La ce ajuta Creatina

Cumpara Creatina Monohidrata

Creatina se bucura de o mare popularitate si este considerata unul dintre cele mai eficiente suplimente cand vine vorba de imbunatatirea performatei fizice. Daca vrei sa stii concret la ce ajuta creatina, atunci citeste acest articol!

Suplimentele cu creatina sunt disponibile in comert intr-o gama variata si pot fi achizitionate fara prescriptie medicala. Dintre toate, cea mai eficienta este creatina monohidrata care a fost indelung cercetata.

Pe langa potentialele beneficii pentru care a castigat popularitate, creatina pare sa nu aiba efecte adverse. Totusi, suplimentarea cu creatina nu este potrivita pentru oricine si nici nu influenteaza pe toata lumea la fel.

In acest articol vom dezbate pe larg la ce te ajuta creatina, beneficii pentru organism si contraindicatii!

La ce ajuta creatina?

La ce te ajuta creatina

Creatina este o substanta care se gaseste in mod natural in organism. Este produsa in principal in ficat prin metabolizarea a trei aminoacizi (arginina, glicina si metionina).

In proportie de aproximativ 95% este stocata in muschi, iar restul de 5% in creier.

Doar o parte din rezerva de creatina este sintetizata de organism, iar aproximativ jumatate provine din alimentatie. Atunci cand consumi carne de vita si peste iti cresti rezervele de creatina din muschi.

Avand in vedere ca principalele surse naturale de creatina sunt proteinele de origine animala, vegetarienii si veganii pot avea rezerve mai mici de creatina in organism.

Cu toate acestea, exista si surse alimentare de proteine vegetale care ajuta la producerea de creatina, insa in cantitati mai mici.

Dar la ce ajuta creatina? Dupa ce este sintetizata in ficat, este eliberata si convertita in fosfocreatina, fiind stocata sub aceasta forma in muschi si creier.

Atunci cand este solicitat, organismul foloseste fosfocreatina pentru a sustine nevoile energetice acolo unde este nevoie, in special pe cele ale muschilor si creierului.

Necesarul de creatina variaza de la un organism la altul. Unele persoane pot avea in mod natural un nivel ridicat de creatina in organism.

Chiar si asa, in special cei care practica antrenamente intense, s-ar putea sa aiba nevoie de un aport mai mare de creatina fata de cea furnizata de organism si alimentatie.

In timpul unui antrenament de mare intensitate, creatina alimenteaza rapid muschii cu energie si le da un impuls pentru a sustine efortul maxim de scurta durata, cum ar fi ridicatul de greutati sau sprintul.

Din acest motiv sportivii de performanta, atletii, culturistii si cei care practica exercitii fizice intense, apeleaza adesea la suplimentele cu creatina.

Acestea ii ajuta sa isi imbunatateasca performantele fizice, le creste energia si ii ajuta sa sustina efortul fizic intens.

Creatina beneficii

Majoritatea studiilor efectuate de-a lungul timpului au demonstrat ca poate aduce suplimentarea cu creatina beneficii asupra performantelor fizice si creierului.


Cu toate acestea, nu este potrivita pentru orice tip de sport si pare sa nu fie eficienta pentru toata lumea. Dar hai sa vedem la ce te ajuta creatina!

1. Imbunatateste performantele fizice

Un beneficiu important al suplimentarii cu creatina este acela ca imbunatateste performanta fizica pe perioade scurte la cei care depun efort de mare intensitate. In mod normal, muschii sunt alimentati constant cu energie.


Insa, in timpul unui efort intens, repetitiv si de scurta durata, energia se epuizeaza mult mai rapid decat se recicleaza.


Pentru a performa mai mult la intensitate maxima, muschii au nevoie de o explozie de energie. Aici intervine fosfocreatina care alimenteaza rapid fibrele musculare cu energie.


Suplimentele cu creatina cresc rezerva de fosfocreatina din muschi si permit organismului sa produca mai multa energie in timpul efortului depus.


Astfel, iti creste rezistenta si foarta musculara, iar tu vei putea sa te antrenezi un pic mai mult.


Se pare ca poate aduce suplimentarea cu creatina beneficii pentru a prelungi un efort de scurta durata, repetitiv, in care muschii lucreaza la capacitate maxima.


Prin urmare, poate sa fie eficienta pentru a sustine exercitiile anaerobe, care implica forta si viteza.


Insa, pare sa nu fie la fel de eficienta cand vine vorba de exercitiile aerobe, precum dansul, inotul, alergatul, etc.  

2. Imbunatateste procesul de recuperare

Daca creatina ar putea creste performanta fizica in timpul efortului, dupa antrenament ar putea imbunatati procesul de recuperare.


De aici si nedumerirea multora cu privire la cand se ia creatina si daca este mai bine sa fie administrata inainte sau dupa antrenament.


Se pare ca momentul este mai putin important, atat timp cat ai un nivel ridicat de fosfocreatina in muschi.


Lasand la o parte acest subiect inca controversat, se pare ca suplimentele cu creatina pot reduce intensitatea crampelor musculare si oboseala. Astfel, te-ar putea ajuta sa te recuperezi mai rapid dupa un antrenament intens.


De altfel, ar putea preveni si ajuta la refacerea leziunilor musculare care ar putea surveni in timpul antrenamentului. 

3. Creste masa musculara

Suplimentele cu creatina sunt adesea promovate ca produse care cresc masa musculara. Insa, creatina in sine nu construieste muschi. Si atunci la ce ajuta creatina in acest sens?


Suplimentarea cu creatina poate sa stimuleze cresterea masei musculare in doua moduri. In primul rand, poate creste hidratarea celulara.


Asta inseamna ca suplimentele cu creatina retin fluidele in muschi ceea ce determina cresterea in volum a acestora.


Din acest motiv nu sunt recomandate persoanelor care nu se antreneaza adecvat, deoarece pot provoca cresterea in greutate.


In al doilea rand, creatina poate ajuta la acumularea de masa musculara datorita faptului ca iti imbunatateste performanta fizica.


Prin urmare, te vei putea antrena mai intens ceea ce va duce, in timp, la cresterea fibrei musculare.

4. Imbunatateste abilitatile cognitive

Dupa cum spuneam, o mica parte din rezerva de fosfocreatina este localizata in creier si este folosita pentru a produce energia necesara pentru buna lui functionare.


Suplimentele cu creatina pot creste aceasta rezerva, ajutand creierul sa isi indeplineasca mult mai bine sarcinile.


Astfel, se crede ca ar putea imbunatati memoria, capacitatea de atentie si concentrare. De altfel, creatina ar putea stimula secretia de dopamina (hormonul fericirii) si ar putea combate starile de depresie.


In plus, ar putea imbunatati abilitatile cognitive la persoanele in varsta si ar putea preveni aparitia bolilor neurdegenerative.


Cu toate acestea, nu exista dovezi stiintifice solide care sa sustina aceste beneficii , fiind necesare mai multe cercetari pentru a demonstra eficienta suplimentelor cu creatina in acest sens.

Contraindicatii

In general, se pare ca suplimentele cu creatina nu provoaca efecte adverse atat timp cat sunt administrate intr-o doza optima. Prin urmare, pentru majoritatea adultilor sanatosi acestea par a fi relativ sigure.

Atunci cand este administrata in exces, creatina poate provoca anumite efecte adverse. Desi cazurile sunt rare te poti confrunta cu diaree, dureri de stomac, greata si crampe musculare.

Suplimentele cu creatina sunt contraindicate femeilor insarcinate si celor care alapteaza.

Nici persoanele care sufera de boli de rinichi, hepatice, diabet sau alte probleme de sanatate nu ar trebui sa administreze creatina fara sa se sfatuiasca cu medicul inainte.

Avand in vedere ca nu se cunosc efectele pe termen lung ale administrarii de creatina, copiii mai mici de 18 ani sunt sfatuiti sa discute cu un medic inainte.

Suplimentele cu creatina pot interactiona cu cofeina, bauturile energizate sau unele medicamente. Se recomanda sa bei multa apa pentru a evita deshidratarea. De asemenea, creatina poate provoca cresterea in greutate.

Retine ca, desi este o subtanta prezenta in mod natural in organism, calitatea si siguranta suplimentelor cu creatina variaza de la un producator la altul.

Chiar daca ai o stare buna de sanatate, cere sfatul unui medic inainte de a apela la creatina sau orice alt supliment alimentar.  

Surse:

  • https://www.webmd.com/men/creatine
  • https://www.healthline.com/nutrition/what-is-creatine#muscle-gain
  • https://my.clevelandclinic.org/health/articles/17674-creatine-and-creatine-supplements