Pudra de Roscove

Cumpara Pudra de Roscove

In ultimii ani, pudra de roscove sau pudra de carob, asa cum mai este numita, a crescut in popularitate odata cu orientarea oamenilor spre o alimentatie mai sanatoasa.

Roscovele au o traditie de mii de ani ce dateaza inca din Grecia Antica. Se face referire la roscove chiar si in Biblie, iar popular mai sunt cunoscute ca Painea Sf. Ioan Botezatorul.

Pudra de roscove nu contine gluten si cofeina, fiind un inlocuitor excelent pentru pudra de cacao. Saraca in grasimi, dar bogata in calciu, fibre si antioxidanti, pudra de roscove reprezinta un adaos sanatos in alimentatie.

Daca nu stii ce este pudra de roscove, gasesti mai jos toate informatiile. Vezi cum iti poate aduce pudra de roscove beneficii pentru sanatate, unde gasesti pudra de roscove, la ce foloseste si daca are pudra de roscove contraindicatii!

Ce este pudra de roscove

Ce este pudra de roscove

Pudra de roscove se obtine prin macinarea pastailor de roscove. Roscova este fructul roscovului (Ceratonia siliqua), un arbore care apartine familiei Fabaceae, inrudindu-se cu leguminoase precum mazare, fasole, linte, naut si soia.

Roscovul este originar din zonele mediteraneene, fiind intalnit in Spania, Portugalia, Italia, Grecia, Malta, Turcia. Are o traditie indelungata si se pare ca a fost cultivat pentru prima data in Grecia Antica.

Roscovul este un arbore mereu verde, care poate sa creasca pana la 15 metri inaltime si este rezistent la seceta si inghet.

Dezvolta frunze penate de culoare verde lucios si inflorescente in forma de ciorchine, cu flori unisexuate dioice. Asta insemana ca roscovul poate avea fie flori femele, fie flori mascule.

Fructele de roscov (roscove) au forma unor pastai asemanatoare celor de fasole, care pot sa ajunga pana la 25 cm lungime si 3 cm latime. Pastaile necoapte au culoarea verde si nu sunt comestibil.

Cand se parguiesc, pastaile capata culoarea maro inchis, au o pulpa dulce cu o usoara aroma de caramel si mai multe seminte ovale.

Roscovele pot fi consumate atat proaspete, cat si uscate. Sunt adesea folosite la prepararea siropului de roscove cu care se pot indulci diferite preparate, fiind o alternativa mai sanatoasa pentru zahar.

De asemenea, pastaile de roscove uscate si prajite sunt macinate pentru a obtine pudra de roscove.

Pudra de roscove la ce se foloseste

Pudra de roscove la ce se foloseste

Pudra de roscove are un gust usor amarui si este un bun inlocuitor pentru pudra de cacao.

O poti adauga in diverse retete, in acelasi mod in care folosesti pudra de cacao.

Spre deosebire de cacao, pudra de roscove este mai dulce, asa ca s-ar putea sa fie nevoie sa mai reduci cantitatea de zahar din retete atunci cand o folosesti ca inlocuitor.

De asemenea, pudra de roscove nu contine gluten. Astfel, poate fi integrata fara probleme in alimentatia persoanelor care sufera de intoleranta la gluten. 

Pudra de roscove nu contine cofeina si se poate folosi nu doar pentru a inlocui cacaoa, ci si cafeaua calsica. Este o optiune excelenta daca vrei sa eviti sau sa limitezi consumul de cofeina.

Tot din acest motiv, pudra de roscove poate fi integrata in alimentatia copiilor, spre deosebire de cacao care nu este recomandata, mai ales, la copiii mici.

De altfel, pudra de roscove are un continut insignifiant de grasimi fata de cacao care este mai bogata in grasimi.

Daca incerci sa limitezi aportul de grasimi poti sa folosesti pudra de roscove in loc de cacao. Cu toate acestea, trebuie sa tii cont de faptul ca pudra de roscove contine mai mult zahar decat cacaoa.

Spre deosebire de cacao, pudra de roscove nu contine teobromina, un alcaloid care are un efect asemanator cofeinei.

Din cauza continutului de teobromina, pudra de cacao (respectiv ciocolata neagra), consumate in exces, pot provoca dureri de cap, cresterea pulsului si spasme oculare.

Pudra de roscove este mult mai bogata in calciu decat cacaoa si nu contine oxalati, compusi care inhiba absortia acestui mineral si pot creste riscul de formare a pietrelor la rinichi.

In schimb, cacaoa contine oxalati care pot interfera cu absortia calciului in organism.

Valori nutritionale

Valori nutritionale

Chiar daca are un continut mare de zahar, pudra de roscove are o valoare nutritionala ridicata.

Este o sursa buna de proteine vegetale, este bogata in fibre si contine o cantitate extrem de mica de grasimi.

In plus, contine unele vitamine din complexul de B-uri, dar si multe minerale. Pe langa continutul bogat de calciu, in pudra de roscove se mai regasesc si alte minerale precum: fier, potasiu, magneziu, cupru, fosfor, seleniu si zinc.

Pudra de roscove este o sursa buna de polifenoli, compusi vegetali asociati cu proprietati antioxidante. 

O lingura de pudra de roscove are urmatoarele valori nutritionale:

  • calorii: 13 kcal
  • glucide: 5 g
  • zahar: 3 g
  • fibre: 2 g
  • calciu: 21 mg
  • potasiu: 49,6 mg
  • fosfor: 5 mg
  • magneziu: 3mg
  • fier: 0,2 mg
  • vitamina B2 (riboflavina): 0,03 mg
  • vitamina B3 (niacina): 0,11 mg
  • vitamina B6 (piridoxina): 0,02 mg

Pudra de roscove beneficii

Se pare ca atunci cand este integrata in mod oboisnuit intr-o alimentatie sanatoasa si echilibrata, pudra de roscove iti poate aduce beneficii pentru sanatate.


Cu toate acestea, studiile sunt limitate, iar posibilele proprietati terapeutice ale pudrei de roscove nu sunt sustinute de dovezi stiintifice.

Mentine o stare buna de sanatate

Pudra de roscove este bogata in polifenoli, compusi organici despre care se crede ca au proprietati antioxidante si antiinflamatoare.


O dieta care include consumul de alimentele bogate in polifenoli, asa cum este si pudra de roscove, poate contribui la mentinerea unei stari bune de sanatate.


Antioxidantii neutralizeaza actiunea radicalilor liberi, reduc stresul oxidativ si previn degradarea celulara.


Fiind bogata in antioxidanti, ar putea preveni inflamatiile si ar putea proteja organismul de aparitia bolilor.

Sustine sanatatea sistemului digestiv

Aceasta pudra ar putea sustine buna functionare a sistemului digestiv in mai multe moduri. In primul rand, contine un nivel ridicat de tanini, polifenoli care pot contribui la curatarea toxinelor din sistemul digestiv.


Taninii ar putea inhiba dezvoltarea bacteriilor daunatoare, sustin sanatatea micloflorei intestinale si pot preveni inflamatiile tractului gastrointestinal. 


Tot datorita continutului bogat de tanini, pudra de roscove ar putea fi unul dintre cele mai utile leacuri batranesti pentru diaree. Aceasta ar putea ajuta la inchegarea scaunului, ameliorand diareea.


Pe de alta parte, pudra de roscove este bogata in fibre al caror aport este esential pentru sanatatea sistemului digestiv.


Fibrele stimuleaza tranzitul intestinal, imbunatatesc digestia, contribuie la formarea bolului fecal si faciliteaza eliminarea lui.

Mentine constanta glicemia

Desi are un continut mare de zahar, pudra de roscove are un indice glicemic mic. Indicele glicemic al alimentelor se masoara pe o scara de la 0 la 100 si indica modul in care consumul unui aliment influenteaza cresterea nivelului de zahar din sange.


Cu cat un indicele glicemic al unui aliment este mai mare, cu atat glicemia va creste mai mult dupa ce il consumi.


Fiind bogata in fibre care pot contribui la scaderea indicelui glicemic, pudra de roscove are un indice glicemic foarte mic, de doar 15.


Acest lucru insemana ca provoaca o crestere lenta a zaharului in sange, mentinand constanta glicemia. Vezi si tabelul cu valorile glicemiei la adulti.


Avand un indice glicemic scazut, aceasta pudra ar putea face parte din alimentatia persoanelor predispuse la diabet.


Poate fi utila chiar si in dietele de slabit, deoarece este saraca in grasimi si confera satietate pentru mai mult timp. O poti include intr-o dieta bazata pe consumul de alimente cu cu indice glicemic mic, asa cum este dieta Montignac, de exemplu.

Scade riscul de boli de inima

Pudra de roscove ar putea sa scada riscul de boli de inima datorita continutului ridicat de fibre si polifenoli cu proprietati antioxidante.


Se crede ca o dieta bazata pe alimente bogate in fibre si antioxidanti ar putea contribui la scaderea colesterolului rau (LDL).


Astfel, consumul regulat de pudra de roscove ca parte dintr-o alimentatie sanatoasa ar putea ajuta la mentinerea sanatatii inimii.


In plus, pudra de roscove nu contine cofeina, o substanta care stimuleaza sistemul nervos si poate provoca palpitatii si cresterea tensiunii arteriale.


Prin urmare, poate fi ideala pentru cei care se confrunta cu hipertensiune arteriala si trebuie sa limiteze aportul de cofeina.

Sustine sanatatea sistemului osos

Aceasta pudra ste o sursa buna de calciu, un mineral care intra in proportie de 98% in structura sistemului osos. Pe langa faptul ca sustine sanatatea oaselor, calciul ar multiple alte roluri esentiale pentru organism.


Carentele de calciu pot provoca rahitism la copii si aparitia cariilor. De asemenea, poate provoca pierderea densitatii osoase la persoanele varstnice si creste riscul de osteoporoza.


Adaugarea de pudra de roscove cu iaurt sau lapte in alimentatie contribuie la completarea aportului de calciu atat la copii, cat si la adulti.


In plus, pudra de roscove nu contine acid oxalic care interfereaza absortia calciului, sporind eliminarea lui.

Cum sa consumi pudra de roscove

Cum sa consumi pudra de roscove

Exista numeroase moduri prin care poti sa consumi pudra de roscove. O poti aduga intr-o varietate de retete sau preparate vegane.

Iata cateva idei care pot fi potrivite chiar si pentru copii:

  • consuma pudra de roscove cu iaurt la micul dejun
  • prepara milkshake-uri sau smoothie-uri cu pudra de roscove
  • inlocuieste cacaoa cu pudra de roscove atunci cand prepari aluatul pentru clatite, negrese, briose, chec, cozonac, blatul de tort sau alte tipuri de prajituri
  • prepara lapte cu pudra de roscove, in loc de cacao
  • poti sa faci o delicioasa budinca cu pudra de roscove
  • adauga pudra de roscove in loc de cacao in reteta de ciocolata de casa sau salam de biscuiti
  • foloseste pudra de roscove pentru a prepara deserturi fara gluten
  • adauga pudra de roscove in preparate vegane cu sau fara coacere: torturi, budinci, tarte sau ciocolata raw vegana
  • poti sa prepari batoane nutritive cu pudra de roscove

Unde gasesti pudra de roscove

Gasesti pudra de roscove in magazinele naturiste sau online (vezi aici), uneori sub denumirea de pudra de carob.

Poti sa achizitionezi pudra de roscove ca atare sau o gasesti disponibila intr-o gama variata de produse precum:

  • pudra de roscove ca inlocuitor pentru cafea
  • crema tartinabila cu pudra de roscove
  • covrigei
  • pufuleti
  • paste
  • mix pentru budinca
  • batoane nutritive
  • cereale
  • biscuiti
  • ciocolata

De asemenea, roscova mai poate fi disponibila sub forma de sirop de roscove, miere de roscove sau ceai de roscove.

Pudra de roscove contraindicatii

In general, pudra de roscove nu prezinta contraindicatii, atat timp cat este consumata cu moderatie. Majoritatea persoanelor tolereaza pudra de roscove fara sa se confrunte cu efecte adverse.

Cu toate acestea, se pare ca daca ai alergii la leguminoase, nuci si seminte s-ar putea sa fii alergic si la roscove. In astfel de situatii, consumul de roscove ar putea provoca unele reactii adverse.

De asemenea, se recomanda consumul cu precautie de femeile insarcinate. Avand in vedere ca nu se cunosc cu exactitate efectele pe timpul sarcinii, cel mai bine ar fi sa intrebi medicul daca intentionezi sa o introduci in alimentatie in aceasta perioada.

Consumata cu moderatie, pudra de roscove poate fi un adaos excelent intr-o alimentatie sanatoasa si echilibrata. Nu contine gluten si cofeina, fiind un inlocuitor excelent pentru pudra de cacao si cafea.

Surse:

  • https://ro.wikipedia.org/wiki/Ro%C8%99cov
  • https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/173755/nutrients
  • https://www.healthline.com/health/food-nutrition/carob-powder#lowfat
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/carob-powder#uses
  • https://www.indigo-herbs.co.uk/natural-health-guide/benefits/carob#field-traditional-use