Cele mai bune vitamine pentru copii

Cu siguranta ca orice parinte isi doreste copiii sanatosi, inteligenti si dezvoltati armonios. Insa atunci cand vorbim despre acest subiect, despre care sunt cele mai bune vitamine pentru copii, se impun si o serie de intrebari.

Care este rolul concret al acestor vitamine si minerale? Care sunt cele mai utile? Cum actioneaza? Este bine sa dau vitamine copiilor sanatosi? De la ce varsta pot sa le administrez?

In conditiile in care "piata" este plina de astfel de vitamine, atunci ce anume sa alegi? Iar prin articolul de astazi imi propun sa raspund macar la o parte dintre intrebarile si nelamuririle tale.

Vreau sa mentionez inca de la inceput ca administrarea de vitamine la copii se face si in urma unui consult la medicul specialist sau, dupa caz, cu farmacistul.

De asemenea, informatiile din acest articol sunt cu scop informativ. Iti recomand sa consulti un medic pentru un tratament corect si adecvat fiecarei situatii.

Varsta la care se administreaza vitamine la copii

Varsta la care se administreaza vitamine la copii

Poti sa incepi chiar inainte ca acestia sa vina pe lume, inca de cand sunt in burtica mamei.

De fapt, este chiar indicat sa faci acest lucru, atat pentru tine, deoarece organismul tau va avea nevoie de un surplus de vitamine si minerale pe toata perioada sarcinii, cat si pentru bebele ce urmeaza sa vina pe lume.

Desigur, este bine sa ceri insa sfatul medicului in acest sens. In urma analizelor efectuate, va recomanda vitaminele si mineralele necesare.

De regula, aceste suplimente vor contine acid folic, complexul de vitamine B, iar mai apoi fier si altele. Iar daca este necesar, poti continua sa-i administrezi vitamine si dupa ce s-a nascut, insa doar la sfatul medicului pediatru.

Este bine sa dau vitamine copiilor sanatosi?

Este bine sa dau vitamine copiilor sanatosi?

Inca de la inceput vreau sa subliniez ca nu sunt adepta vitaminelor sub forma de pastile!

Mereu voi milita pentru un stil de viata sanatos, bazat pe o alimentatie corecta, diversificata, sanatoasa.

Totusi, sunt cazuri cand doar prin alimentatie nu reusim sa oferim copiilor nostri tot necesarul de vitamine si minerale de care acestia au nevoie pentru a se dezvolta corect sau pentru a le sustine sistemul imunitar.

Atunci da, cred ca este necesar sa le oferim un mic “impuls”, sub forma acestor vitamine pentru copii. Insa, cel mai bine este ca acestea sa fie administrate in urma sfatului medicului pediatru.

Ca sa raspund la intrebarea din acest capitol: depinde. Daca medicul iti recomanda acest lucru, desigur ca trebuie sa administrezi copiilor vitaminele recomandate.

Daca vrei doar sa te asiguri ca vitaminele si mineralele necesare nu lipsesc, atunci iti recomanda o alimentatie bazata si pe fructe si legume.

Alternativ, iti recomand sucurile naturale facute acasa. Sunt foarte sanatoase, iar un storcator de fructe si legume este foarte ieftin.

Care sunt cele mai bune vitamine pentru copii?

Cu siguranta ca aceasta este cea mai frecventa intrebare atunci cand vorbim despre acest subiect. Ce vitamine sa le dam?


Ei bine, aici raspunsul difera: bune pentru ce? Pentru dezvolare armonioasa, pentru dezvoltarea atentiei, pentru imunitate?


In plus, aportul optim de elemente nutritive trebuie adaptat in functie de fiecare etapa de dezvoltare a copilului, iar aici sfatul medicului este foarte important.


Sa vedem in continuare care sunt mineralele si vitaminele de baza de care cel mic are nevoie.

Vitamina A

Este o vitamina esentiala pentru o vedere buna, aceasta ajutand la formarea unui pigment al retinei, denumit rodopsina.


Vitamina A joaca un rol important si in stabilitatea lizozomilor, sau mai clar spus, ajuta celulele sa lupte impotriva agentilor patogeni ce pot ataca sistemul imunitar.


De asemenea ajuta la sinteza proteinelor complexe (glicoproteine) ce intra in alcatuirea tuturor celulelor. Un deficit de vitamina A poate afecta vederea, conducand la cecitate nocturna (persoanele afectate nu reusesc sa distinga obiectele aflate in lumina slaba) sau la distrugerea treptata a corneei.


De asemenea poate afecta si pielea, prin ingrosarea stratului exterior al epidermei si aparitia de scuame si cojite.


Surse naturale de vitamina A: galbenus de ou, ficat, unt, legumele galbene si cele cu frunze verzi, morcovul, fructele galbene.

Vitamina B2

Vitamina B2 (riboflavina), are un rol important in descompunerea componentelor alimentare, in absorbtia altor nutrienti si in buna functionare a tesuturilor.


Este necesara pentru dezvoltarea normal a celulelor si pentru buna functionare a acestora si ajuta la transportarea oxigenului spre celule. Este esentiala atat in perioada de dezvoltare fetala, cat si in perioadele de crestere.


O lipsa de vitamina B2 poate conduce la anemie, poate provoca deficit de crestere, afectiuni dermatologice, inflamatii la nivelul limbii si gurii, metabolism incetinit, tulburari digestive, dar si nervoase.


Surse naturale de vitamina B2: cereale, produse lactate, sparanghel, avocado, ciuperci, dovlecei, anghinare, nuci, extractul de drojdie, peste, oua, ficat.

Vitamina B9

Forma sintetica a acesteia o reprezinta acidul folic, care odata ajuns in organism se transforma in vitamina B9 si este asimilat, iar forma naturala este folatul.


Aceasta vitamina este esentiala pentru buna functionare a organismului, ajuta la metabolizarea carbohidratilor si la producerea de energie. Previne malformatiile congenitale, motiv pentru care se recomanda viitoarelor mame, in special in primele stadii de dezvoltare ale sarcinii.


Totodata, ajuta la reglarea functionarii sistemului nervos, previne aparitia depresiei si sustine sistemul imunitar.


Printre principalele simptome ale deficitului de vitamina B9, se numara: oboseala, iritabilitate si chiar stari depresive, alergii, tulburari de memorie.


Surse naturale de vitamina B9: linte, naut, sparanghel, brocoli, varza, spanac, mazare, fasole, avocado, citrice, galbenus de ou, seminte de floarea soarelui.

Vitamina B12

Aceasta joaca un rol esential pentru functii importante ale organismului, precum sinteza ADN-ului, formarea de celulelor rosii, functionarea corecta a nervilor, mentinerea functiei cognitive.


De asemenea, ajuta la sinteza acizilor grasi, la arderea grasimilor din organism si este importanta pentru sanatatea creierului. Aceasta favorizeaza absorbtia calciului, intareste sistemul nervos, reduce alergiile.


Un deficit de vitamina B12 poate provoca anemie, leziuni ale nervilor, pierderi de memorie. De regula, acest deficit se manifesta prin simpome precum stari de oboseala si slabiciune, lipsa poftei de mancare, constipatie, amorteala si furnicaturi ale mainilor si picioarelor.


Surse naturale de vitamina B12: carne, peste, oua, laptele si produsele lactate.

Vitamina C

Pe langa rolul important pe care il are pentru intarirea imunitatii, vitamina C este implicata si in formarea colagenului, aminoacizilor, hormonilor, dar si in mentinerea sanatatii oaselor si a vaselor sanguine.


Ajuta la vindecarea ranilor si arsurilor, mentine sanatatea pielii, are un puternic rol antioxidant si favorizeaza absorbtia fierului. Vitamina C reduce riscul de boli cardiovasculare si cronice, previne deficitul de fier.


Carenta de vitamina C in organism poate conduce la scorbut si la simptome precum inflamarea gingiilor, pete pe piele sau dureri articulare, stari de slabiciune.


Surse naturale de vitamina C: brocoli, spanac, varza, conopida, ardeiul gras, rosiile, patrunjelul, citricile.

Vitamina D

Vitamina D (colecalciferolul) este de asemenea esentiala pentru mentinerea sanatatii si in special pentru o buna mineralizare osoasa.


Alaturi de calciu, aceasta ajuta la formarea oaselor si la mentinerea sanatatii acestora, contribuie la asimilarea calciului si fosforului in organism, previne aparitia rahitismului.


In plus, este importanta pentru formarea si dezvoltarea creierului, stimuleaza activitatea sistemului imunitar si mentine o buna functionare a tiroidei. Vitamina D este produsa in mod natural de organism prin expunerea la soare.


Surse naturale de vitamina D: ouale, pestele gras (precum macrou, somon, ton, sardine), produse lactate.

Vitamina E

Aceasta are un rol esential in protejarea celulelor si tesuturilor, este implicata in procesul de producere a globulelor rosii, protejeaza ficatul, sustine sistemul imunitar, contribuie la vindecarea ranilor, asigura formarea de noi tesuturi.


O carenta de vitamina E, desi destul de rar intalnita, se manifesta prin slabiciune la nivelul muschilor, stari de ameteala, letargie, probleme de vedere, vindecarea lenta a ranilor. In plus, poate fi afectat sistemul nervos si cel muscular.


Surse naturale de vitamina E: nuci, alune, migdale, semintele de floarea soarelui, oua, ficat, struguri, avocado.

Minerale esentiale

Cu siguranta ca toate vitaminele si mineralele sunt importante pentru o buna functionare a organismului.


Insa, daca am vorbit despre cele mai utile vitamine pentru copii, nu pot sa nu amintesc si despre cele mai bune minerale.

Calciu

Acesta este un mineral esential pentru buna dezvoltare a dintilor si al intregului sistem osos.


Ajuta la dezvoltarea creierului si la o buna activitate cerebrala, sustine sanatatea parului, pielii si unghiilor si, nu in ultimul rand, la intarirea sistemului imunitar.


Se regaseste in special in laptele matern, in produsele lactate, soia, legume frunzoase, patrunjel, pestele gras (precum somon sau sardine).

Magneziu

Este implicat in foarte multe procese enzimatice ce au loc in organism, ajuta la mentinerea functiilor cognitive si la mineralizarea oaselor, regleaza sistemul nervos si ajuta la buna functionare a muschilor.


Alimentele bogate in magneziu sunt semintele de dovleac si de in, spanacul fiert, bananele, migdalele, ciocolata neagra.

Fier

Fierul previne anemia, ajuta la buna dezvoltare a creierului, sustine sistemul imunitar, imbunatateste circulatia sangelui. Iar acestea sunt doar cateva functii pe care le are acest mineral in organism.


Fierul se regaseste mai ales in carnea de vita, in organe, ciuperci, mazare, fasole verde, germeni de cereale, brocoli, spanac.

Zinc

Este implicat in formarea celulelor nervoase si in procesele celulare, are rol important in dezvoltarea mentala, dar si motorie. Sustine sanatatea sistemului osos, a parului, pielii si ungiilor, mentine metabolizarea normala a nutrientilor.


Zincul se regaseste in peste si in alimente de origine animala (carne rosie sau de pui, produse lactate, oua), in legume, precum brocoli, sfecla rosie, varza, salata verde, spanac, banane, portocale, caise, alune, nuci, migdale, fistic. Iti recomand sa citesti si articolul alimente care contin zinc.

Cand sa le administrez vitamine si minerale?

Cand sa le administrez vitamine si minerale?

In primul rand, eu personal nu recomand suplimente cu vitamine pentru lipsa poftei de mancare.

Doar daca medicul pediatru considera ca este cazul, si in baza analizelor efectuate. In caz contrar, este bine sa nu ne transformam in specialisti si sa nu lasam nici o alta persoana neavizata sa devina specialistul de care sa ascultam.

Lipsa poftei de mancare la copii poate avea multiple cauze, nu doar o lipsa de vitamine.

De regula, aceste suplimente se ofera copiilor pentru a le intari imunitatea, in special la trecerea spre anotimpul rece, celor aflati in covalescenta, atunci cand exista carente de vitamine si / sau minerale.

Desigur, doar daca prin alimentatie nu reusim sa le oferim tot necesarul zilnic de elemente nutritive necesare.

Suplimente alimentare pentru copii

In general, acestea se prezinta fie sub forma de pastile sau tablete masticabile si sunt destinate copiilor ceva mai mari, care stiu sa inghita o pastila. De asemenea, se gasesc si sub forma de siropuri, pentru copiii mai mici.

Pentru ca exista o multime de alternative, am selectat cateva suplimente alimentare cu vitamine pentru copii, care au la baza formule avansate si atent concepute pentru nevoile celor mici, in functie de varsta acestora.

Bine de stiut...

  • un aport corect de minerale si vitamine asigura nu doar o dezvoltare fizica armonioasa si intarirea imunitatii, cat si dezvoltarea sanatoasa a functiilor cognitive, precum capacitatea de memorare si concentrare
  • asigura-te ca oferi copiilor tai o alimentatie sanatoasa si echilibrata, bazata pe fructe si legume, peste, carne si produse lactate
  • mancarea nesanatoasa, precum si sucurile din comert, pot afecta echilibrul de minerale si vitamine din organismul celor mici
  • miscarea in aer liber este esentiala pentru sanatatea copiilor si, in plus, soarele va asigura mentinerea nivelului optim de vitamina D (lucru valabil inclusiv iarna)

Ca o concluzie la cele spuse pana acum, ofera vitamine copiilor tai (sub forma de suplimente) doar daca acest lucru este necesar.

In schimb, incearca sa ii inveti inca de mici cu un stil de viata sanatos si cu o alimentatie corecta, echilibrata si diversificata.

Posibile efecte adverse

Inainte de a oferi celor mici suplimente cu vitamine pentru copii, este recomandat ca mai intai sa ceri sfatul medicului. Chiar si vitaminele pot avea efecte secundare asupra sanatatii.

In principal, atunci cand vorbim despre un supradozaj, dar si atunci cand ne referim la interactiunea acestora. Astfel, este bine de stiut ca anumite vitamine pot inhiba (de exemplu) actiunea altora.

Efectele secundare ale unui supradozaj pot fi:

  • dureri de stomac si varsaturi
  • dereglari digestive
  • paloare a fetei
  • pierderea poftei de mancare
  • dureri musculare si articulare

Efecte secundare ale interactiunii dintre vitamine:

  • in doze prea mari, vitamina A poate inhiba absorbtia vitaminei K si reduce nivelul de vitamina D
  • biosinteza vitaminei B1 poate fi afectata de vitamina B6
  • o doza prea mare de vitamina B12 poate duce la necesitatea suplimentarii cu vitamina B9 (si invers)