Totul despre Dieta Ketogenica

Dieta ketogenica este populara pentru rezultatele bune asupra scaderii in greutate si totodata pentru beneficiile pentru sanatate.

In timp ce alte diete duc de regula la infometare, dieta ketogenica se afla la polul opus.

Aceasta te ajuta sa slabesti sanatos, intr-un ritm constant si confera senzatie de satietate. Asa ca in acest articol vei putea afla informatii utile, cuprinzatoare si despre ce presupune mai exact acest tip de dieta.

Ce este dieta ketogenica?

Ce este dieta ketogenicaAceasta este o dieta care are la baza reducerea cantitatii de carbohidrati din alimentatie. Astfel, organismul este “fortat” sa caute si sa gaseasca o sursa alternativa de energie, si anume grasimea.

Acest tip de dieta este bogata in grasimi si moderata in proteine. Practic, cand tii o dieta ketogenica incepi sa arzi din grasimi.

Denumirea de ketogenica vine din engleza, de la cuvantul ketones care inseamna cetone.

Cetonele sunt molecule produse prin descompunerea grasimilor. Se formeaza atunci cand organismul nu mai poate sa produca insulina suficienta pentru a avea energie. Acest proces poarta numele de cetoza.

Cetoza este un proces metabolic natural de arderea a grasimilor. Ajuta organsimul sa supravietuiasca atunci cand aportul alimentar este restrictionat. Acest proces se instaleaza in organism si in perioadele de post negru. Adica atunci cand nu consumi deloc alimente.

Daca organismul nu primeste suficienti carbohidrati, cetoza se instaleaza in 3-4 zile. Pentru a supravietui, organismul se adapteaza si incepe sa descompuna proteine si grasimi.

Aceasta dieta este recomandata sa se tina pe termen scurt. Scopul final al acesteia fiind scaderea in greutate.

Studiile au aratat ca are numeroase beneficii asupra sanatatii. Inverseaza diabetul de tip 2, reduce simptomele depresiei si ale bolii Alzheimer.

Dieta Ketogenica ar fi fost utilizata pentru prima data in 1920. Era utilizata ca tratament natural pentru prevenirea convulsiilor la pacientii cu epilespsie.

Cu toate acestea, te sfatuiesc sa apelezi la dieta ketogenica pentru a slabi si nu neaprata pentru a trata o afectiune.

Principiile de baza ale dietei ketogenice

De-a lungul timpului, s-a constatat ca reducerea cantitatii de carbohidrati este cel mai eficient mod de a slabi. Acest lucru favorizeaza arderea grasimilor fara infometare.

Dieta ketogenica are doua principii de baza:

  1. induce procesul de cetoza prin restrictionarea carbohidratilor din alimentatie. Atentie! Nu trebuie sa excluzi cu totul carbodidratii din alimentatie. Acestia sunt necesari pentru organism. Dieta ketogenica presupune consumul a maxim 50 g de carbohidrati pe zi
  2. consuma grasimi ca sa arzi grasimi. Dieta ketogenica standard presupune un raport de 4 la 1 al consumului de grasimi fata de carbohidrati

Cum slabesti cu dieta ketogenica?

Dieta ketogenica a devenit foarte populara pentru succesul ei in pierderea in greutate. Insa, inainte de a urma o asemenea dieta, este important sa intelegi cum functioneaza aceasta.

Organismul reactioneaza si se adapteaza la alimentele pe care le consumi, astfel:

  • cand consumi alimente bogate in carbohidrati, corpul va produce glucoza. Aceasta va fi prima alegerea a organismului pentru a genera energia necesara. Atat timp cat glucoza este principala sursa de energie, grasimile nu sunt necesare. Ele vor fi depozitate pentru a putea fi utilizate pe viitor, la nevoie. Acesta este si motivul pentru care oamenii pot supravietui postului negru. Atat timp cat iti completezi rezervoarele cu carbohidrati, continui sa arzi glucoza pentru energie
  • cand consumi alimente cu un continut scazut de carbohidrati, organismul va intra in starea de cetoza. Neavand suficienta glucoza, corpul nu are decat sa arda grasimile pentru a produce energia necesara. Acesta este motivul pentru care dieta are succes. Practic, in loc sa te infometezi, mai bine iti pregatesti corpul sa arda din grasimi. Mentinand starea de cetoza pe mai mult timp, corpul va utiliza mai eficient grasimile pentru a furniza energie. In timp, acest lucru va duce la scaderea grasimilor

Cand stii ca ai intrat in starea de cetoza?

Pentru a avea rezultatele dorite, este bine sa stii cand s-a instalat fenomenul de cetoza. Pentru acest lucru exista teste care masoara nivelul de cetone din organism.

Pe de alta parte, poti sti daca esti pe drumul cel bun daca apar urmatoarele simptome:

  • urinare frecventa
  • gura uscata
  • respiratia urat mirositoare
  • lipsa foamei
  • te simti mai energic

Pe langa ca te ajuta sa slabesti, cetoza mai are cateva avantaje pentru tine:

  • suprima senzatia de foame si pofta de dulciuri
  • arde grasimile
  • regleaza nivelului glicemiei
  • imbunatateste memoria
  • creste tonusu fizic si psihic

Analize necesare inainte de inceperea dietei

Analize necesare inainte de inceperea dietei

Cel mai indicat este ca inainte de a incepe dieta ketogenica sa efectuezi un set de analize, la recomandarea medicului specialist.

Desigur, este necesar ca toate acestea sa fie corelate si cu un consult clinic cat mai amanuntit.

Printre analizele pe care trebuie sa le efectuezi, de regula se numara urmatoarele:

  • analize la sange
  • analize hormonale
  • analize de imagistica, precum ecografie abdominala

Cand si cat timp se tine dieta?

In primul rand trebuie spus ca cea mai potrivita perioada pentru a urma aceasta dieta este sezonul rece. Asta deoarece vara si toamna este bine sa profiti la maxim de fructele si legumele proaspete, care nu sunt recomandate in dieta ketogenica.

Cat despre cat timp se tine aceasta dieta, raspunsul nu poate fi unul standard.

In primul rand este necesara o perioada de acomodare a organismului cu noul regim de nutritie. Aceasta faza de adaptare difera in functie de fiecare persoana in parte, putand sa dureze chiar si cateva saptamani.

Alimente permise in dieta ketogenica

Alimente permise in dieta ketogenicaInainte sa incepi o dieta ketogenica, este indicat sa iti faci un plan de dieta viabil. Incepe sa te aprovizionezi cu alimente cu un continut redus de carbohidrati.

Renunta la alimentele care te pot ispiti sa te abati de la planul de dieta.

Pentru a veni in sprijinul tau, am facut o lista de alimente permise in orice dieta ketogenica:

  • pentru aportul de grasimi se consuma: pestele gras (somon, hering, etc), fructe de mare, carnea grasa, lactate cu un continut bogat de grasimi, oua, organe de animale, masline, avocado, nuci de cocos, precum si uleiurile provenite din masline, avocado si din nucile de cocos
  • pentru aportul de fibre: patrunjel, spanac, andive, dovlecei, castraveti, rosii, brocoli, varza si in general legume care cresc deasupra solului
  • alimente ce se pot consuma doar ocazional: fructe de padure, migdale, nuci de macadamia, radacinoase (telina, morcov, sfecla, etc), ciuperci, mazare, fasole, naut, linte
  • bauturi: apa plata, ceai sau cafea neindulcite

Alimentele consumate depind de cat de repede vrei sa intri in starea de cetoza. Cu cat reduci mai mult cantitatea de carbohidrati, cu atat vei intra mai repede in acest proces metabolic.

Alimente interzise in dieta ketogenica

Alimente interzise in dieta ketogenicaEvita alimentele bogate in carbohidrati, cum ar fi:

  • mierea, zaharul, siropurile dulci si toate alimentele si bauturile ce le contin (precum sucurile)
  • carnea slaba
  • lactatele cu un continut scazut de grasimi
  • cerealele de orice fel
  • alimente ce contin amidon. De exemplu painea (aceasta poate fi inlocuita cu paine tip keto din faina de migdale, de exemplu), paste fainoase, cartofi, orez, etc
  • fructele
  • legumele radacinoase: cartoful, cartoful dulce, morcovii, etc
  • alimentele procesate
  • grasimile nesaturate
  • condimentele
  • sosurile, chiar si ketchup-ul (contine mult zahar)
    bauturile carbogazoase
  • alcoolul

Mai trebuie specificat aici ca intr-o astfel de dieta, din care lipsesc grupe importante de alimente, este foarte importante sa completezi necesarul zilnic de nutrienti cu suplimente.

Dintre acestea fac parte mineralele si suplimentele ce au la baza ulei de nuca de cocos sau ulei de peste.

In acest sens regasesti mai jos doua link-uri foarte utile:

Sfaturi utile pentru dieta ketogenica

Pe langa consumul de alimente permise si evitarea celor nepermise, mai trebuie sa tii cont de cateva sfaturi utile:

  • consuma o cantitate moderata de proteine, doar cat are organismul nevoie
  • consuma mese bogate in grasimi naturale, din surse sanatoase
  • redu cantitatea de carbohidrati. Nu ar trebui sa consumi mai mult de 50 de grame pe zi
  • incearca sa pastreazi un raport de 70% grasimi, 25% proteine si 5% carbohidrati
  • daca iti este foame intre mesele principale, poti lua o gustare de nuci, branzeturi sau unt de arahide. Totusi, gustarile intre mese incetinesc procesul de slabire
  • consuma legume verzi ca sursa de proteina
  • majoritatea meselor trebuie sa contina atat garsimi, cat si proteine din legume
  • consuma apa, astfel incat sa te hidartezi suficient
  • pentru mai multa eficienta este recomandat sa imbini aceasta cu practicarea de exercitii fizice
  • evita stresul si respecta-ti programul de somn.

Dieta ketogenica beneficii

Dieta ketogenica beneficii

Odata ce ai invatat principiile de baza, dieta ketogenica este usor de urmat. Mancare este delicioasa, deorece grasimea are gust bun si iti confera satietate pe termen lung.

In plus, te poti bucura de numeroasele beneficii pe care le are o astfel de dieta.

Scaderea in greutate

S-a observat ca dieta ketogenica este mai eficienta pentru scaderea in greutate. Are rezultate mai bune decat o dieta bogata in carbohidrati sau una saraca in grasimi.

Trebuie spus insa ca in faza initiala este eliminata apa in exces din organism si rezervele de carbohidrati din muschi si ficat.

Asadar, la inceput este posibil sa observi ca ai “slabit” considerabil. Aceasta nu este o “slabire” propriu-zisa. Eficienta unei astfel de diete se masoara in luni de zile si se tine cont mai putin de cantar si mai mult de procentul de grasime din organism.

Dupa ce ai trecut de aceasta prima faza, vei observa ca incepi sa dai jos aproximativ 500 de grame pe saptamana.

In cazul in care ti se pare putin, nu uita ca pierderea rapida in greutate are efecte negative nu doar asupra sanatatii, ci si asupra aspectului fizic.

Odata cu aceste kilograme pierzi vitamine, minerale si substante nutritive necesare organismului.

Are efect detoxifiant

De-a lungul timpului, toxinele sunt stocate in celulele adipoase, iar in timpul cetozei acestea sunt eliminate din organism.

Previne diabetul

Alimentele permise in aceasta dieta ajuta la scaderea glicemiei din sange. Acesta este un mod eficient de a preveni aparitia diabetului.

De altfel, daca suferi deja de diabet zaharat, poti lua in considerare o dieta ketogenica ca stil de alimentatie.

Imbunatateste sanatatea orala

In primul rand, se reduce cantitatea de zahar si de carbohidrati care sunt considerati a fi principalii “vinovati” ai problemelor orale.

In plus, bacteriile de la nivelul cavitatii bucale se hranesc cu zaharuri.

De asemenea, lactatele care sunt permise in acest tip de dieta, sunt benefice pentru sanatatea orala.

Trateaza epilepsia

Dupa cum am mai spus, dieta ketogenica a fost utilizat in anul 1920 pentru a trata convulsiile epilepsiei. Si astazi, este o terapie pentru copiii care sufera de epilepsie. Se pare ca ar avea efecte chiar si la adulti.

Oricum, discuta cu medicul inainte pentru a sti ce e mai bine pentru tine sau copilul tau.

Imbunatateste concentrarea

Imbunatateste performanta mintala, dar nu se stie exact de ce! Se pare ca cetonele sunt surse excelente de combustibil pentru creier.

Pe langa epilepsie, dieta ketogenica este benefica pentru bolile Alzheimer, Parkinson si tulburarile de somn.

Benefica in refacerea tesuturilor

In acest tip de dieta aportul de proteine scade, iar ca raspuns, organismul tinde sa isi protejeze proteinele.

Astfel, el cauta surse alternative de “combustibil”, precum mase celulare ce nu sunt esentiale (precum tumori sub forma de fibroze), virusi, bacterii, etc.

Studiile au aratat ca aceasta dieta s-a dovedit a fi utila asupra personelor care sufereau de diabet, cancer sau epilepsie.

Trateaza acneea

Cred ca stii deja ca un consum ridicat de carbohidrati poate duce la aparitia acneei.

Astfel, prin reducerea carbohidratilor este posibil sa tratezi si aceasta afectiune a pielii.

Efecte secundare ale dietei ketogenice

Daca tii o dieta ketogenica urmatoarele efecte secundare pot sa apara:

  • greata si ameteli
  • glicemia usor scazuta
  • indigestie sau constipatie
  • nivel ridicat de acid
  • gripa keto care se manifesta prin: dureri de cap, slabiciune, irascibilitate
  • obosela
  • respiratie urat mirositoare

Toate aceste simptome sunt normale avand in vedere reducerea carbohidartilor din dieta. In acelasi timp, aceste efecte secundare sunt temporare.

Asadar, daca esti in cautarea unei diete care sa te ajute sa slabesti atat frumos, cat si sanatos, dieta ketogenica ar putea fi raspunsul.

Urmata in mod corect, aceasta are rezultate benefice notabile asupra sanatatii.

Iar ca un ultim sfat, pentru mai multa eficienta, poti incerca sa imbini acest tip de dieta si cu perioade de post intermitent. Acesta creste productia de corpi cetonici si “infometeaza” celulele canceroase.