Totul despre fructul Mango

Fructul mango este unul dintre cele mai consumate fructe exotice din lume. Chiar si asa, putini oameni stiu ce beneficii are mango pentru sanatate.

Mango mai este denumit „fructul fericirii”, datorita cantitatii mari de magneziu pe care o contine, putand reduce stresul. Insa, acest fruct are multe alte beneficii pentru sanatate, nu degeaba fiind considerat si „regele fructelor”.

Dulce si foarte aromat, mango este un fruct foarte indragit. Desi este un fruct exotic, este disponibil si la noi in tara. Il poti gasi usor in mai toate supermarketurile.

Mai jos gasesti informatii utile despre mango, valorile nutritionale si beneficii lui. De altfel, afla daca consumul de mango are efecte adverse, dar si cateva curiozitati despre acest minunat fruct!

Despre mango

Despre mango

Mango, cu denumirea stiintifica Mangifera indica, face parte din familia Anacardiaceae.

Aceasta se mai numeste si familia drupelor, din care fac parte si alte fructele zemoase cu un singur sambure in interior.

Se crede despre mango ca ar fi originar din Asia de Est, Myanmar si India. In prezent, mango se cultiva pe scara larga in toata America de Sud, in Mexic si in anumite regiuni din SUA, cum ar fi California si Florida.

Exista mai multe soiuri de mango. Prin urmare, fructul poate avea diferite dimensiuni. Unele fructe pot sa fie cat o pruna, pe cand altele se pot numi uriase, deoarece pot sa aiba pana la 2 kilograme.

De asemenea, culoarea poate varia. Unele soiuri au fructe de culoare verde inchis, altele pot fi galbene, rosii sau chiar violet.

Singurul sambure pe care il are fructul mango in interior este mare si aplatizat, inconjurat de o pulpa carnoasa. Aceasta poate sa fie galbena sau sa aiba nuante variate, pana la portocaliu. Pulpa de mango are o consistenta zemoasa, este suculenta si foarte dulce.

Cum se mananca mango?

Fiindca este un fruct exotic relativ recent introdus in magazinele romanesti, putini oameni stiu cum se mananca mango.

Cel mai frecvent, mango este mancat simplu, ca atare, in stare proaspata. Tot ce trebuie sa faci este sa il cureti de coaja, sa ii scoti samburele si sa il feliezi.

Totusi, daca vrei sa diversifici modalitatile de consum, il poti include in salate de fructe, si nu numai. Mango este foarte versatil, putand fi inclus in smoothie-uri, sucuri, piureuri sau chiar in sosuri, daca le preferi pe cele mai dulci.

Valori nutritionale

Fructul mango este o sursa importanta de nutrienti care ii confera proprietati benefice pentru sanatate.

Se pare ca acest fruct ar putea ajuta la prevenirea anumitor afectiuni, este util in dietele de slabit si poate contribui la sanatatea pielii. Poti sa consumi mango la micul dejun in orice zi din dieta Rina, de exemplu.

Conform USDA (U.S. Department of Agriculture), 100 g de mango contine:

  • calorii: 60 kcal
  • proteine: 0,82 g
  • glucide: 15 g
  • lipide: 0,38 g (0 g colesterol)
  • fibre: 1,6 g
  • vitamina C: 36,4 mg
  • colina: 7,6 mg
  • vitamina A: 54 mcg
  • folati: 43 mcg
  • calciu: 11 mg
  • magneziu: 10 mg
  • fosfor: 14 mg
  • potasiu: 168 mg
  • sodium: 1 mg

Beneficii mango

Continutul sau bogat in nutrienti ii confera numeroase beneficii. Mango poate fi considerat unul dintre cele mai sanatoase fructe. Iata ce beneficii are mango pentru organism.

1. Sursa bogata de antioxidanti

In compozitia fructului mango se gasesc o multime de polifenoli, precum: mangiferina, quercetina, kaempferol, tanini, catechine, xantoni, acid cafeic si acid galic.


Toti acesti compusi sunt antioxidanti care au un rol deosebit de important, deoarece apara celulele de actiunea radicalilor liberi.


Totusi, cercetarile au aratat ca dintre toti antioxidantii, se remarca cel mai mult mangiferina, fiind foarte puternica.


Actioneaza atat de eficient impotriva radicalilor liberi, incat ar putea opri actiunea acestora in caz de cancer sau diabet.

2. Previne degenerarea maculara

Degenerarea maculara este o afectiune care poate sa apara odata cu inaintarea in varsta. Cu timpul, aceasta afectiune a ochilor se inrautateste, putand duce la pierderea totala a vederii.


Mango contine zeaxantina, un antioxidant puternic si eficient. Unul dintre principalele roluri ale acestei substante in organism este ca protejeaza ochii si poate preveni degenerarea maculara.


Se crede ca aceasta capacitate este data de proprietatile antiinflamatorii pe care le are substanta. Astfel ca, mentinerea unui aport optim de zeaxantina in organism poate fi un bun mecanism de protectie pentru sanatatea ochilor.

3. Poate regla glicemia la persoanele obeze

Obezitatea este o afectiune foarte raspandita la nivel global. Aceasta poate creste riscul aparitiei unor afectiuni cronice, printre care si diabetul zaharat.


Desi contine in mare parte carbohidrati, 100 g de mango are o incarcatura glicemica mica. Prin urmare, consumat cu prudenta acest fruct poate mentine constanta glicemia din sange.


Conform unui studiu, mango poate fi benefic pentru a regla glicemia persoanelor care se confrunta cu obezitate. Altfel spus, includerea fructului mango in dieta acestora ar fi scazut nivelul de glucoza din sange.


Concret, studiul prevedea consumul a cate 10 g de pulpa de mango uscata, timp de 3 luni, zilnic. Atat barbatii, cat si femeile, au avut la final un nivel mai scazut al glicemiei.


Totusi, nu s-au inregistrat modificari semnificative ale greutatii corporale, desi circumferinta soldului a scazut la barbati,

4. Imbunatateste imunitatea

Se pare ca 165 grame de mango asigura 10% din necesarul zilnic de vitamina A. Aceasta este deosebit de importanta pentru mentinerea unui sistem imunitar sanatos, dadu-i rezistenta neceasara sa poata lupta impotriva infectiilor.


Pe de alta parte, mango este foarte bogat in vitamina C, o vitamina esentiala pentru producerea celulelor albe din sange si pentru functionarea lor optima.


Prin urmare, consumul de mango are putea contribui la intarirea sistemului imunitar

5. Reduce riscul bolilor de inima

Mango contine cantitati semnificative de fibre, vitamine si minerale, care contribuie la mentinerea sanatatii arterelor. In acest fel, este redus si riscul de aparitie a bolilor de inima.


Faptul ca mango contine cantitati mari de potasiu si cantitati mici de sodiu, ajuta la mentinerea tensiunii arteriale in limite normale. Stiai ca ceaiul de urzica scade tensiunea?

6. Imbunatateste sistemul digestiv

Pe langa toti compusii pe care ii contine fructul mango se numara si un grup de enzime digestive. Acestea au rolul de a descompune moleculele alimentare mari, pentru a fi absorbite cu mai multa usurinta.


Aceste enzime sunt foarte active in fructele mango coapte, motiv pentru care fructele coapte sunt mai dulci decat cele necoapte.


Pe langa enzimele digestive, mango mai contine fibre care au rolul de a ajuta la formarea bolului fecal.


Pe de alta parte, mango mai contine o cantitate foarte mare de apa. Astfel are proprietati diuretice, eliminand retentia de apa din organism. Consumul de mango dreneaza lichidele din organism, usureaza tranzitul intestinal si poata sa previna constipatia.

7. Sustine sanatatea pielii si a parului

Poate pare greu de crezut, dar mango este extrem de benefic pentru par si piele. Contine vitamina C intr-o cantitate consistenta, ceea ce ajuta la producerea de colagen.


Acesta din urma nu este altceva decat o proteina care ofera elasticitate pielii, combate aparitia petelor si a ridurilor. In acelasi timp, confera structura parului.


Totodata, vitamina A din mango sustine cresterea parului si producerea de sebum. De asemenea, protejeaza pielea de razele ultraviolete.


Pe langa aceste vitamine, antioxidantii din mango protejeaza foliculii de par impotriva actiunii stresului oxidativ. Daca parul tau este lipsit de starulcire si are un aspect dezordonat, incearca o masca pentru par uscat facuta in casa.

Curiozitati despre mango

Exista cateva lucruri pe care putini oameni le cunosc despre mango. Dincolo de beneficii, mango este si un fruct spiritual cu o traditie de mii de ani.

In jurul lui sunt conturate multe legende si curiozitati extrem de interesante, care merita sa fie stiute:

  • in intreaga lume exista peste 1 000 de specii de mango
  • denumirea de „mango” se pare ca provine de la portughezii care faceau comert cu mirodenii, in jurul anilor 1500
  • exista o veche legenda din India care spune ca arborele de mango confera protectie in caz de pericol. Mai mult decat atat, acest lucru este dovedit de povestea unui tanar print, care se lupta cu uriasii. Nemaiavand putere sa lupte, printul a fost salvat de un mango care si-a deschis tulpina si i-a oferit adapost
  • mango este un fruct spiritual in India. Are un rol important in cadrul ceremoniilor religioase. Inclusiv Buddha este reprezentat cu un mango
  • tot in India, mango este utilizat in cadrul ritualurilor de nunta
  • mango mai este numit si „fructul vietii”, deoarece legendele sustin ca Buddha obisnuia sa mediteze intr-o padure de mango
  • se crede ca mango este cultivat de peste 4000 de ani

Contraindicatii si efecte adverse

Dupa ce am relatat aceste beneficii, mango poate fi considerat un fruct sanatos. In general, consumul de mango nu prezinta contraindicatii sau efecte adverse.

Totusi, se recomanda a fi consumat cu moderatie, deoarece excesul poate provoca indigestie. De asemenea, consumul fructelor de mango necoapte poate duce la probleme gastrointestinale.

In cazul persoanelor care sufera de boli, precum sinuzita sau artrita, este indicat consumul cu moderatie a fructului mango.

Totodata, persoanele care sunt alergice la latex ar trebui sa evite sa manance mango necopt, verde.

Femeile insarcinate sau care alapteaza pot manca mango cu incredere. Le ofera vitaminele si mineralele necesare in aceasta etapa a vietii. Dar, chiar si asa, nu se recomanda consumul a mai mult de un mango pe zi.

Surse:

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6377551
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18656927
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28805671