Ardei iute – beneficiile lui pentru sanatate

Nu este nici o exagerare cand spun mai iute inseamna mai sanatos! Consumul de ardei iute reprezinta intradevar un adevarat izvor de sanatate pentru organism.

Prin urmare, in acest articol vreau sa-ti arat o lista impresionanta de motive pentru care ar trebui sa consumi mai des ardei iute.

Atentie! Sunt si cateva contraindicatii de care ar trebui sa tinem cont. Chiar daca ardeiul iute are multe beneficii pentru sanatate, nu este indicat consumul acestuia pentru toate persoanele.

Asa ca te invit sa citesti articolul pana la capat sa afli care sunt beneficiile acestuia, dar si cand ar trebui sa eviti ardeiul iute.

Despre ardei iute

Despre ardei iute

Capsicum annuum (ardei iute) este o planta din familia Solanaceae si se inrudeste cu ardeii si gogosarii.

Ardeiul iute este originar din Mexic, iar istoria lui a inceput cu 7500 de ani in urma.

Fiind cultivat in America Centrala si de Sud, marinarii au fost cei care l-au dus in intreaga lume. Se spune ca inclusiv Cristofor Columb.

Personal cand vorbesc de ardei iute ma duce gandul la mancarea din Mexic. Adica la patria ardeiului iute 🙂 . Totusi, cel mai mare productor si consumator este India!

Exista patru tipuri / grupe de ardei iuti:

  • galben
  • rosu
  • verde
  • comun (jalapeno)

In lume sunt cunoscute 35 de soiuri de ardei iuti. Interesant este ca langa Timisoara se cultiva cel mai scump ardei iute din lume.

Este vorba de soiul Aji Charapita. Esti interesat sa cumperi un kg din acest ardei iute 🙂 ? Trebuie sa scoti din buzunar intre 10.000 si 25.000 USD!!!

Daca tot am mentionat care e cel mai scump, atunci ar trebui sa spun si care e cel mai iute ardei din lume. Este vorba de soiul Carolina Reaper, originar din Statele Unite ale Americii (Carolina).

Ardeiul iute se poate consuma in foarte multe feluri. De la crud si pudra, pana la sosuri sau gatit. Cred ca la noi in tara cel mai mult se prefera a se consuma crud sau murat.

De ce este ardeiul iute sanatos?

De ce este ardeiul iute sanatos?

Chiar daca are un gust picant / iute (iar din aceasta cauza neplacut pentru unii), acest ardei are foarte multe beneficii pentru sanatatea.

Departamentul de Agricultura din Statele Unite ale Americii mentioneaza ca in ardeiul iute regasim calciu, fier, magneziu si un complex mare de vitamine.

Datorita continutului bogat de nutrienti, antioxidanti si principii active, ardeiul iute are beneficii multiple asupra sanatatii organismului uman.

Printre cele mai importante vitamine si minerale ce se regasesc in ardeiul iute mentionez:

  • vitamina A se regaseste din abundenta in ardeiul iute datorita caretonoidelor (pigmenti naturali) pe care ii contine. Organismul transforma pigmentii din ardeiul iute in vitamina A. Ajuta la buna functionare a sistemului imunitar, formarea globulelor rosii si sustine sanatatea vederii
  • vitamina B6 (piridoxina) are efecte benefice asupra neuronilor, amelioreaza depresiile si anemia. Este un sedativ usor si ajuta la secretia de serotonina
  • vitamina C se regaseste si ea din abundenta in ardeiul iute. Este un puternic antioxidant care sustine intarirea sistemului imunitar, protejeaza impotriva bolilor si regenereaza pielea
  • vitamina K1 (filochinona) ajuta la coagularea sangelui. Are, de asemenea, un rol esential pentru sanatatea rinichilor si a sistemului osos
  • vitamina E din ardeiul iute protejeaza pielea de actiunea factorilor externi din mediul inconjurator
  • magneziu are un rol semnificativ in sanatatea inimii, sistemului osos si sistemului nervos
  • potasiu este un mineral esential care previne riscul aparitiei bolilor de inima
  • cupru este esential pentru sanatatea sistemului osos si sistemului nervos

Pe langa vitamine si minerale, ardeiul iute este o sursa bogata de compusi bioactivi cu efecte antioxidante benefice pentru sanatate, cum ar fi:

Capsaicina

Aceasta este un compus care da gustul iute al ardeiului.


Conform studiilor efectuate, s-a dovedit ca acest compus bioactiv este responsabil si pentru multiplele beneficii pentru sanatate pe care le are ardeiul iute.


Capsaicina reduce inflamatiile, lupta cu celulele canceroase, ajuta la scaderea in greutate.

Capsantina

Este un carotenoid regasit in ardeiul iute rosu. Este un pigment care confera culoarea rosie a ardeiului.


In plus, are proprietati puternic antioxidante care ajuta organismul sa lupte impotriva afectiunilor canceroase si nu numai.

Acid ferulic

Este un antioxidant care previne aparitia anumitor afectiuni cronice.


In plus, are un efect benefic pentru regenerarea si intretinerea pielii.

Luteina

Se regaseste in cantitati mari in ardeiul iute verde, tanar. Nivelul de luteina scade pe masura ce ardeiul iute ajunge la maturitate.


Luteina ajuta la imbunatatirea vederii si sanatatea ochilor.

Violaxantina

Este un pigment natural care se regaseste in ardeiul iute galben.


Se pare ca este un antioxidant principal care ajuta in lupta cu radicalii liberi din organism.

Beneficiile ardeiului iute pentru sanatate

Beneficiile ardeiului iute pentru sanatate

Datorita continutului bogat de nutrienti, vitamine si minerale, ardeiul iute este considerat un aliment extrem de sanatos.

Totusi, nu ar trebui sa trecem in partea cealalta. Adica o portie de aripioare picante si prajite in ulei nu ar fi o alegere super sanatoasa.

De asemenea, ardeiul iute este sanatos cand e consumat in starea lui naturala, inclusiv murat sau pudra. Lucrurile se schimba atunci cand folosim produse cu ardei iute care mai contin si alte ingrediente (de exemplu coloranti sau consevranti).

Revenind la cele mai importante beneficii pe care le are ardeiul iute, acestea ar fi:

  • consumul constant de ardei iute poate prevenii bolile cardiovasculare
  • amelioreaza reumatismul
  • stimuleaza buna functionare a pancreasului
  • ajuta la functionarea optima a plamanilor
  • poate opri sangerarile severe, ajutand la coagularea rapida a sangelui
  • echilibreaza cu succes presiunea sangelui
  • este de ajutor in combaterea alcoolismului
  • reduce considerabil durerile diverse, inclusiv pe cele cauzate de psoriazis
  • poate prevenii aparitia cancerului
  • ardeiul iute are rol benefic in descongestionarea nazala
  • sunt utili in reducerea simptomelor astmului
  • ajuta la fluidizarea secretiilor de mucus din plamani. Sunt indicati in tratarea tusei, a racelilor si gripelor
  • diminueaza riscul de ulcer gastric. Distruge bacteriile ce pot fi ingerate si stimuleaza totodata secretia sucurilor cu rol de protectie
  • ardeii iuti rosii sunt benefici si in curele de slabire. Ajuta la arderea caloriilor suplimentare
  • sunt benefici si in prevenirea diabetului
  • imbunatatesc digestia si intaresc imunitatea
  • contribuie la formarea celulelor rosii din sange. Consumul de ardei iute este recomandat impotriva anemiei si a starilor de oboseala
  • ajuta la mentinerea optima a vederii

Cum sa consumam ardei iute

Cum sa consumam acest ardei?

Ardeiul iute poate fi consumat ca atare, adica proaspat. Mai poate fi fiert in anumite prepararte, uscat (sub forma de boia) sau murat.

Exista chiar si salate de ardei iute, de exemplu Shakshuka (o traditionala israeliana) sau salate picante care contin si alte legume.

Daca vrei sa consumi ardei iute si sub alte forme, iata cateva recomandari:

  • capsule vegetale cu pudra de ardei iute (link produs). Se administreaza conform instructiunilor de pe ambalaj. Te ajuta la imbunatatirea circulatiei sangelui, a sistemului gastrointestinal si la pierderea in greutate
  • tinctura de ardei iute (link produs). Se poate administra atat intern, cat si extern. Folosita intern, imbunatateste digestia, creste pofta de mancare, imbunatateste circulatia sangelui. Folosita extern, combate caderea parului, mentine sanatatea scalpului si trateaza degeraturile

Datorita efectelor benefice asupra pielii, ardeiul iute se regaseste ca ingredient in anumite creme, geluri si lotiuni.

Asftel, poate fi utilizat extern astfel:

Acestea fiind spuse, eu va urez pofta buna! Va las acum pentru ca merg sa mananc varza calita cu mamaliga si ardei iute 🙂 ! Rosu, bineinteles: mai iute, mai sanatos!

Mituri despre ardeiul iute

Am auzit de multe ori ca ardeiul iute ar distruge limba sau esofagul. Aceste lucruri sunt doar mituri. Nu exista studii care sa demonstreze acest lucru.

Intradevar, atunci cand mancam picant creierul primeste semnale de durere. Stomacul pote suferi din aceasta cauza. El practic reactioneaza ca si cand am manca ceva nociv.

Din acest motiv trebuie sa consumam alimente picante cu moderatie. De fapt orice aliment, oricat de sanatos ar fi, nu trebuie consumat in exces.

Contraindicatii

Cred ca ne-am lamurtit cat de benefic este ardeiul iute pentru sanatate. Insa sunt si cateva contraindicatii de care trebuie sa tinem cont.

Persoanele care sufera de afectiuni ale sistemului gastrointestinal, hepatice, hemoroizi si ulcer gastric trebuie sa evite consumul de ardei iute.

Nu este recomandat nici femeilor insarcinate sau celor care alapteaza. Eventual, se recomanda consumul cu moderatie. Insa cel mai bine este sa intrebi si medicul.

Surse:

  • https://www.webmd.com/food-recipes/ss/slideshow-foods-hot-peppers-benefits
  • https://www.healthline.com/nutrition/foods/chili-peppers
  • https://www.medbroadcast.com/channel/nutrition/whats-hot/healthy-benefits-of-hot-peppers