Dieta South Beach

Dieta South Beach este un plan de slabit despre care se spune ca are ca scop scaderea in greutate fara infometare si promovarea unui stil alimentar sanatos pe termen lung.

Creatorii ei spun ca este o dieta fara restrictii calorice, eficienta si destul de flexibila care te ajuta sa dai jos rapid kilogramele in plus.

A fost conceputa la mijlocul anilor 1990 de catre un celebru doctor cardiolog american Arthur Agatston, fiind ajutat de dieteticianul Marie Almon.

Numele dietei provine de la celebrul cartier South Beach din Miami, unde medicul are cabinetul. Dieta a devenit populara odata cu publicarea cartii bestseller „The South Beach Diet”, publicata in aprilie 2003.

Initial, Dr. Agatston a conceput dieta South Beach din dorinta de a-si ajuta pacientii care sufereau de afectiuni cardiace sa scada in greutate pe termen lung.

El a observat ca o alimentatie bazata pe un aport ridicat de carbohidrati si consum redus de grasimi, nu ii ajuta in acest sens. Astfel ca, a conceput acest plan alimentar.

Desi incurajeaza reducerea consumului de alimente bogate in carbohidrati simpli, dieta South Beach nu se vrea a fi neaparat o dieta low carb. Conform doctorului, scopul dietei este acela de a invata sa facem alegeri alimentare potrivite, facand diferenta intre carbohidratii si grasimile sanatoase si nesanatoase.

Cum functioneaza dieta South Beach?

Cum functioneaza dieta South Beach?

Dieta South Beach presupune consumul de alimente mai sarace in carbohidrati si mai bogate in proteine slabe si grasimi sanatoase.

Asta insemana ca vei putea sa mananci multe legume (nu amidonoase sau leguminoase), cereale integrale, nuci, seminte, peste, oua, lactate si branzeturi, carne de pui si curcan.

Conform dietei South Beach, carbohidratii se clasifica in „buni” si „rai”, in functie de indicele glicemic. Dieta presupune sa excluzi consumul carbohidratilor „rai” si sa introduci in alimentatie carbohidrati „buni”.

Carbohidratii „buni” sunt aceia care au un indice glicemic scazut. Acestia se digera lent, mentin constanta glicemia in sange si confera o senzatie de satietate pentru mai mult timp. In timp ce, carbohidratii „rai” actioneaza exact invers.

De asemenea, dieta South Beach se concentreaza si pe calitatea grasimilor consumate. Astfel ca, planul sau alimentar prevede consumul de alimente care contin grasimi sanatoase.

Dieta South Beach incurajeaza, in special, consumul de grasimi mononesaturate si polinesaturate provenite din uleiul de masline extravirgin, nuci, seminte, uleiuri vegetale, peste, fructe de mare si carne slaba. Si grasimile saturate sunt in meniu, dar doar cele provenite din unt de cocos, lactate si branzeturi.

Planul alimentar al dietei South Beach prevede trei mese principale pe zi si doua gustari intre mese. Fiecare masa este importanta si nu trebuie sarit peste nici una dintre ele. De asemenea se recomanda activitate fixica, minim 30 de minute zilnic.

La inceput, dieta South Beach reduce aportul de carbohidrati, reintroducandu-i treptat in alimentatie pe masura ce se inainteaza in dieta. Astfel ca, dieta South Beach se tine in trei faze:

  • faza 1 – declansarea procesului de slabire
  • faza 2 – obtinerea greutatii ideale
  • faza 3 – mentinerea unui stil alimentar sanatos

Faza 1 - declansarea procesului de slabire

Faza 1 din dieta South Beach este cea mai drastica. Dureaza doua saptamani si isi propune reducerea pe cat posibil a carbohidratilor din alimentatie.

In schimb, poti consuma proteine slabe si grasimi sanatoase. In aceasta etapa vei elimina aportul de carbohidrati simpli proveniti din alimente cu un indice glicemic mare, precum: zaharul, cerealele rafinate, chiar si fructele. Amidonoase si leguminoase nu fac nici ele parte din meniu in aceasta etapa.

Scopul acestei etape este declansarea procesului de slabire, excluzand consumul de zaharuri simple. Astfel de alimente, pe langa cresterea brusca a glicemiei, creaza dependenta si cresc apetitul de alimente nesanatoase.

Eliminandu-le, dupa cateva zile iti vor pieri anumite pofte alimentare, precum si senzatia de foame. Poate ca la inceput iti va parea dificil, insa in timp lucrurile vor deveni mai usoare.

Este posibil ca in aceasta faza sa slabesti destul de mult, chiar si pana la 7 kg. Reducand aportul de carbohidrati, organismul va intra in starea de cetoza.

Principiul este asemanator cu dieta ketogenica. Nemaiavand „combustibil” incepe sa arda din tesutul adipos si va determina o scadere rapida in greutate.  

Pe de alta parte, restrictiile alimentare pot provoca unele simptome. In aceasta faza este posibil sa te confrunti cu respiratie urat mirositoare, dureri de cap, gura uscata, constipatie, oboseala, insomii, greata sau ameteli. Sunt simptome resimtite la inceputul dietei care vor disparea in fazele urmatoare. 

In aceasta faza este obligatoriu sa mananci trei mese principale pe zi. De asemenea, gustarile intre mese sunt importante chiar si atunci cand nu iti este foame.

Acestea iti reduc pofta de mancare, astfel incat sa nu mananci mult la urmatoarea masa. Se recomanda consumul de apa, pentru ca hidratarea este si ea foarte importanta in aceasta etapa.

Alimente permise in faza 1 din dieta Sout Beache

In faza 1 din dieta South Beach trebuie sa te concentrezi pe consumul de alimente sarace in carbohidrati:

  • cat mai multe legume precum: broccoli, castraveti, rosii, telina si telina apio, ceapa, ceapa verde, legume cu frunze verzi, spanac, patrunjel, marar, alte ierburi aromatice, dolvecel, fasole verde, ciuperci, vinete, etc.
  • carne slaba: pui si curcan
  • peste si fructe de mare
  • lactate si branzeturi cu continut scazut de grasimi
  • nuci si seminte crude
  • oua
  • branza tofu
  • apa, cafea sau ceai neindulcite
  • condimente: piper, sare, scortisoara, ghimbir, etc.

Alimente interzise in faza 1 din dieta South Beach

Pentru a stimula scaderea in greutate, in aceasta faza din dieta South Beach trebuie sa eviti consumul urmatoarelor tipuri de alimente:

  • fructe
  • cartofi, porumb, sfecla, morcovi, pastarnac, fasole uscata, mazare
  • cerealele de orice fel, chiar si integrale
  • produse de panificatie si fainoase: paine, paste, biscuiti, covrigi, produse de patiserie
  • carne grasa: porc, vita, oaie
  • mezeluri si produse procesate
  • zahar sau dulciuri: bomboane, inghetata, prajituri, etc
  • bauturi alcoolice sau indulcite

Idei meniu in faza 1 din dieta South Beach

Chiar daca este mai restrictiva in ceea ce priveste alimentele permise, poti avea mese gustoase in aceasta faza. Dieta South Beach nu promoveaza infometarea, astfel ca nu impune o limita a cantitatii pe care poti sa o mananci.

Totusi, se recomanda sa mananci des si portii moderate. De altfel, trebuie sa existe varietate in meniu, astfel incat sa nu intervina monotonia. 

Iata cum ar arata un meniu pentru o zi in aceasta etapa din dieta South Beach:

  • micul dejun: doua oua fierte, branza de vaci degresata, o rosie sau castravete
  • gustare: un iaurt degresat
  • pranz: file de salau cu legume la gratar (ciuperci, dovlecel, vanata) si o salata de rosii cu ceapa si castraveti asezonata cu o lingura de ulei de masline
  • gustare: cateva migdale crude
  • cina: o salata de cruditati cu piept de pui

Faza 2 - obtinerea greutatii ideale

Faza 2 din dieta South Beach isi propune reintroducerea treptata a carbohidratilor „buni” in alimentatie. Multe persoane se tem ca se vor ingrasa din nou odata cu reinceperea consumului de carbohidrati.

Conform Dr. Agatston, carbohidratii sunt esentiali pentru organism, iar excluderea lor pe termen lung poate avea repercursiuni asupra sanatatii.

Aceasta faza are ca scop obtinerea greutatii ideale si poti sa o urmezi atat timp cat ai obtinut rezultatele dorite. Este o etapa de tranzit intre prima faza si a treia, in care vei continua sa slabesti, insa mai lent si constant.

Daca in prima faza ai slabit mult intr-un timp scurt, in aceasta etapa vei slabi intre 1 kg si 2 kg pe saptamana. Acesta este un mod sanatos de scadere in greutate, care determina mentinerea rezultatelor in timp.

Cresterea aportului de carbohidrati se va face etapizat. Se recomanda ca in prima saptamana sa reintroduci un aliment bogat in carbohidrati pe zi, la o masa.

Poti sa incepi cu cerealele integrale (paine integrala sau orez brun), fructe cu continut scazut de zaharuri (mere, capsuni, etc.) sau amidonoase (cartofi).

Observa cum reactioneaza organismul tau in aceste zile. Daca continui sa scazi in greutate, pastreaza alimentul reintrodus in meniu si continua sa reintroduci un alt doilea aliment bogat in carbohidrati.

Vei continua asa pana vei ajunge sa consumi zilnic 2 sau 3 alimente variate care contin carbohidrati. Chiar daca nu exista limitari cantitative, trebuie sa mananci portii moderate. De asemenea, continua sa consumi proteine pentru a-ti mentine masa muscaulara, precum si grasimi sanatoase, in proportii adecvate.

In cazul in care nu mai slabesti sau te ingrasi din nou, atunci mai redu din aportul zilnic de carbohidrati sau inlocuieste anumite alimente.Daca simti ca pierzi controlul, te poti intoarce pentru cateva zile la faza 1 din dieta South Beach.

Alimente permise in faza 2 din dieta South Beach

Pe langa alimentele permise in faza 2, in aceasta etapa poti reintroduce treptat in dieta ta urmatoarele alimente:

  • fructe cu indice glicemic mic: mere, capsuni, caise,citrice, nectarine, merisoare, zmeura, piersici
  • legume: cartofi, mazare, fasole, naut, linte, morcovi, pastarnac, sfecla
  • cereale integrale: grau, orez brun, ovaz, secara, porumb
  • paine si paste din cereale integrale

Faza 3 - stil alimentar sanatos

Dupa ce ai atins greutatea ideala si ai obtinut rezulatatele dorite, poti sa treci la faza 3 din dieta South Beach.

De fapt, in aceasta etapa practic nu mai esti la dieta, ci doar continui sa mananci sanatos. Dupa ce ai trecut prin primele doua faze ale dietei, se presupune ca ai invatat sa faci alegerile alimentare potrivite pentru tine.

Aceasta etapa are ca scop principal mentinerea greutatii la care ai ajuns, dar si pastrarea obiceiurilor alimentare sanatoase pentru tot restul vietii. Poti sa consumi orice aliment vrei, insa cu moderatie.

Conform celor care au conceput dieta South Beach, sigur nu te vei mai reintoarce la vechiul tau stil alimentar. Acum vei sti ce si cat sa mananci pentru a-ti pastra greutatea si a te bucura de un stil de viata sanatos.

Totusi, in cazul in care, revii la o alimentatie necorespunzatoare, te poti intoarce oricand la una dintre cele doua etape anterioare ale dietei.

Dieta South Beach PRO si CONTRA

Daca vrei sa urmezi dieta South Beach este necesar sa iei in considerare toate aspectele cu privire la acest plan de slabit. Asa ca, mai jos iti voi dezvalui cateva concluzii pro si contra pentru aceasta dieta de slabit.

Pro

Dieta South Beach este un program de slabit cu rezultate bune in ceea ce priveste scaderea in greutate, motiv pentru care a devenit destul de populara.

Conform celor care au conceput dieta, rezultatele se mentin in timp si poate avea unele beneficii pentru sanatate.

Poate preveni diabetul, hipertensiunea arteriala, scade colesterolul si grasimile din sange.

CONTRA

Pe de alta parte, aportul scazut de carbohidrati si restrictiile alimentare din prima faza priveaza organismul de vitamine, minerale si fibre esentiale.

Pe langa efectele adverse pe care le-am enuntat la faza 1, poate fi indusa starea de cetoza. Acest proces metabolic poate avea repercursiuni grave asupra sanatatii, mai ales in cazul persoanelor care sufera de anumite afectiuni.

De altfel, nu exista studii stiintifice care sa sustina eficienta dietei South Beach si nici eventualele beneficii pe care se presupune ca le are asupra sanatatii.

Prin urmare, alegerea iti apartine! Insa, inainte de a face orice modificare majora in alimentatia ta, te sfatuiesc sa ceri parerea unui medic.

Surse:

  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/7501
  • https://en.wikipedia.org/wiki/South_Beach_Diet