De ce e importanta vitamina B12

Vitaminele sunt sinonime cu viata. Fiecare dintre acestea aduc un aport consistent sanatatii organismului nostru. Daca insa voi incerca sa iti vorbesc despre fiecare in parte ne-ar lua zile intregi. Prin urmare, in acest articol voi vorbi doar despre vitamina B12.

De ce este ea asa importanta in viata de zi cu zi si despre sursele din care o poti procura.

Deficitul de vitamina B12 este una dintre cele mai frecvente probleme atunci cand vine vorba de nutrientii de care un om are nevoie pentru a fi sanatos. Lipsa acestei vitamine are ca simptome oboseala, uitarea si furnicaturi ale mainlor sau picioarelor.

Indiferent ca ai sau nu aceste simptome, trebuie sa te asiguri ca in alimentatia ta aduci zilnic necesarul de vitamina B12.

Alimente bogate in vitamina B12

Alimente bogate in vitamina B12

Oul este unul dintre alimentele bogate in vitamina B12. Atentie insa, excesul de oua poate fi daunator!

Poti consuma pana la doua-trei oua pe zi o anumita perioada de timp. Apoi trebuie sa iei o mica pauza. Pentru a avea o alimentatie corecta e important sa stii cum sa consumi ouale.

Ouale ochiuri sau omleta iti aduc un aport de vitamine B12, proteine si vitamina D. Totusi, cel mai potrivit ar fi sa consumi oul in salate.

Daca fierbi oul si apoi il introduci in salata, iar aceasta contine si putina carne usoara sau branza, poti beneficia atat de o mancare care sa-ti ofere energia necesara un anumit interval de timp dar si de una echilibrata, care este digerata usor si iti permite sa te misti in voie.

Pestele contine si el o cantitate importanta de vitamina B12. In acest sens este indicat pastravul sau somonul. Si aici e important modul in care consumi pestele. Cel mai indicat este sa il prepari pe gratar sau la cuptor.

Carnea de vita, preparata in acelasi mod, iti poate aduce si ea un aport consistent de vitamina B12. O poti consuma cu o granitura de legume sau de orez.

Carnea de curcan este de asemenea bogata in vitamina B12 si poate fi consumata lejer in locul celei de vita.

Laptele este o alta sursa de vitamina B12. Pentru un aport consistent al acestei vitamine, laptele poate fi consumat simplu.

Branzeturile elvetiene sunt si ele cunoscute pentru aport consistent de vitamina B12.

Efectele deficientei de vitamina B12

Lipsa vitaminei B12 nu are neaparat o legatura de cauzalitate directa cu anumite boli sau afectiuni. Ar insemna ca toti veganii sa sufere de acestea pentru ca daca ne uitam peste alimentele bogate in vitamina B12, observam ca mai toate sunt de origine animala.

Cu toate acestea, persoanele care au carenta de vitamina B12 sunt mult mai predispuse la aceste boli.

Anemia megaloblastica poate fi cauzata atat de lipsa vitaminei B12 cat si de lipsa acidului folic. Se poate manifesta prin:

  • oboseala
  • extenuare
  • fotofobie
  • diaree ori constipatie
  • durere in piept
  • lipsa apetitului

Se poate depista prin analiza sangelui pentru ca reprezinta o functie diminuata a globulelor rosii. In principiu, tratamentul se rezuma la imbogatirea hranei cu alimente bogate in vitamine B12 (anumita carne, produse lactate sau oua) si in alimente bogate in folati (acid folic).

Neuropatia periferica este alta afectiune ce poate fi cauzata de carentele de vitamina B12 sau de acid folic. Aici cauzele pot fi mult mai multe, iar printre acestea se numara diabetul zaharat, insuficienta renala, consumul de alcool, etc.

Este o afectiune care se manifesta diferit, in functie de cauzele care o provoaca. Daca aceasta este provocata de lipsa vitaminei B12, printre simptome se numara:

  • furnicaturile
  • amorteala
  • slabiciunea mainilor ori picioarelor

Nu foarte demult s-a descoperit ca lipsa vitaminei B12 poate fi una dintre cauzele dementei. Printre simptomele acestei afectiuni se numara uitarea, dificultati in rezolvarea unor probleme obisnuite, halucinatiile, apatia sau pierderea capacitatii de a avea grija de propria persoana.

Depresia, mielopatia sau accidentul vascular sunt alte afectiuni care pot fi provocate direct sau indirect de lipsa vitaminei B12.

In concluzie, o alimentatie sanatoasa trebuie sa contina cel putin, din cand in cand, carne.

Cei care nu pot consuma nici un fel de carne pot sa aleaga sa consume lapte, produse lactate sau oua.

Cu alte cuvinte, daca esti vegan poate fi dificil sa aduci un aport de B12 in corp.

Surse foto: https://www.heaventips.com/vitamin-b12/ | https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/the-a-list-of-b12-foods