Ulei de Susan

Pe masura ce mancarea chinezeasca a devenit tot mai populara, interesul oamenilor pentru ulei de susan a crescut tot mai mult. Este un ingredient specific gastronomiei asiatice, fiind adaugat in diferite preparate culinare pentru a le potenta aroma. 

Se spune ca uleiul de seminte de susan ar fi unul dintre cele mai vechi uleiuri naturale din lume. De mii de ani, a fost folosit atat ca aliment, cat si ca adjuvant pentru intretinerea sanatatii. Era folosit in ceremoniile religioase, in cosmetica si avea multe alte intrebuintari.

In medicina traditionala, se considera ca intareste imunitatea, detoxifica si sustine buna functionare a organismului. Este foarte apreciat ca remediu naturist pentru ingrijirea pielii si parului, ca ulei de masaj si protectie solara.

Despre ulei de susan beneficii asupra sanatatii, dar si multe alte informatii utile, mi-am propus sa vorbesc in acest articol. De asemenea, afla cum il poti utilizat in cosmetica, cum sa il consumi mai des si ce contraindicatii are.

Despre uleiul de susan

Ce este si valori nutritionale

Uleiul de susan este un ulei vegetal obtinut prin procesarea semintelor de susan.

Se crede ca dateaza inca de pe vremea civilizatiei de pe Valea Indului. In acele timpuri, semintele de susan reprezentau principala sursa disponibila pentru obtinerea uleiului.

Mai apoi, uleiul de susan s-a raspandit in toata Asia. Astazi, este folosit pe scara larga atat in gastronomie, cat si ca remediu naturist pentru diverse afectiuni.

Exista mai multe tipuri de ulei de susan:

  • ulei de susan galbui - este obtinut prin presarea la rece a semintelor de susan si are o aroma delicata, specifica susanului. Acesta poate fi nerafinat (virgin) sau rafinat (procesat). Cel din urma are un punct de ardere mai ridicat, fiind potrivit la gatit
  • ulei de susan brun – este obtinut din semintele de susan prajite, are o aroma intensa, fiind potrivit pentru salate sau alte preparate reci

In antichitate circula un mit conform caruia semintele de susan ar prelungi tineretea. Desi nu s-a putut demonstra stiintific acest lucru, totusi a starnit curiozitatea oamenilor care au inceput sa le consume mai des.

Ulei de susan - valori nutritionale

Uleiul din seminte de susan contine grasimi nesaturate in proportie de peste 80%, fiind bogat in special in acid linoleic (Omega-6) si acid oleic (Omega-9).

Mai contine vitamina E, vitamina K, colina si alte substante vegetale care ii confera proprietati antioxidante, antiinflamatoare si antibacteriene.

Iata ce valori nutritionale are o lingura (14g) de ulei de susan:

  • calorii: 124 kcal
  • proteine: 0 g
  • carbohidrati: 0 g
  • fibre: 0 g
  • grasimi: 14 g, din care grasimi saturate 1,99 g, grasimi mononesaturate 5,56 g, grasimi polinesaturate 5,84 g
  • vitamina E: 0,2 mg
  • vitamina K: 1,9 µg
  • colina: 0,028 mg

Ulei de susan beneficii

Datorita compusilor organici pe care ii contine, se pare ca iti poate aduce consumul regulat de ulei de susan beneficii impresionante asupra sanatatii.


Evident ca acest ulei nu trebuie sa inlocuiasca un tratament medicamentos recomandat de medicul specialist. Eventual poti sa-i ceri parerea daca il poti folosi ca adjuvant.


Gasesti mai jos o lista cu potentialele beneficii ale uleiului de susan.

Previne aparitia bolilor

Datorita compusilor vegetali pe care ii contine, consumul regulat de ulei de susan ar putea preveni aparitia bolilor. In medicina traditionala, se crede ca acest ulei are proprietati antioxidante si antiinflamatoare.


Antioxidantii inhiba actiunea nociva a radicalilor liberi care pot provoca degradarea celulara si care cresc riscul de imbolnavire.


Astfel, uleiul de susan ar putea sa previna daunele celulare si sa mentina o stare buna de sanatate.


In plus, se crede ca uleiul de susan ar putea sa reduca inflamatiile. Cu toate acestea, sunt necesare mai multe studii cu privire la acest beneficiu asupra organismului uman.

Amelioreaza durerile articulare

In mod traditional, uleiul de susan este folosit ca remediu naturist pentru ameliorarea durerilor articulare. Acest beneficiu este asociat probabil efectelor  antioxidante si antiinflamatoare ale acestui ulei. 


Fie administrat intern, fie topic, uleiul de susan ar putea fi eficient pentru atenuarea simptomelor artritei.


Se pare ca ar putea sa reduca inflamatiile, calmeaza durerile si imbunatateste mobilitatea. 

Previne bolile de inima

Consumul moderat de ulei de susan ar putea preveni aparitia bolilor de inima. Deoarece este bogat in grasimi nesaturate, este o alternativa mult mai buna pentru sanatatea inimii fata de alte uleiuri mai bogate in grasimi saturate.


De fapt, inlocuirea grasimilor saturate cu cele nesaturate scade riscul de boli cardiovasculare.


Se pare ca includerea in dieta zilnica a uleiului de susan ar putea sa reduca nivelul colesterolului rau (LDL) si al trigliceridelor.


Conform unui studiu, acesta ar fi chiar mai eficient pentru imbunatatirea profilului lipidic decat uleiul de masline.


In plus, datorita proprietatilor sale antioxidante si antiinflamatoare, uleiul de seminte de susan ar putea sa scada riscul de ateroscleroza si sa previna bolile cardiovasculare.

Imbunatateste memoria

Uleiul de susan ar putea fi eficient chiar si cand vine vorba de imbunatatirea memoriei. Tulburarile de memorie nu doar ca iti afecteaza calitatea vietii, dar pot duce in timp la dementa.


Adaugarea mai des in alimentatie a uleiului de susan poate reduce acest risc, prevenind bolile neurodegenerative care apar odata cu varsta.

Scade glicemia

Se pare ca uleiul din seminte de susan ar putea sa ajute la reglarea glicemiei, in special la persoanele cu diabet zaharat de tip 2.


Consumat regulat, cu moderatie, ar putea sa scada nivelul glucozei din sange, imbunatatind valorile glicemiei la adulti.


De asemenea, adaugat zilnic in dieta poate avea un rol important in gestionarea glicemiei pe termen lung.


Astfel, uleiul de susan ar putea sa scada semnificativ inclusiv hemoglobina glicozilata (HbA1c). Cu toate acestea, recomandat ar fi sa te consulti cu medicul inainte de a-l consuma!

Mentine sanatatea cavitatii bucale

In medicina indiana traditionala, clatirea gurii cu ulei de susan este o tehnica naturala folosita pentru mentinerea sanatatii cavitatii bucale.


Se considera ca acest ulei are proprietati antibacteriene, putand fi eficient pentru a inhiba si indeparta bacteriile din interiorul gurii.


Pur si simplu clateste gura cu ulei de susan timp de 10-15 minute, apoi scuipa. Se pare ca aceasta tehnica ar putea sa reduca placa bacteriana, prevenind gingivita si alte probleme ale cavitatii bucale.   

Ulei de susan beneficii in cosmetica

Ulei de susan beneficii in cosmetica

Beneficiile uleiului de susan in cosmetica sunt asociate proprietatilor sale emoliente, antioxidante, antiinflamatoare si antibacteriene.

Continutul sau bogat in grasimi nesaturate si vitamina E, il face util pentru ingrijirea pielii.

De altfel, pot aduce aplicatiile topice cu ulei de susan beneficii chiar si pentru sanatatea parului.

Iata cateva dintre beneficiile uleiului de susan in cosmetica.

1. Hidrateaza pielea uscata

Fiind un bun emolient, uleiul de susan poate fi eficient pentru ingrijirea pielii uscate si crapate. Patrunde adanc in piele, oferind o hidratare intensa si de lunga durata. 

De asemenea, stimuleaza regenerarea pielii sanatoase, redandu-i elasticitatea si suplete.

Il poti aplica ca atare, masand usor pielea cu ulei de susan. De altfel, il poti adauga ca ingredient in diverse masti naturale pentru hidratarea tenului homemade.

2. Are efect anti-imbatranire

Datorita proprietatilor sale antioxidante, aplicatiile topice cu ulei de susan detoxifica pielea si pot avea efect anti-imbatranire.

Aplicat regulat pe piele, acest ulei previne si combate daunele provocate de radicalii liberi.

Indeparteaza toxinele si impuritatile acumulate in piele, responsabile pentru aparitia ridurilor. In plus, stimuleaza productia de colagen si imbunatateste aspectul pielii.

Tot ce trebuie sa faci este sa te speli pe fata in mod regulat cu un amestec de ulei de susan, otet de mere si apa.

3. Protejeaza impotriva razelor UV

Uleiul de susan este considerat un factor natural de protectie solara. Se pare ca ar putea proteja pielea de actiunea nociva a razelor UV.

In plus, ar putea fi util pentru a ameliora arsurile solare usoare, combate descuamarea pielii si favorizeaza vindecarea mai rapida a pielii degradate.

Pentru a obtine o protectie mai mare impotriva razelor UV, indicat ar fi sa il combini cu alte uleiuri care ofera protectie solara.

4. Reda sanatatea si stralucirea parului

Uleiul de susan este foarte util pentru parul uscat si deteriorat. Hidrateaza firul de par in profunzime si il fortifica, redandu-i sanatatea si stralucirea naturala.

Aplicat la radacina, uleiul de susan stimuleaza circulatia si accelereaza cresterea parului.

Aplica ulei de susan pe toata lungimea firului de par umed si la radacini. Maseaza bland si lasa sa actioneze aproximativ 20 de minute.

Apoi spala-ti parul in mod obisnuit. De asemenea, il poti adauga ca ingredient intr-o masca pentru par uscata facuta in casa.

5. Mentine sanatatea scalpului

Datorita proprietatilor sale antioxidante, antiinflamatoare si antibacteriene, uleiul de susan poate ajuta la mentinerea sanatatii scalpului. Dincolo de partea estetica, un scalp sanatos previne caderea parului.

Uleiul de susan hidrateaza intens si curata scalpul, combatand matreata si infectiile.

Tot ce trebuie sa faci este sa masezi regulat pielea scalpului cu acest ulei, lasa-l sa actioneze 15 minute, apoi spala-te pe cap in mod obisnuit. 

Pentru o intretinere sanatoasa a parului, indicat ar fi sa folosesti un sampon natural facut in casa.

6. Intarzie incaruntirea

Se pare ca uleiul din seminte de susan ar putea intarzia incaruntirea, in special, pentru parul brunet.

Folosit regulat, acest ulei te poate ajuta sa iti pastrezi pentru mai mult timp culoarea naturala a parului.

Pur si simplu, maseaza scalpul si parul cu ulei de susan. Pentru o eficienta sporita, il poti combina cu ulei de migdale sau alte uleiuri vegetale.

Cum sa consumi ulei de susan

Cum sa consumi mai des ulei de susan

Uleiul de susan este un ingredient popular in bucataria asiatica si cea orientala.

Confera mancarurilor o aroma intensa de nuci si este o alternativa mai sanatoasa la alte uleiuri care au un continut mai bogat de grasimi saturate.

In timp ce se pot face si cure, ideal ar fi sa obtii din consumul de ulei de susan beneficii adaugandu-l mai des in alimentatie.

Evident, cu moderatie, deoarece are un aport caloric ridicat si poate determina cresterea in greutate.

Avand in vedere ca, in ultimul timp, a crescut in popularitate, gasesti ulei de susan in mai toate magazinele naturiste. Acest ulei este destul de versatil si poate fi integrat usor in dieta.

Uleiul de susan rafinat are un punct de ardere destul de ridicat, asa ca il poti folosi chiar si la gatit.

Poti sa-l folosesti atunci cand gatesti preparate cu orez, peste, legume trase la tigaie, linte, fasole, paste sau noodles.

De altfel, cel virgin sau cel brun se poate adauga ca atare peste salate, in marinade, hummus sau alte preparate reci.

Amesteca ulei de susan cu sos de soia si otet de mere pentru a obtine un dressing pentru o salata de rucola sau alte frunze verzi.

Ulei de susan contraindicatii

In general, uleiul de susan nu provoaca efecte secundare atat timp cat este consumat cu moderatie. Cu toate acestea, trebuie sa stii ca susanul se numara printre cele mai alergenice alimente.

Prin urmare, consumul de ulei de susan poate provoca reactii alergice la persoanele expuse acestui risc.

Similar, aplicatiile topice cu acest ulei pot si ele sa provoace alergii pe piele, desi in general sunt considerate a fi sigure. Cel mai bine ar fi sa faci un test inainte, daca vrei sa il folosesti pe piele!

Femeile insarcinate si cele care alapteaza ar trebui sa consume ulei de susan cu precautie. Acelasi lucru se recomanda si persoanelor care au diabet sau probleme cu tensiunea arteriala.

Uleiul de susan poate interactiona cu unele medicamente. Daca urmezi vreun tratament medicamentos sau ai probleme de sanatate, recomandat ar fi sa ceri sfatul medicului inainte!

Surse:

  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/sesame-oil
  • https://www.healthline.com/nutrition/sesame-oil-benefits
  • https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-1514/sesame
  • https://www.lybrate.com/topic/benefits-of-sesame-oil-and-its-side-effects
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30260748/