Stresul – ce este, simptome, tratament

Vremurile in care traim sunt din ce in ce mai agitate. Practic stresul a devenit un mod de viata pentru cei mai multi dintre noi, din pacate.

Pe parcursul unei zile trebuie sa facem fata problemelor de la lucru, sa avem grija de familie, sa intretinem curatenia acasa, sa mentinem stabilitatea financiara si multe alte responsabilitati cu care ne confruntam zilnic.

Toate acestea pun presiune asupra noastra si pot declansa stresul. Devenim agitati, iritati si anxiosi. Competentele noastre se reduc si nu mai suntem la fel de capabili ca sa ne confruntam cu problemele zilnice.

Daca stii cum sa faci fata stresului, acesta poate fi benefic pentru tine. Da, ai citit bine! Stresul poate sa aiba si unele beneficii, dar asta tine de tine si de modul cum il gestionezi.

Ce este stresul?

Ce este stresul?

Stresul este o componenta care face parte din viata noastra, a tuturor.

Chiar daca ai impresia ca unele persoane nu sunt stresate niciodata, in realitate ei de fapt stiu cum sa-l gestioneze si sa treaca peste.

Fiecare persoana poate sa defineasca stresul in felul lui. Poate pentru tine stresul inseamna sa mergi in fiecare zi la servici, iar pentru mine acesta inseamna sa ma trezesc la ora 6:00 dimineata.

Din punct de vedere pshihologic, aceste situatii nu reprezinta stresul, ci de fapt sunt factori de stres. Prin urmare, atunci cand te intrebi ce este stresul, trebuie sa-ti amintesti ca acesta este un raspuns fizic automat la anumite situatii sau provocari.

Factorii de stres sunt multiplii si difera de la persoana la persoana. Cand acestia apar in viata noastra, atunci se declanseaza hormonii de stres.

Dupa aceea incep sa apara primele simptome. Respiratia devine tot mai accelerata, inima simti ca vrea sa-ti iasa din corp, iar muschii sunt mai incordati. Si in acest caz, fiecare persoana poate sa aiba simptome diferite cand este stresata.

Din pacate, stiinta nu ne-a ajutat foarte mult ca sa descifram modul si motivul pentru care avem aceste reactii. Totusi, exista anumite tehnici si remedii care ne pot ajuta sa controlam si sa gestionam mult mai bine stresul.

Tipuri de stres

Tipuri de stres

Ca sa intelegi mai bine tipurile de stres, o sa-ti dau un exemplu.

Sa presupunem ca esti pe bicicleta, la semafor. Se face culoarea verde si vrei sa treci strada (regulamentar).

La un moment dat observi o masina ca se apropie catre tine cu viteza, iar viata iti este pusa in pericol. In acest moment, sistemul nervos intra in actiune si-ti spune ca "trebuie sa faci ceva ca sa te salvezi".

Sunt eliberati hormonii de stres, iar organismul primeste o cantitate suplimentara de glucoza. Aceasta este necesara pentru producerea energiei, iar in acest caz sa te ajute sa te feresti de masina.

In acelasi timp, sistemul nervos parasimpatic incepe sa fie "afectat", adica anumite functii din organism devin mai lente. In acest fel tu primesti un plus de energie ca sa faci fata pericolului.

Dupa cum probabil ti-ai dat seama, in aceasta situatie stresul este benefic si de ajutor. Practic este un stres bun (eustres), deoarece ne-a ajutat sa evitam contactul cu masina.

De cealalta parte, daca situatiile neplacute si care ne deranjeaza se petrec una dupa alta (intr-un timp foarte scurt), atunci organismul nu mai are timp sa-si regleze nivelul de hormoni si devenim tot mai epuizati.

Deoarece organismul nostru nu este conceput sa functioneze corect intr-un asemenea ritm, duce la aparitia stresului cronic. Iar mai apoi suntem afectati psihic, dar si fizic.

Afectiuni posibile din cauza stresului cronic

Din pacate, nu intotedeauna putem schimba presiunile din exterior si care ne coplesesc. Chiar si asa, putem decide cum sa reactionam in fata acestor presiuni. 

Este foarte important acest lucru deoarece stresul, in special cel cronic, poate avea un impact negativ asupra sanatatii noastre. Pot aparea afectiuni precum:

Cauzele stresului

Cauzele stresului

Dupa cum am mentionat si anterior, factorii de stres sunt situatiile neplacute si iritante, iar acestea pot fi diferite la fiecare persoana.

Totusi, in aceasta ecuatie trebuie sa luam in considerare si nivelul de vulnerabilitate la stres.

Din pacate, sistemul nostru nervos nu stie sa diferentieze o amenintare emotionala de una fizica. Din acest motiv, o simpla discutie in contradictoriu poate sa creeze un nivel de stres asemanator cu exemplu de mai sus cu bicicleta.

Desi cauzele stresului pot fi de mai multe feluri, acestea se pot imparti in patru categorii:

  • etape ale vietii - nasterea unui copil, pierdera unei persoane dragi, casatoria 🙂 , inceperea facultatii, un examen important, etc.
  • situatii imposibile de controlat - dezastre naturale, razboaie, actiuni teroriste
  • viata cotidiana - aglomeratie in trafic si la cumparaturi, participarea la un eveniment unde nu dorim sa fim, sedinte la servici
  • mediul inconjurator - zgomot, mizerie, poluare

Nici cercetatorii nu au stat deoparte stresului (in acest caz este vorba de doi psihiatri), asa ca au intocmit o lista cu cele mai stresante situatii din viata unui om. In lista lor se regaseste: moartea partenerului de viata, concedierea, atingerea varstei de pensionare, divortul si casatoria, decesul unei persoane dragi.

Simptome stres

Simptome stres

Stresul prelungit poate avea schimbari mari asupra noastra, iar acestea pot aparea atat la nivel emotional, cat si comportamental.

Cred ca majoritatea dintre noi am auzit ca "mananc mai mult pentru ca sunt stresata".

Desi aceasta poate sa fie si o scuza pentru a manca mai mult 🙂 , in realitate este si un simptom al stresului cronic.

Simptomele pe care le voi mentiona mai jos sunt mai mult ca un ajutor in a identifica aceasta afectiune inainte de a deveni cronica. Acestea, de asemenea, variaza de la persoana la persoana:

  • simptome emotionale - iritabilitate, anxietate, atacuri de panica, depresie
  • simptome fiziologice - dureri in piept, imunitate scazuta, ameteli, dureri de cap, oboseala, greata, palpitatii la inima
  • simptome cognitive - nu te poti concentra, ingrijorare nefondata, pesimism
  • simptome comportamentale - cresterea sau scaderea poftei de mancare, ticuri nervoase, probleme cu somnul, nevoia de a consuma alcool

Atentie, unele dintre aceste simptome se regasesc si in cazul depresiei sau anxietatii. Este foarte important sa identifici corect afectiunea de care suferi.

Tratamente naturiste impotriva stresului

Stresul nu are cum sa dispara din viata noastra. Trebuie sa ne obisnuim cu el, dar si sa stim cum sa-l controlam ca sa nu aiba un impact nedorit asupra viatii noastre.


Pentru a veni in ajutorul tau, vreau sa-ti propun cateva remedii si tratamente naturiste care te vor ajuta cand treci printr-o perioada mai stresanta.

Dieta sanatoasa

Cu o dieta sanatoasa si echilibrata esti pregatit sa faci fata mai bine problemelor de peste zi. Este foarte important ce manaci in fiecare zi!


Mesele echilibrate de pe parcursul zilei iti dau energie. Evita gustarile rapide si nesanatoase: alimentele procesate, produsele de panificatie, alimente bogate in zaharuri, mancarurile prajite si alimentele conservate.


Acestea contin carbodirati nesanatosi, cresc nivelul de insulina si implicit elibereaza hormonul de stres. Citeste mai multe aici.


Poti inlocui aceste alimente cu gustari sanatoase (legume, fructe, nuci, seminte). S-a dovedit ca nucile reduc stresul datorita continutului de acizi grasi omega-3.

Dormi suficient

Un somn bun, de 6-8 ore pe noapte, te ajuta sa ai mintea odihnita si sa faci fata mai usor provocarilor. In plus, o sa ai mai multa energie.


Daca nu te odihnesti suficient, peste zi vei fi irascibil, irational si agitat. Dar ce te faci atunci cand esti stresat si nu poti dormi? Iata cateva tratamente naturiste pentru a invinge insomnia.

Bea o cana de ceai

O cana cu ceai te poate calma atunci cand esti agitat. Ceaiul de sunatoare este recunoscut ca inlatura depresia si creste nivelul de serotonina.


Musetelul induce somnul. Plante precum passiflora, lavanda si roinita lupta impotriva stresului.

Renunta la obiceiurile proaste

Evita alcoolul, tigarile si cafeaua. Desi temporar iti dau senzatia ca reduc stresul, de fapt il accentueaza pe termen lung.


Acestea pot creste si tensiunea arteriala, dar si te pot predispune la diverse boli.

Fa miscare zilnic

Miscarea te face sa te simti mai bine, reduce depresia si anxietatea. Te face sa te simti increzator, creste capacitatea de a face fata problemelor, ai un control mai bun asupra mintii si corpului.


Ai nevoie de doar 30 de minute pe zi de miscare pentru ca endorfinele sa fie eliberate si sa ti se imbunatateasca starea de spirit.


In plus, miscarea poate fi o forma de meditatie. Poti gasi soltutii la probleme pe care le credeai de nerezolvat. Fa sport, alearga, plimba-te sau fa orice alta activitate care te face sa te simti bine.

Razi mai mult

Este cunoscut faptul ca un zambet te poate scapa din orice incurcatura. Rasul reduce stresul!


Acesta iti imbunatateste starea de spirit prin cresterea endorfinelor.


Nu te sfii sa razi atunci cand auzi o gluma buna, cand te uiti la o comedie sau in orice alt moment amuzant.

Asculta muzica si danseaza

Muzica si dansul te pot face fericit. Cand asculti muzica sau cand dansezi te simti bine si gandesti mai clar.


Stiu ca timpul e pretios, dar poti asculta muzica chiar si atunci cand iti pregatesti micul dejun sau te speli pe dinti. Fa si cateva miscari de dans 🙂 .

Calmeaza corpul si mintea

Tehnicile de respiratie profunda sunt foarte bune in lupta cu stresul. Atunci cand respiri adanc si lent, corpul se oxigeneaza, iar mintea se linisteste.


Cand esti stresat, inspira incet timp de 5 secunde (un volum mare de aer). Tine-l in plamani 5 secunde, apoi exipra-l foarte lent. Repeta acest exercitiu de inca 9 ori. Poti incerca chiar meditatia sau yoga.

O baie relaxanta si aromaterapie

Simturile sunt strict legate de creier. Astfel ca o baie relaxanta inainte de culcare, dupa o zi agitata, te calmeaza si induce somnul.


De asemenea, aromaterapia cu ulei esential de lavanda te calmeaza, te ajuta sa adormi mai repede si reduce stresul.

Stabileste-ti prioritatile si nu te grabi

Cand ai multe lucruri de facut intr-un timp scurt, te poti simti stresat si coplestit.


Iti recomand sa-ti notezi toate sarcinile pe o lista. Stabileste care sunt prioritare si care se pot face mai tarziu. Fa-le fara graba, concentrat si linistit.

Ia-ti o zi libera si fa ceea ce-ti place

Nimic nu este mai placut decat sa lasi totul si sa-ti acorzi atentie tie. Stiu ca si serviciul este important, dar daca esti stresat dai randament mai scazut.


Lasa totul in urma si fa lucruri care sa te faca sa te simti mai bine. Mergi cu familia intr-o excursie, intalneste-te cu pritenii, mergi la film, la salon, distreaza-te, fa activitati care te deconecteaza de rutina zilnica.

In concluzie...

Nu incerca sa fugi de stres, ci invata sa-l controlezi! Stresul este pretutindeni. Incearca sa gasesti modalitati cum sa te relaxezi si sa te detasezi de viata cotidiana.

Nu uita ca alimentatia joaca un rol extrem de important atunci cand vine vorba de disponibilitatea la stres. Consuma cat mai multe fructe si legume!

Nu in ultimul rand, as putea spune ca stresul este o epidemie in secolul in care traim. Chiar si asa, un cunoscut endocrinolog (Hans Selye) spunea ca "no stress means death", adica fara stres nu putem trai.