Cum se prepara quinoa?

Quinoa este o pseudo-cereala foarte des folosita in preparatele vegetariene si garnituri, datorita aportului crescut de proteine si a protectiei conferite membranelor celulare.

Deseori aceasta este folosita ca substitut al orezului, al ovazului sau al porumbului. Fiind atat de populara, multi nutritionisti au elaborat diverse retete despre cum se prepara quinoa.

Quinoa a mai fost supranumita si mama cerealelor sau aurul incasilor si se cultiva in Muntii Anzi de peste 5 milenii. Cu toate ca se foloseste ca orice alta cereala integrala, este considerata din punct de vedere botanic o „samanta”.

Totusi, aceasta face parte din familia cerealelor. Ii lipseste glutenul, iar acest aspect o face excelenta pentru alimentatia persoanelor care au intoleranta la gluten.

De ce sa consumi quinoa?

De ce sa consumi quinoa?

Fiind foarte ieftina si foarte usor de cultivat, quinoa este recomandata in lupta impotriva foametei si a malnutritiei la nivel mondial.

Poate fi consumata si de copiii mici, dupa implinirea varstei de 8 luni, cu sfatul ca parintii sa observe cu atentie reactiile celor mici. Desigur, este recomandata si parerea unui medic pediatru inainte de a introduce aceasta cereala in alimentatia copiilor.

Avand toti cei 20 de aminoacizi si 10 acizi esentiali organismului, quinoa este considerata o sursa foarte buna de proteine si foarte des recomandata de nutritionisti.

Doar 100 grame de quinoa fiarta contin: 120 de calorii, 4,4 grame de proteine, 21,3 grame de carbohibrati, 2,8 grame de fibre si 1,9 grame de grasimi.

Vorbind de varietatea de quinoa existenta la dispozitia consumatorului, sunt peste 3000 de tipuri de quinoa pe glob. Dintre acestea doar 3 sunt foarte frecvent folosite in alimentatie: alba, rosie si neagra.

Dintre cele trei, quinoa alba are o aroma usor neutra, fiind mai usor de combinat cu alte ingrediente. Celelalte doua au un gust mai aparte si se recomanda alegerea celui care se apropie de gustul fiecaruia.

Cum se prepara quinoa?

Cum poti sa prepari quinoa?

Inainte de a afla cum se prepara quinoa, este important sa stii ca aceasta samanta este folosita deseori la garnituri sau salate.

Este mai bine sa o gatesti cu supa si nu cu apa, adaugand si o frunza de dafin.

Exista persoane care consuma quinoa si la micul dejun, asadar variantele sunt foarte diverse. Anumite deserturi au in compozitia lor quinoa, iar un alt mod de a o consuma este alaturi de fructe.

Pentru gatirea cu legume sau garnituri, se urmeaza un procedeu simplu. Pentru inceput, se recomanda spalarea acesteia inainte de a fi gatita, pentru a elimina stratul natural de care dispune.

Acest strat numit si „saponina” are in anumite cazuri gust de sapun, dar se elimina usor prin clatire. Tot prin clatire se elimina si gustul usor amarui. Conform unor carti de gatit, se recomanda chiar si lasarea acesteia la inmuiat cateva ore.

Cat priveste cantitatea, trebuie sa stii ca orice ceasca de quinoa uscata este perfecta pentru a obtine trei cesti de quinoa gatita. O ceasca de quinoa uscata se prepara impreuna cu doua cesti de lichid si se gateste pentru aproxiamtiv 20 de minute.

Pentru un gust mai intens si mai placut se recomanda a combina quinoa cu legume sau gatirea acesteia in supa de pui. Adaosul catorva condimente si arome peste o ceasca de quinoa uscata poate ajuta la obtinerea unui gust mai intens al mancarii. Printre acestea se numara sarea, usturoiul pisat, rozmarinul, piperul negru.

Quinoa se consuma nu doar sub forma fiarta, ci si sub forma de fulgi transformati in faina. Cea mai raspandita in acest sens este quinoa alba, folosita mai ales la gatit si la coacere.

Cum se prepara quinoa ca si garnitura?

Cum se prepara quinoa ca si garnitura?

O alta posibilitate de prepare a unei cesti de quinoa uscata este prin combinarea cu ulei de masline, doua cesti de lichid si o jumatate de lingurita de sare.

Pentru inceput trebuie clatita quinoa cu apa rece pentru indepartarea stratului natural. Se foloseste o sita foarte fina si se clateste timp de doua minute cu ajutorul degetelor.

Se ia o tigaie in care se incalzeste putin ulei de masline si se adauga quinoa clatita. Se va mesteca in tigaie timp de 1 minut, pana cand se evapora apa si se prajeste quinoa.

Apoi se adauga doua pahare de lichid (apa, supa) si sare, lasand totul la fiert. Se fierbe la foc mic timp de 15 minute, cu un capac deasupra. Dupa fierbere, se mai lasa la racit 5 minute, tot cu capacul deasupra.

Dupa cele 5 minute se amesteca usor, verificand daca a mai ramas lichid sau nu. Daca a mai ramas lichid, se mai lasa 5 minute la fiert, pana se evapora toata apa.

Cum se prepara quinoa pentru copii?

Quinoa se spala sub jetul de apa de la chiuveta si se lasa la inmuiat in apa timp de 2 ore. Datorita gustului amar, usor sesizabili de copii, se recomanda neaparat respectarea acestei reguli. Dupa cele 2 ore se fierbe timp de 30 de minute. Se lasa totul la racit.

Intre timp, cateva legume se pun la fiert intr-o oala cu apa. Se pot alege morcovi, rosii, telina. Dupa ce s-au fiert legumele, se scurge apa si se pun toate impreuna cu quinoa intr-un blender. Se face un piure care ii este servit copilului.

Ce contine quinoa si ce beneficii are?

Ce contine quinoa si ce benenficii are?

Fiind o samanta, aceasta contine grasimi sanatoase si un raport optim intre Omega-6 si Omega-3.

Ajuta la intarirea imunitatii, a sistemului cardiovascular si la sanatatea generala a creierului prin acizii grasi din componenta sa.

Indiferent de cum se prepara quinoa, prin fibrele solubile prebiotice de care dispune, ajuta la digestie si la reducerea colesterolului.

Pe langa fibre si grasimi, quinoa este o sursa bogata de vitaminele A, B, C si E. Contine si calciu, cupru, fier, magneziu, fosfor, potasiu si zinc. Impiedica proliferarea microbilor datorita saponinelor si contine fitosteroli care ajuta la combaterea stresului.

Quinoa mai este folosita si in prevenirea cancerului, a diabetului si a obezitatii, datorita antioxidantilor din compozitie. Betanina sau trimetilglicina este deseori folosita in prevenirea acestor boli.

Pe langa prevenirea anumitor afectiuni sau boli, quinoa este recunoscuta pentru senzatia de satietate pe care o confera, contribuind astfel la diminuarea apetitului si succesul curelor de slabire.

Contribuind si la reglarea nivelului de colesterol si reducerea riscului de deces datorita infarctului, are un rol foarte important in mentinerea sanatatii inimii.