Grasimi Saturate VS Grasimi Nesaturate

Asa cum am mai spus si cu alte ocazii, cuvantul-cheie pentru o dieta sanatoasa este echilibru. Echilibrul dintre grasimi saturate si grasimi nesaturate este de asemenea foarte important.

Spun asta deoarece multi oameni, in incercarea de a duce o viata sanatoasa, incearca sa excluda din alimentatie tot ce inseamna grasime. In special categoria de alimente ce contin grasimi saturate.

Astfel, la moda si la mare cautare sunt iaurturile si in general lactatele cu 0% grasimi, salatele fara ulei, margarina in loc de unt si orice produs pe a carui eticheta scrie mare si atractiv fara grasimi.

Desigur, nu trebuie sa cadem nici in extrema opusa! Adica multe prajeli si mancaruri de tip fast-food, sucuri, dulciuri fara numar, etc. Mai ales ca acestea (ca de altfel si margarina), contin grasimi trans, care sunt intr-adevar nesanatoase si despre care vom mai vorbi in acest articol.

Insa o viata sanatoasa nu inseamna o viata fara grasimi. Iar articolul de fata isi propune sa raspunda la cele mai importante intrebari legate de acest subiect.

Care este rolul grasimilor in organism?

Care este rolul grasimilor in organism?

Transformarea grasimii in energie se face printr-un proces chimic denumit metabolism.

In timpul digestiei si al metabolismului, grasimile sunt transformate in acizi grasi si glicerol, ce sunt apoi absorbiti in sange.

Grasimile furnizeaza aproximativ jumatate din energia pe care o persoana o utilizeaza zilnic. Ce se intampla atunci cand organismul produce mai multa energie decat consuma?

Ei bine, aceasta grasime este depozitata si utilizata in momentul in care va fi nevoie de mai multa energie. Dar atunci cand (in mod constant) corpul nostru produce mai multa energie decat consuma, atunci apar depozitele de grasime, atat la nivel subcutanat, cat si la nivelul organelor interne. De exemplu la nivelul ficatului.

Organismul are nevoie si de o anumita cantitate de grasimi pentru a se dezvolta si pentru a functiona corect. Care este mai exact rolul lor?

  • acestea furnizeaza energie organismului
  • protejeaza organele vitale
  • asigura un aport optim si necesar de vitamine A, D, E, K
  • ajuta la mentinerea unei greutati corporale normale
  • sustin buna functionare a sistemului imunitar prin furnizarea de acizi grasi esentiali
  • joaca un rol vital in procesele cognitive ale creierului
  • ajuta la formarea membranei celulare

Despre grasimile saturate

Despre grasimile saturate

Grasimile saturate reprezinta grasimile in a caror structura chimica, moleculele nu prezinta nici o legatura dubla.

Acestea sunt solide comparativ cu grasimile nesaturate.

Ce efecte au grasimile saturate asupra organismului?

Desi nu trebuie sa excludem aceste grasimi din alimentatie (decat la sfatul medicului, in cazul unor afectiuni sau boli), totusi se recomanda ca si acestea sa fie consumate cu moderatie, in cantitati mici.

Ideal este sa predomine o alimentatie bazata pe grasimi nesaturate, acestea fiind considerante a fi cele mai sanatoase. O cantitate mare de grasimi saturate poate avea efecte negative, dintre care amintim:

  • un nivel crescut de colesterol rau in organism (denumit si LDL)
  • infundarea arterelor
  • creste riscul de afectiuni cardiovasculare
  • pot produce accidente vasculare cerebrale

Cand trebuie sa excludem grasimile saturate?

Asa cum am spus mai sus, la sfatul medicului, in cazul in care ai anumite afectiuni,  ca de exemplu boli arteriale.

Ce alimente contin grasim saturate? Produsele de origine animala sunt pe primul loc (oua, lactate , carne - inclusiv carnea de pasare), dar si uleiul de cocos sau cel de palmier contin aceste grasimi.

Despre grasimi nesaturate

Despre grasimi nesaturate

Aceste grasimi se impart in doua categorii: mononesaturate si polinesaturate. In general, la temperatura camerei, acestea au consistenta lichida.

Spre deosebire de grasimile saturate, acestea prezinta in compozitia chimica una sau mai multe legaturi duble sau triple intre molecule.

Ce efecte au grasimile mononesaturate asupra organismului?

  • reduc nivelul de colesterol rau din sange
  • echilibreaza nivelul de insulina
  • tin sub control glicemia
  • imbunatatesc functionarea aparatului cardiovascular
  • previn obezitatea (o boala tot mai des intalnita, chiar si in randul copiilor)

Ce efecte au grasimile polinesaturate asupra organismului?

  • furnizeaza corpului nostru acizii grasi esentiali Omega-3 si Omega-6, atat de necesari pentru creier, memorie, vedere, articulatii si multe altele
  • ajuta la construirea membranei celulare
  • au rol in coagularea sangelui
  • reduc inflamatiile din organism

Alimentele care contin grasimi nesaturate sunt in general uleiurile vegetale, cum ar fi uleiul de masline, rapita sau de porumb.

De asemenea, mai gasesti aceste grasimi si in avocado (si uleiul de avocado), nuci, migdale, arahide, peste gras (somon, ton, sardine, macrou, hering,  fructe de mare, diverse seminte (de floarea soarelui sau de in), soia sau fasole.

Cantitatea de grasimi necesara zilnic

Cantitatea de grasimi necesara zilnic

Un gram de grasime contine 9 calorii, iar pentru un adult se recomanda ca aproximativ 25%-30% din totalul de calorii pe care le consuma zilnic sa provina din grasimi.

Bineinteles, cel mai indicat este ca in mod preponderent sa se consume grasimi nesaturate. Trebuie sa tii insa seama ca aceste valori variaza in functie de sex si de gradul de efort fizic efectuat.

Grasimile ce ar trebui eliminate din alimentatie sunt cele trans, care nu aduc nici un beneficiu organismului si care provin in special din hidrogenarea uleiului.

Acestea se regasesc in alimentele prajite, in mancarea de tip fast-food, in margarina si diverse produse de patiserie. Se mai gasesc si in majoritatea preparatelor ambalate, gen conserve si semipreparate, in snacksuri, chipsuri, etc.

Desigur, nu trebuie sa treci in cealalta parte a baricadei. Asta nu inseamna ca daca uneori o sa mai consumi o consevra de peste sau cateva chipsuri o sa te imbolnavesti. Insa totul trebuie sa faci cu masura!

Sfaturi utile pentru sanatate

Nu trebuie sa elimini complet grasimile saturate din alimentatie, insa nici nu trebuie sa le consumi in exces.

Mai jos ai cateva sfaturi utile pentru a-ti imbunatati sanatatea generala:

  • atunci cand gatesti, evita sa folosesti uleiuri bogate in grasimi saturate. Aici mentionez in special uleiul de palmier. Foloseste ulei din samburi de struguri sau ulei de masline
  • poti alterna consumul de lapte de origine animala cu cel de migdale sau de soia
  • cand gatesti, indeparteaza de pe carne pielea si grasimea, mai ales daca vrei sa slabesti cu dieta Daneza
  • evita sa cumperi produse ambalate sau semipreparate
  • evita mancarea prajita si mancarea de tip fast-food
  • alege sa fierbi sau sa gatesti in cuptor ori la abur carnea si legumele, in loc sa le prajesti
  • inlocuieste mezelurile si preparatele cumparate cu cele facute in casa
  • asociaza carnea cu legume, nu cu paste sau cartofi
  • citeste cu atentie etichetele produselor pe care le cumperi. Chiar daca acestea nu contin grasimi, pot sa contina carbohidrati din abundenta (glucide)
  • introdu in alimentatia zilnica mancarea sanatoasa, bazata in special pe fructe, legume si grasimi bune (nesaturate)

Altfel spus, corpul nostru are nevoie si de grasimi si, in mod special, de grasimi nesaturate. Desigur, o cantitate mica de grasimi saturate este de asemenea benefica.


O dieta echilibrata si diversificata este esentiala daca vrei sa fii sanatos si sa te simti plin de energie pentru intreaga zi.