Prunele ingrasa sau slabesc?

Exista foarte multe fructe autohtone care, pe langa faptul ca sunt delicioase, sunt si benefice pentru sanatate. Unele dintre acestea sunt si prunele. Tocmai pentru ca sunt atat de gustoase, multi se intreaba daca prunele ingrasa sau slabesc.

Prunul este un pom fructifer raspandit peste tot pe la noi prin tara, in special in zonele deluroase si de campie. Exista o varietate de soiuri de pruni, iar fructele lor sunt foarte indragite.

Cine nu adora gustul dulce-acrisor al prunelor? Sunt delicioase consumate ca atare, dar sunt adesea folosite pentru prepararea gemurilor si a tuicii.

Prunele contin multe substante nutritive foarte benefice organismului. Consumul de prune combate anemia, previne bolile cardiovasculare, amelioreaza tulburarile digestive, protejeaza sistemul osos si previne diabetul zaharat.

Pe langa efectele pozitive asupra sanatatii, exista persoane care sunt preocupate de impactul prunelor asupra greutatii corporale. Multi nu stiu daca prunele ingrasa sau slabesc si atunci evita sa le consume.

In acest articol vom dezbate aceasta controversa, astfel incat la final sa poti trage concluzia potrivita.

Valorile nutritionale ale prunelor

Valori nutritionale ale prunelor

Pentru a putea sti daca prunele ingrasa sau slabesc este important sa afli care este valoarea nutritionala a acestora. In orice proces de slabire caloriile conteaza.

Acestea fiind spuse, afla ca 100 de grame de prune proaspete contin aproximativ 78% apa si au un aport de 74 de calorii, astfel:

  • 0,6 g proteine
  • 0,1 g lipide
  • 17,2 g de glucide

Prin urmare, dintre toti macronutrientii, glucidele furnizeaza 95% din valoarea energetica a prunelor. Adica un aport de aproximativ 70 de calorii pe 100 de grame de prune este adus de glucide.

Acesta este unul din motivele pentru care se crede ca prunele ingrasa. Insa, fiind vorba de fructe, glucidele continute de prune sunt zaharuri naturale care au o incarcatura glicemica mica spre deosebire de zaharul rafinat.  

Sunt si alte aspecte care trebuie avute in vedere pentru a afla daca prunele ingrasa sau slabesc. De exemplu, pe langa aportul de macronutrienti, conteaza si continutul de micronutrienti al prunelor.

Micronutrientii sunt reprezentanti de vitamine si minerale. Chiar daca nu furnizeaza calorii, aportul lor in organism este esential pentru sanatate, avand si un oarecare impact asupra scaderii in greutate.

Consumate mai ales in stare cruda, prunele sunt surse naturale de vitaminele A, C, B-uri si K. Contin minerale precum: potasiu, cupru, magneziu, mangan si fosfor.

Prunele contin fitochimicale care le confera proprietati antioxidante, detoxifiante, imunostimulatoare si depurative. 

Cum iti pot influenta prunele greutatea?

Unii  considera ca prunele ingrasa, pe cand altii cred ca prunele slabesc. Iata cateva argumente pentru care se crede ca prunele ar putea influenta greutatea.

Sunt detoxifiante

Datorita unor substante nutritive, prunele contin antioxidanti. Aceste substante lupta cu radicalii liberi, protejand celulele de stresul oxidativ. Prin urmare, prunele au excelente proprietati detoxifiante si depurative.


Antioxidantii nu actioneaza in mod direct asupra tesutului adipos. Insa detoxifierea organismului este un prim proces pe care trebuie sa il faci atunci cand vrei sa slabesti. Eliminarea toxinelor din organism stimuleaza scaderea in greutate. 

Au efect laxativ

Prunele contin in mod natural sorbitol, un alcool polihidric cu gust dulce. Aceasta substanta este folosita adesea ca indulcitor natural. Pe langa aceasta utilizare, sorbitolul are si efecte diuretice. Vezi si alte alimente diuretice


Prunele actioneaza ca un laxativ, absorbind apa din organism la nivelul colonului, participand la inmuierea si formarea bolului fecal. Datorita acestei substante, prunele (in special cele uscate) reprezinta un remediu naturist impotriva constipatiei.


Chiar daca,nu participa la scaderea efectiva a grasimii coroprale, efectul lor laxativ poate influenta intr-o oarecare masura greutatea. Proprietile lor diuretice fac ca prunele sa elimine retentia de apa din organism, o cauza responsabila pentru acumularea kilogramelor in plus.

Contin fibre

Datorita continutului de fibre, prunele ajuta la buna functionare a sistemului gastrointestinal. Fibrele accelereaza digestia, stimuland tranzitul intestinal, combate constipatia si balonare (vezi si alte remedii pentru balonare).


De asemenea, au efect depurativ, participand la eliminarea toxinelor din intestine si colon. Fibrele au capacitatea de a reduce colesterolul din sange, restabilesc nivelul tensiunii arteriale si imbunatatesc circulatia sanguina.


Prunele sunt bogate in fibre solubile care reduc zaharul din sange. De asemenea, contin fibre sanogene care actioneaza ca prebiotice, protejand flora intestinala de bacterii.


Insa cel mai important rol al fibrelor pentru scaderea in greutate este acela ca confera satietate pentru mai mult timp. Aportul de fibre obtinut prin consumul de prune iti va scadea pofta de macare, determinandu-te sa mananci mai putin.   

Au un aport scazut de calorii

Chiar daca au un continut bogat de glucide, ceea ce nu le recomanda intr-o dieta ketogenica, totusi prunele au un aport scazut de calorii. Este adevarat ca exista fructe mult mai sarace in calorii si mai eficiente pentru scaderea in greutate decat prunele.


Cu toate acestea, valoarea energetica a prunelor nu este atat de mare. Ele pot fi incluse intr-o dieta de slabit echilibrata alaturi de alte alimente cu continut mic de calorii.

Prunele ingrasa sau slabesc?

Prunele ingrasa sau slabesc?

Raspunsul la intrebarea daca prunele ingrasa sau slabesc este moderatia. Ca oricare alt aliment, prunele ingrasa daca sunt consumate in exces si necorespunzator.

Atat timp cat sunt consumate cu moderatie ca facand parte dintr-o dieta atent conceputa, prunele nu ingrasa. Mai mult decat atat, conform unui studiu, prunele contin substante bioactive care pot ajuta la combaterea obezitatii si a unor boli cronice legate de aceasta.

Ca orice alt fruct, prunele trebuie consumate separat de alte alimente ca si gustari, cu cel putin 2 ore inainte si dupa o masa principala, consumul lor fiind recomandat in prima parte a zilei.

De exemplu, poti include prune cu moderatie la micul dejun intr-un regim disociat cum este dieta Rina. Astfel, te poti bucura de toate beneficiile nutritive pe care acestea le ofera, vei usura digestia si se va stimula procesul de slabire.

Un alt aspect care trebuie avut in vedere este faptul ca prunele uscate contin mult mai multe calorii decat prunele proaspete. Ca sa iti faci o idee, 100 g de prune uscate contin 280 de calorii, pe cand prunele proaspete contin doar 76 de calorii pe 100 de grame.

Prin urmare, din punct de vedere al aportului energetic, trebuie sa consumi o cantitate mai mica de prune uscate decat proaspete.

Pe de alta parte, este adevarat ca prin extragerea apei din fruct cresc totodata si valorile nutritionale. Astfel, prunele uscare contin mai multe vitamine, minerale si fibre decat cele proaspete.

Creste insa direct proportional si numarul de calorii care conteaza foarte mult intr-un proces de slabire. De asemenea, continutul de apa este benefic pentru pierderea in greutate.

Avand in vedere aceste lucruri, dupa parerea mea, prunele prospete sunt mai eficiente pentru slabit decat cele uscate. Si prunele uscate te pot ajuta, dar consumate cu moderatie pe post de gustare intre mese, avand in vedere continutul mare de calorii.

De fapt, exista un studiu efectuat de Universitatea din Liverpool care a demonstrat ca un consum moderat de prune uscate ajuta la scaderea in greutate.

Trebuie sa mai stii ca, desi prunele pot stimula pierderea in greutate, ele trebuie asociate unui plan alimentar echilibrat si variat pe parcursul unei zile. Cu alte cuvinte, nu consuma doar prune toata ziua, deoarece se vor crea dezechilibre nutritionale cu repercursiuni grave asupra sanatatii.