Vitamina E

Vitamina E, denumita si vitamina ferilitatii, este esentiala pentru organism deoarece are o multime de beneficii asupra acestuia.

Denumirea de vitamina a fertilitatii provine de la primele descoperiri care s-au facut in legatura cu vitamina E. In jurul anului 1922, cercetatorii au descoperit ca in germenii de grau exista vitamina E.

Aceasta s-a dovedit ca are un rol esential in reproducerea sobolanilor. Studiile si cercetarile ulterioare au aratat ca aceasta vitamina poate avea acelasi rol si in cazul oamenilor.

Pentru a avea parte de toate beneficiile vitaminei E, poti apela cu incredere la suplimentele alimentare care contin aceasta vitamina. Totusi, ar fi mai indicat sa iti asiguri necesarul zilnic adoptand o alimentatie corecta. Exista numeroase alimente bogate in vitamina E pe care le poti consuma in detrimentul pastilelor.

Poti afla informatii utile despre alimentele bogate in vitamina E, dar si despre beneficiile acestei vitamine, citind in continuare acest articol.

Ce este vitamina E?

Ce este vitamina E?

Vitamina E este un antioxidant cu rol in reproducere, motiv pentru care poarta denumirea stiintifica de tocoferol.

Tocoferolii sunt substante liposolubile, ceea ce inseamna ca (la fel ca vitamina D) se gasesc in organism pentru putin timp. Deci este important sa consumi regulat alimente bogate in vitamina E, pentru a beneficia in permanenta de aceasta.

Pe langa acest aspect, vitamina E contribuie la buna functionare a organelor, a sistemului imunitar, muscular, ocular si nervos.

Medicii specialisti avertizeaza ca un deficit de vitamina E poate duce la disfunctii cardiovasculare si neurologice. In acelasi timp, o supradoza de vitamina E poate fi la fel de periculoasa, precum deficitul ei.

Formele in care se gaseste vitamina E

Vitamina E exista sub 8 forme diferite de nutrienti liposolubili esentiali: 4 tocoferoli si 4 tocotrienoli.

Tocoferolii sunt:

  • Alfa-tocoferol
  • Beta-tocoferol
  • Gamma-tocoferol
  • Delta-tocoferol

Tocotrienolii sunt:

  • Alfa-tocotrienol
  • Beta-tocotrienol
  • Gamma-tocotrienol
  • Delta-tocotrienol

Doza zilnica recomandata de vitamina E

Doza zilnica recomandata de vitamina E este stabilita de medici in functie de varsta. Dar pentru femeile insarcinate sau care alapteaza, doza zilnica recomandata va fi diferita.

Respectand acest criteriu, doza zilnica recomandata este:

  • copii pana la 6 luni – 4mg
  • copii pana la 12 luni – 5 mg
  • copii pana la 3 ani – 6 mg
  • copii intre 4 si 8 ani – 7 mg
  • copii pana la 13 ani – 11 mg
  • copii si adulti peste 14 ani – 15 mg
  • femei insarcinate – 19 mg
  • femei care alapteaza – 15 mg

Vitamina E beneficii

Vitamina E, substanta nutritiva esentiala pentru organism, are o multime de roluri si beneficii.

Puternic antioxidant

Printre cele mai importante functii ale vitaminei E se numara cea de antioxidant. Aceasta previne efectele negative ale radicalilor liberi, eliminand riscurile de aparitie a unor boli grave.

Regleaza nivelul colesterolului

Pe langa reglarea nivelului de colesterol din sange, vitamina E mai contribuie la mentinerea sanatatii vaselor de sange.


Previne aparitia asterosclerozei si ingrosarea arterelor, fiind una dintre cele mai importante vitamine pentru persoanele care sufera de boli cardiace.

Contribuie la stabilirea unui echilibru hormonal

Vitamina E poate reduce durerile, crampele abdominale si pierderile excesive de sange din timpul menstruatiei.

Intareste vederea

Principala cauza de orbire, degenerescenta maculara, poate fi prevenita cu ajutorul vitaminei E. Acest lucru este posibil mai ales daca vitamina E este administrata impreuna cu vitamina C, beta-caroten si zinc.


Datorita acestui beneficiu asupra vederii, vitamina E este recomandata chiar si dupa interventiile chirurgicale oftalmologice.

Creste rezistenta musculara

Este una dintre vitaminele care asigura o rezistenta mare la efort, crescand totodata rezistenta musculara.


Sportivii pot sa apeleze cu incredere la suplimente alimentare sau alimente bogate in vitamina E.

Reduce riscul de dementa

Evolutia bolilor degenerative grave, precum Alzheimer, poate fi incetinita cu ajutorul vitaminei E. Astfel, riscul de aparitie a dementei este redus.

Amelioreaza efectele neplacute ale chimioterapiei

Vitamina E este recomandata persoanelor care urmeaza un tratament anticancer. Cu ajutorul ei, pielea si parul acestor persoane sunt protejate de efectele negative ale chimioterapiei.


Vitamina E mai este recomandata de unii medici si pentru a preveni anumite forme de cancer sau reaparitia lor. Este vorba de cancer de piele, de prostata, de san sau de ficat.

Ajuta la dezvoltarea normala a fatului

Medicii recomanda vitamina E femeilor insarcinate, pentru ca fatul sa se dezvolte normal din punct de vedere neurologic.


Vitamina E mai este recomandata si dupa nastere, in perioada de alaptare. Desigur, nu o consuma doar daca primesti recomandare medicului tau.

Mentine sanatatea parului

Firele de par sunt intarite, matreata este eliminata, iar deshidratarea scalpului este prevenita, asta datorita administrarii vitaminei E.

Vitamina E la copii si in cosmetica

Vitamina E la copii si in cosmetica

In ceea ce priveste legatura dintre vitamina E si sanatatea copiilor, trebuie sa stii ca aceasta este foarte importanta.

Sistemul imunitar al copiilor este protejat prin intermediul acestei vitamine.

De asemenea, contribuie la buna functionare a sistemului circulator, dar si a altor procese ale organismului. In acest fel, asigura „comunicarea” dintre celule.

Majoritatea copiilor nu reusesc sa isi ia doza zilnica recomandata de vitamina E din alimentatie, iar parintii nu recurg nici la suplimentele alimentare.

Totusi, specialistii sustin ca aceasta nu este neaparat o problema. Dar este necesar ca media pe zile sa se apropie de doza zilnica recomandata pentru varsta copilului.

Vitamina E in cosmetica

Fiind un puternic antioxidant, vitamina E lupta impotriva radicalilor liberi, incetinind procesul de imbatranire. Din acest motiv se foloseste frecvent in tratamentele anti-aging.

Majoritatea tratamentelor cosmetice utilizeaza vitamina E, in special cele de regenerare si intinerire a pielii.

Totodata, aceasta vitamina mai protejeaza pielea si impotriva razelor ultraviolete, gasindu-se in cremele cu protectie solara.

Mai contribuie si la hidratarea pielii, stimuland efectul antirid si protejand celulele pielii de efectul negativ al cosmeticelor.

Poti chiar sa-ti faci acasa un tratament cu vitamina E. O poti cumpara de la farmacie, sub forma de fiola cu ulei. Poti folosi uleiul ca atare sau il poti amesteca cu crema sau lotiunea pe care obisnuiesti sa o folosesti. Decizi acest lucru in functie de problemele tenului tau. Rezultatele vor fi cu siguranta cele asteptate!

Alimente bogate in vitamina E

Alimente bogate in vitamina E

Sursele naturale de vitamina E sunt cele mai sigure si cele mai sanatoase. Pentru a beneficia de acestea, trebuie sa stii care sunt alimentele bogate in vitamina E pe care le poti consuma regulat.

Principalele surse de vitamina E se gasesc in germenii de porumb si uleiurile vegetale. Fructele au o cantitate relativ mica de vitamina E. O exceptie de la regula sunt murele. Cantitatea de vitamina E din mure poate sa ajunga la 4,5mg/100 g produs.

In ceea ce priveste legumele, cantitatea difera in functie de partile legumei. Totusi, cea mai mare cantitate de vitamina E se gaseste in legumele cu frunze verzi.

Iata o lista cu alimentele cele mai bogate in vitamina E:

  • germenii de grau
  • uleiurile vegetale presate la rece (uleiul de masline, de floarea-soarelui, de soia sau de porumb)
  • mure
  • linte
  • oua
  • carne de vita
  • ficat, in special de vita
  • oua
  • nuci
  • migdale
  • alune
  • varza kale
  • seminte de floarea-soarelui
  • cartofi dulci
  • avocado
  • kiwi
  • spanac
  • mango
  • broccoli
  • rosii
  • struguri
  • sfecla de zahar
  • mustar
  • sparanghel

Carenta si supradoza de vitamina E

Carenta si supradoza

In general, la persoanele sanatoase nu s-au semnalat cazuri de carenta a vitaminei E, chiar daca doza zilnica recomandata nu a fost respectata.

Aceasta poate sa apara totusi in cazul persoanelor care sufera de anumite boli in care grasimile nu sunt digerate corect de catre organism. Poate fi vorba de boala Crohn, fibroza chistica sau alte afectiuni genetice.

De asemenea, pot sa aiba deficit de vitamina E femeile insarcinate sau care alapteaza si copiii nascuti prematur.

Carenta de vitamina E poate duce la:

  • arterioscleroza
  • probleme de vedere
  • vindecarea cu dificultate a ranilor
  • lipsa controlului asupra propriilor miscari ale mainilor si picioarelor
  • slabiciune la nivelul muschilor
  • forma usoara de anemie
  • aparitia unor pete maronii pe piele (mai ales in cazul varstnicilor)

Pot sa apara chiar si probleme mai grave, daca deficitul de vitamina E persista pe termen lung.

Persoanele care se afla in aceasta situatie risca:

  • probleme ale rinichilor
  • probleme ale ficatului
  • pierderea vederii
  • dementa
  • aritmii (tulburari de ritm cardiac)

Supradoza de vitamina E

Trebuie sa stii ca o supradoza de vitamina E poate fi la fel de periculoasa precum carenta ei. De mentionat insa faptul ca atunci cand supradoza provine din surse alimentare, nu exista riscul unei toxicitati.

Supradoza de vitamina E sau hipervitaminoza E devine periculoasa atunci cand sursa o reprezinta suplimentele alimentare.

Se poate considera supradoza de vitamina E in urmatoarele situatii:

  • copil cu varsta intre 1 si 3 ani – doza de peste 200 mg/zi
  • copil cu varsta cuprinsa intre 4 si 8 ani – doza de peste 300 mg/zi
  • copil cu varsta cuprinsa intre 9 si 13 ani – doza de peste 600 mg/zi
  • adolescenti intre 14 si 18 ani – doza de peste 800mg/zi
  • adulti si femei insarcinate – doza de peste 1000mg/zi

Principalele probleme care pot fi cauzate de o supradoza de vitamina E sunt:

  • coagularea sangelui
  • oprirea procesului de vindecare a unor rani
  • stari de greata
  • dureri de cap
  • sangerari la nivelul creierului (in cazuri deosebit de grave)

Pentru femeile insarcinate hipervitaminoza E nu provoaca mai multe probleme, decat cele deja mentionate. Situatia se poate inrautati insa in cazul fatului, deoarece risca sa se nasca cu malformatii cardiace.

Asadar, iti recomand sa consulti medicul in cazul in care vrei sa iei vitamina E din suplimentele alimentare. Specialistul iti va prescrie doza pe care sa o administrezi, iar in acest fel eviti posibilele probleme.

Posibile efecte adverse

In unele cazuri, suplimentele alimentare cu vitamina E pot sa provoace efecte adverse. Cel mai intalnit efect advers are legatura cu alergia la vitamina E.

Persoanele alergice la aceasta vitamina, atunci cand este aplicata direct pe piele, se pot confrunta cu iritatii si prurit.

Vitamina E mai poate sa provoace si alte efecte adverse:

  • diaree, greata, stari de ameteala
  • dureri de cap, lesin
  • crampe
  • schimbari ale nivelului de colesterol
  • schimbari ale rezistentei in fata insulinei
  • afectiuni cardiace, renale sau sezuale
  • letargie
  • dureri de stomac
  • risc de tuberculoza sau de atac cerebral
  • cresterea tensiunii arteriale (in cazul femeilor insarcinate)