Grasimi Saturate VS Grasimi Nesaturate

Asa cum am mai spus si cu alte ocazii, cuvantul-cheie pentru o dieta sanatoasa este echilibru. Echilibrul dintre grasimi saturate VS grasimi nesaturate este de asemenea foarte important. Si spun asta deoarece multi oameni, in incercarea de a duce o viata sanatoasa, incearca sa excluda din alimentatie tot ce inseamna grasime. In special categoria de alimente ce contin grasimi saturate.

Astfel, la moda si la mare cautare sunt iaurturile si in general lactatele cu 0% grasimi, salatele fara ulei, margarina in loc de unt si orice produs pe a carui eticheta scrie mare si atractiv fara grasimi.

Desigur, nu trebuie sa cadem nici in extrema opusa! Adica multe prajeli si mancaruri de tip fast-food, sucuri, dulciuri fara numar, etc. Mai ales ca acestea (ca de altfel si margarina), contin grasimi trans, care sunt intr-adevar nesanatoase si despre care vom mai vorbi in acest articol.

Insa o viata sanatoasa nu inseamna o viata fara grasimi. Iar materialul de fata isi propune sa raspunda la cele mai importante intrebari legate de acest subiect.

Care este rolul grasimilor in organism?

Organismul are nevoie si de o anumita cantitate de grasimi pentru a se dezvolta si pentru a functiona corect. Care este mai exact rolul lor:

  • acestea furnizeaza energie organismului
  • protejeaza organele vitale
  • asigura un aport optim si necesar de vitamine A, D, E, K
  • ajuta la mentinerea unei greutati corporale normale
  • sustin buna functionare a sistemului imunitar prin furnizarea de acizi grasi esentiali
  • joaca un rol vital in procesele cognitive ale creierului
  • ajuta la formarea membranei celulare

Cum transforma organismul grasimea in energie?

Transformarea grasimii in energie se face printr-un proces chimic denumit metabolism. In timpul digestiei si al metabolismului, grasimile sunt transformate in acizi grasi si glicerol, ce sunt apoi absorbiti in sange. Grasimile furnizeaza aproximativ jumatate din energia pe care o persoana o utilizeaza zilnic.

Ce se intampla atunci cand organismul produce mai multa energie decat consuma?

Ei bine, aceasta grasime este depozitata si utilizata in momentul in care va fi nevoie de mai multa energie. Dar in momentul in care in mod constant corpul nostru produce mai multa energie decat consuma, atunci apar depozitele de grasime atat la nivel subcutanat, cat si la nivelul organelor interne. De exemplu la nivelul ficatului.

Despre grasimi saturate – ce trebuie sa stii?

Ce sunt grasimile saturate?

Grasimile saturate reprezinta grasimile in a caror structura chimica, moleculele nu prezinta nici o legatura dubla. Acestea sunt solide comparativ cu grasimile nesaturate.

Ce efecte au grasimile saturate asupra organismului?

Desi nu trebuie sa excludem aceste grasimi din alimentatie (decat la sfatul medicului, in cazul unor afectiuni), totusi se recomanda ca si acestea sa fie consumate. Atentie, in cantitati mici!

Ideal este sa predomine o alimentatie bazata pe grasimi nesaturate, acestea fiind considerante a fi cele mai sanatoase. O cantitate mare de grasimi saturate poate avea efecte negative dintre care amintim:

  • un nivel crescut de colesterol rau in organism (denumit si LDL)
  • infundarea arterelor
  • cresc riscul de afectiuni cardiovasculare
  • pot produce accidente vasculare cerebrale

Cand trebuie sa excluzi din alimentatie grasimile saturate?

Asa cum am spus mai sus, la sfatul medicului, in cazul in care ai anumite afectiuni, de exemplu boli arteriale.

Ce alimente contin grasimi saturate?

  • produse de origine animala: oua, lactate (branza,unt, lapte), carne (carnea rosie, de pasare)
  • uleiul de cocos
  • uleiul de palmier

Despre grasimi nesaturate – informatii utile

Aceste grasimi se impart la randul lor in mononesaturate si polinesaturate si in general, la temperatura camerei, acestea au consistenta lichida. Spre deosebire de grasimile saturate, acestea prezinta in compozitia chimica una sau mai multe legaturi duble sau triple intre molecule.

Ce efecte au grasimile mononesaturate asupra organismului?

  • reduc nivelul de colesterol rau din sange
  • echilibreaza nivelul de insulina
  • tin sub control glicemia
  • imbunatatesc functionarea aparatului cardiovascular
  • previn obezitatea (o boala tot mai des intalnita, din pacate chiar si in randul copiilor)

Ce efecte au grasimile polinesaturate asupra organismului?

  • furnizeaza corpului nostru acizii grasi esentiali omega 3 si omega 6, atat de necesari pentru creier si memorie, pentru vedere, articulatii si in general pentru sanatate
  • ajuta la construirea membranei celulare
  • au rol in coagularea sangelui
  • reduc inflamatiile din organism

Alimente care contin grasimi nesaturate

  • in general uleiurile vegetale, cum ar fi cel de masline, de rapita sau de porumb
  • avocado si uleiul de avocado
  • nucile
  • migdalele
  • arahidele
  • pestele gras (somon, ton, sardine, macrou, hering) si fructele de mare
  • diverse seminte precum cele de floarea soarelui sau de in
  • soia
  • fasolea

Care este cantitatea de grasimi necesara zilnic pentru organism?

Un gram de grasime contine 9 calorii, iar pentru un adult se recomanda ca aproximativ 25-30% din totalul de calorii pe care le consuma zilnic sa provina din grasimi.

Bineinteles, cel mai indicat este ca in mod preponderent sa se consume grasimi nesaturate. Trebuie sa tii insa seama ca aceste valori variaza in functie de sex si de gradul de efort fizic efectuat.

Grasimile ce ar trebui eliminate din alimentatie

Acestea sunt grasimile trans, care nu aduc nici un beneficiu organismului si care provin in special din hidrogenarea uleiului.

Acestea se regasesc in alimentele prajite, in mancarea de tip fast-food, in margarina si diverse produse de patiserie. Dar si in majoritatea preparatelor ambalate, gen conserve si semipreparate, in snacksuri, chipsuri, etc.

Sfaturi utile pentru sanatate

Asa cum am spus, nu trebuie sa elimini complet grasimile saturate din alimentatie, insa nici nu trebuie sa le consumi in exces.

Mai jos cateva sfaturi utile pentru sanatate:

  • atunci cand gatesti, evita sa folosesti uleiuri bogate in grasimi saturate. Aici mentionez in special uleiul de palmier. Foloseste ulei din samburi de struguri sau ulei de masline
  • poti alterna consumul de lapte de origine animala cu cel de migdale sau de soia
  • cand gatesti, indeparteaza grasimea de pe carne (pielea si grasimea vizibila, in exces)
  • evita sa cumperi produse ambalate sau semipreparate
  • evita mancarea prajita si mancarea de tip fast-food
  • alege sa fierbi sau sa gatesti in cuptor ori la abur carnea si legumele in loc sa le prajesti
  • inlocuieste mezelurile si preparatele cumparate cu cele facute in casa
  • asociaza carnea cu legume, nu cu paste sau cartofi
  • citeste cu atentie etichetele produselor pe care le cumperi. Chiar daca acestea nu contin grasimi, pot sa contina carbohidrati din abundenta (glucide)
  • introdu in alimentatia zilnica mancarea sanatoasa, bazata in special pe fructe, legume si grasimi bune, nesaturate

Altfel spus, corpul nostru are nevoie si de grasimi si in mod special de grasimi nesaturate. Desigur, o cantitate mica de grasimi saturate este de asemenea benefica.

O dieta echilibrata si diversificata este esentiala daca vrei sa fii sanatos si sa te simti plin de energie pentru intreaga zi.

error: Continut protejat!