Chiar daca timpul de recuperare variaza de la individ la individ, aceasta afectiune se poate trata.

Intrebari frecvente...

Anxietatea este o tulburare nervoasa care se caracterizeaza prin stari de neliniste, teama, palpitatii, sufocare si ganduri negative. Este o afectiune care duce la frica, nervozitate si ingrijorare nefondata.

Tratamentele pentru anxietate sunt diverse. De la tratamente medicamentoase, pana la tratamente naturiste. Nu se exclude nici vizita la pshiholog. Conform studiilor realizate, cel mai eficient tratament este consultarea psihologului si urmarea unui tratament (ambele se fac in acelasi timp).

Daca suferi de anxietate in faza incipienta, atunci poti incerca plantele care au rol sedativ (musetel, roinita, valeriana, etc), cursuri de yoga sau meditatii (gasesti pe Youtube gratuite, ambele) . Trebuie mentionat faptul ca anxietatea nu se trateaza de pe-o zi pe alta si trebuie sa-ti faci o rutina in fiecare zi.

Nu inseamna ca daca ai o fobie sau o teama de ceva ai anxietate. Cele mai comune simptome in caz de anxietate sunt starile de nervozitate, ganduri negative si senzatia de sufocare. Deseori anxietatea este usor confundata cu atacurile de panica. Chiar si asa, in general anxietatea, depresia si atacurile de panica merg "impreuna".

Anxietatea nu este o afectiune care se trateaza foarte repede. Totusi, conteaza si stadiul in care te afli. Cu cat apelezi mai repede la un tratament (fie el si naturist), cu atat sansele ca anxietatea sa fie tratata intr-un timp mai scurt. Unele persoane pot sa traiasca cu aceasta afectiune toata viata, unele se pot trata. Nu uita, un pshiholog poate face adevarate minuni. Nu-ti fie rusine sa apelezi la unul!