Orezul brun – proprietati si beneficii

Orezul brun este un aliment versatil ce poate fi adaugat intr-o varietate larga de preparate culinare si care are valori nuritionale superioare orezului alb.

Gustos si usor de gatit, acesta aduce si o serie de beneficii pentru sanatate, mai putin cunoscute insa.

Iar daca nu esti chiar fan al orezului brun, in articolul de astazi vei putea citi informatii utile ce ti-ar putea schimba punctul de vedere.

Orezul brun vs Orezul alb

Orezul brun vs Orezul alb

Diferenta dintre aceste doua alimente nu consta doar in culoare, ci si intr-o serie de caracteristici, in special nutritionale.

Orezul brun reprezinta varianta integrala a acestei cereale, acestuia fiindu-i indepartat doar invelisul superior.

Altfel spus:

  • orezul brun pastreaza partile care sunt bogate in fibre si nutrienti esentiali
  • orezul alb, fiind varianta cerealei care prin macinare a pierdut fibrele si germenii, este mai sarac in nutrienti
  • orezul brun este o sursa mai buna de magneziu

In consecinta, orezul brun prezinta o intreaga serie de beneficii superioare pentru sanatate, in comparatie cu orezul alb. 

Desigur, a nu se intelege ca orezul alb nu este sanatos! Dimpotriva!

Ce contine orezul brun?

Acesta este un aliment complex din punct de vedere nutritional, foarte bogat in minerale esentiale pentru organism.

Mai exact, orezul brun reprezinta o bogata sursa de elemente nutritive precum:

  • calciu
  • magneziu
  • potasiu
  • zinc
  • fosfor
  • mangan
  • fier
  • fibre
  • proteine
  • vitaminele B1, B3, B6, E
  • fitonutrienti bioactivi, precum lignani, fitoestrogeni si compusi fenolici
  • Ce beneficii are orezul brun asupra sanatatii?

    Avand in vedere ca orezul brun este mult mai bogat in fibre si germeni decat cel alb, este de la sine inteles ca acesta prezinta o serie de beneficii deloc de neglijat.


    Toate aceste beneficii vor fi prezentate in randurile de mai jos.

    Orezul brun regleaza nivelul glicemiei

    Studiile efectuate au aratat ca un consum constant de orez brun de aproximativ doua / trei portii pe saptamana, mentine nivelul glicemiei la valorile normale.


    Acest aliment ajuta treptat la eliminarea glucozei si reduce considerabil riscul de declansare a diabetului zaharat.

    Imbunatateste digestia

    Datorita continutului bogat de fibre alimentare, orezul brun reprezinta un aliment excelent pentru imbunatatirea digestiei.


    Astfel, stari precum balonare, indigestie, indispozitia datorata unei digestii lente, vor fi doar amintiri. In plus, toxinele din organism vor fi eliminate iar silueta ta iti va multumi.


    Include in dieta saptamanala si preparate pe baza de orez brun. Iar pentru diversitate, iti recomand sa incerci penne din faina de orez brun, fara gluten.


    Reprezinta o alegere nu doar sanatoasa, ci si foarte gustoasa. Vezi produsul.

    Furnizeaza energie si vitalitate

    Orezul brun este cu siguranta benefic pentru sanatate si, mai mult decat atat, face parte din alimentele care iti furnizeaza energie pentru o perioada indelungata de timp.


    Astfel, o gustare rapida pe baza de orez, eventual alaturi de cateva legume gratinate, te vor ajuta sa fii in forma maxima.


    Si pentru ca sa cumperi din confortul casei tale, iti las mai jos link-urile pentru doua sortimente de orez care cu siguranta ca te vor cuceri prin gust si savoare.

    Orez basmati brun (BIO)

    Orez brun cu bob lung (BIO)

    De ajutor pentru o vedere buna

    Vitamina E din compozitia orezului brun ajuta la protectia vederii.


    Doua portii de orez brun pe saptamana te pot ajuta sa preintampini o serie de afectini degenerative oculare, precum glaucomul.

    Previne diverse forme de cancer

    S-a constatat ca datorita fibrelor alimentare continute, dar si datorita seleniului, orezul brun poate preveni cancerul de colon.


    De asemenea, acest orez contine o substanta numita enterolactona care este de ajutor in preventia cancerului la san sau a altor tipuri de cancer de natura hormonala.

    Atentionari privind consumul de orez brun

    Desi este un aliment sanatos, este bine sa tii cont de cateva aspecte atunci cand vrei sa incluzi orezul brun in dieta:

    • acesta nu este indicat persoanelor care sufera de colon iritabil, datorita fibrelor continute
    • orezul brun, in comparatie cu cel alb, rancezeste mai repede. Verifica mereu cu atentie termenul de valabilitate

    Nu pot sa inchei fara sa iti ofer si un mic bonus de final, si anume o reteta pe baza de orez brun, foarte gustoasa si foarte usor de preparat. 🙂

    Reteta delicioasa cu orez brun

    Partea buna este ca ai nevoie de putine ingrediente si ca poti prepara o mancare rafinata si delicioasa chiar si atunci cand ai foarte putin timp la dispozitie.

    Ingrediente:

    • o cana cu orez brun
    • doua cani si jumatate cu apa
    • trei linguri cu ulei
    • un morcov
    • o ceapa medie
    • sare si piper dupa gust
    • cate o legatura cu marar si patrunjel (nu foarte mari)

    Mod de preparare:

    Se pune orezul intr-o strecuratoare si se spala pana cand apa devine limpede.

    Se toaca apoi marunt ceapa, iar morcovul se da pe pe razatoarea mica. Intr-o cratita se pune uleiul la incins (la foc mediu) si se adauga legumele. Se calesc timp de cateva minute amestecand din cand in cand, pana ce acestea capata o usoara culoare aurie.

    Apoi se adauga apa, iar cand aceasta a atins punctul de fierbere, se adauga orezul.

    Se lasa totul la foc mic, de preferat fara sa amesteci. La sfarsit amesteca cu o furculita pentru ca orezul sa devina mai pufos.

    Cand mancarea s-a mai racorit, adauga patrunjelul si mararul taiate marunt si amesteca.

    Cateva sfaturi utile:

    • acest preparat merge de minune alaturi de carne de pui (fasii de piept de pui trase la tigaie, de exemplu) sau in combinatie cu legume gratinate
    • pentru un gust mai intens, in loc de apa poti pune supa. Daca prepari rasol sau supa de carne, “fura” zeama pentru deliciosul tau preparat cu orez brun
    • in loc de ulei de floarea soarelui pentru calit, poti folosi ulei de cocos

    Orezul brun nu este doar un aliment sanatos, ci si foarte hranitor!

    Este bine sa il includem in dieta noastra, mai ales ca este versatil si il poti prepara intr-o multitudine de feluri. Il poti combina cu legume, carne, il poti adauga chiar la salate.

    Sau si mai simplu, cu sos de rosii deasupra. Se prepara rapid, iar gustul este minunat. Asa ca mie nu mai imi ramane decat sa iti urez multa santate si…. pofta buna!