Ghimbir

Ghimbirul se bucura de popularitate in intreaga lume, fiind apreciat ca unul dintre cele mai aromate si sanatoase condimente. Radacina de ghimbir confera aroma si gust placut preparatelor, in timp ce sustine o stare buna de sanatate.

In bucataria asiatica ghimbirul este un condiment popular si foarte versatil, folosit pentru asezonarea preparatelor sarate, deserturilor si bauturilor. Aroma sa intensa, fructata si iute, face ca mancarea asiatica sa fie atat de gustoasa si atragatoare.

In medicina populara, ghimbirul a fost folosit din vremuri stravechi ca remediu naturist pentru o serie de afectiuni. Consumat ca atare sau sub forma de ceai de ghimbir, se crede ca poate oferi numeroase beneficii pentru sanatate.

Citeste mai jos pentru a afla cum iti poate aduce consumul de ghimbir beneficii pentru sanatate, cum se consuma si cum il poti adauga mai des in alimentatie. Vezi cand are consumul de ghimbir contraindicatii si daca ghimbirul creste tensiunea.

Despre ghimbir

Despre ghimbir

Ghimbirul (Zingiber officinale) face parte din familia Zingiberaceae, inrudindu-se cu turmericul

Este o planta perena, erbacee, originara din Asia, a carei rizom este un condiment foarte apreciat in gastronomia asiatica.

Din cele mai vechi timpuri, ghimbirul a fost cultivat si utilizat in tari precum China si India. In secolul I d.Hr., ghimbirul a fost comercializat in regiunea mediterana, fiind raspandit apoi, de-a lungul timpului, in intreaga lume.

Radacina de ghimbir este fibroasa, noduroasa, ramificata si are aspect neregulat. Are un gust iute si o aroma foarte puternica, fiind un ingredient apreciat in multe retete.

Ghimbirul este bogat in uleiuri volatile si se numara printre cele mai sanatoase condimente din lume.

Astfel, dincolo de intrebuintarea lui culinara, se considera ca poate oferi beneficii pretioase pentru sanatate.

Este folosit in medicina alternativa ca remediu naturist pentru tratarea anumitor afectiuni. De altfel, este un ingredient apreciat in industria cosmetica si a parfumurilor.

Radacina de ghimbir valori nutritionale

In ceea ce priveste profilul sau nutritional, ghimbirul este sarac in calorii, contine carbohidrati, putine proteine si cantitati foarte mici de grasimi. De altfel, radacina de ghimbir ofera cateva vitamine si minerale.

Contine vitamina C, unele vitamine din complelxul de B-uri, vitamina E, calciu, magneziu, fosfor, fier, potasiu si sodiu. 

In ciuda faptului ca este considerata una din cele mai sanatoase alimente, radacina de ghimbir nu este semnificativ bogata in nutrienti. Insa, ceea ce il face un superaliment este continutul sau bogat in fitonutrienti.

Dintre acestia, cel mai special este gingerolul. Este un compus care ii confera ghimbirului potentiale proprietati medicinale.   

Trebuie mentionat faptul ca, desi este sanatos, ghimbirul nu se consuma in cantitati mari. In general, se recomanda ca aportul zilnic sa nu depaseasca 4 g.

Ghimbir beneficii

Inca din cele mai vechi timpuri s-a considerat ca un consum de ghimbir ofera beneficii multiple pentru sanatate.


Aceste calitati ale ghimbirului se datoreaza in principal gingerolului, un compus bioactiv considerat un antioxidant si antiinflamator puternic.


Prin urmare, iata cum iti poate aduce consumul regulat de ghimbir beneficii pentru sanatate.

1. Scade riscul de imbolnavire

Fiind bogat in antioxidanti, consumul regulat de ghimbir ar putea sa scada riscul de imbolnavire. Antioxidantii actioneaza impotriva radicalilor liberi care ar putea provoca degradarea celulara.


Ghimbirul inhiba stresul oxidativ care determina imbatranirea prematura si previne aparitia bolilor cronice.


In plus, se crede ca radacina de ghimbir ar putea avea o actiune imunostimulatore, antiinflamatoare si antibacteriana.


Astfel, ar putea proteja organismul de infectii, reduce inflamatiile si mentine o stare buna de sanatate.

2. Combate gripa si raceala

In mod traditional, radacina de ghimbir se numara printre cele mai populare leacuri batranesti pentru raceala si gripa. Multe persoane apeleaza la ghimbir pentru a preveni sau combate virozele respiratorii.


Ghimbirul confera energie, revitalizeaza organismul si poate sprijini recuperarea mai rapida.


Contribuie la intarirea imunitatii, da forta organismului sa lupte cu virusurile si bacteriile, inhiba dezvoltarea infectiilor si reduce inflamatiile.


Radacina de ghimbir proaspata usureaza aparatul respirator, ameliorand simptomele racelii si gripei.


Atenueaza durerile in gat, tusea, raguseala, desfunda nasul si favorizeaza transpiratia.

3. Amelioreaza senzatia de greata

Ghimbirul poate fi unul dintre cele mai eficiente remedii naturiste impotriva senzatiilor de greata. Astfel, poate fi un aliat de nadejde pentru cei care au rau de miscare.


Radacina de ghimbir poate fi utila persoanelor care se confrunta cu episoade de greata provocate de unele medicamente sau interventii chirurgicale.


De altfel, ar putea ameliora semnificativ greturile matinale in cazul femeilor insarcinate. In astfel de situatii, va trebui sa discuti cu medicul inainte de a consuma ghimbir pentru ameliorarea senzatiilor de greata.


Ghimbirul poate interactiona cu unele medicamente si poate provoca avort spontan, in cazul femeilor insarcinate. Astfel, exista voci care sustin ca ar trebuie evitat in perioada sarcinii.

4. Combate indigestia

Atunci cand este consumat cu moderatie, ghimbirul ar putea ameliora tulburarile gastrointestinale. Stimuleaza digestia si se numara printre cele mai utile leacuri batranesti pentru indigestie.


Accelereaza evacuarea stomacului, usurand disconfortul digestiv. Astfel, senzatia de prea plin dupa masa, crampele abdominale, balonarea si flatulenta, pot fi rapid ameliorate cu ajutorul ghimbirului.

5. Calmeaza durerile

Dupa cum spuneam, ghimbirul are proprietati antiinflamatoare si analgezice puternice. Atat consumul, cat si aplicatiile topice cu ghimbir, ar putea fi de ajutor pentru reducerea inflamatiilor si calmarea durerilor.


Acesta ar putea atenua migrenele, durerile de stomac si nevralgiile. Poate atenua inflamatiile si disconfortul provocat de osteoartrita si alte tipuri de artrita.


De altfel, poate fi unul dintre cele mai eficiente leacuri batranesti pentru guta.


In plus, poate fi un aliat de nadejde pentru femei. Poate contribui la calmarea durerilor menstruale, iar ceaiul de ghimbir poate fi un bun ceai pentru reglarea menstruatiei.

6. Previne declinul cognitiv

Se crede ca ar putea preveni declinul cognitiv ce apare odata cu inaintarea in varsta.


Aceasta calitate s-ar datora continutului sau bogat in antioxidanti, care protejeaza organismul de stresul oxidativ responsabil pentru accelerarea procesului de imbatranire.


Consumul regulat de ghimbir ar putea imbunatati functia creierului, sporind memoria, capacitatea de atentie si concentrare.


Astfel, ar putea preveni degradarea capacitatilor mentale si ar putea sa scada riscul de dementa.

7. Mentine o buna igiena orala

Poate nu stiai, insa ghimbirul poate scadea riscul de infectii si te poate ajuta sa mentii o buna igiena orala.


Avand proprietati antibacteriene, poate inhiba de dzvoltarea bacteriilor care provoca inflamatii la nivelul cavitatii bucale.


Ghimbirul proaspat te poate ajuta sa previi gingivita si parodontoza. De altfel, poate fi un remediu naturist eficient pentru a combate respiratia urat mirositoare.

8. Stimuleaza scaderea in greutate

Includerea ghimbirului intr-o dieta echilibrata si un stil de viata activ te poate ajuta sa slabesti. Fiind bogat in antioxidanti, ghimbirul are proprietati detoxifiante si poate stimula scaderea in greutate.


Radacina de ghimbir favorizeaza eliminarea toxinelor stagnante din organism care pot provoca inflamatii ce determina cresterea in greutate.


De asemenea, poate avea capacitatea de a accelera arderea grasimilor si scaderea greutatii corporale.


Avand in vedere toate acestea, ceaiul de ghimbir poate fi unul dintre cele mai eficiente ceaiuri de slabit facute in casa.

9. Previne bolile cardiovasculare

Datorita proprietatilor antioxidante si antiinflamatoare, ghimbirul ar putea preveni aparitia bolilor cardiovasculare. Se pare ca ar putea contribui la scaderea colesterolului rau si reduce nivelul de trigliceride.


Desi exista preocupari cu privire la faptul ca ghimbirul creste tensiunea, se pare ca efectul ar fi invers.


Ghimbirul poate actiona ca un vasodilatator, imbunatateste circulatia sanguina si scade tensiunea arteriala.


Cu toate acestea, cercetarile stiintifice sunt inca limitate la oameni. In plus, acesta ar putea fi eficient mai mult ca masura de preventie si nu neaparat pentru imbunatatirea factorilor de risc care pot provoca bolile de inima.


Mai trebuie avut in vedere faptul ca ghimbirul ar putea interactiona cu unele medicamente pentru reglarea tensiunii arteriale si ar putea provoca complicatii grave.


Prin urmare, daca suferi de hipertensiune, cere sfatul medicului inainte de a consuma ghimbir.

10. Scade glicemia

Ghimbirul ar putea sa scada nivelul glucozei din sange si ar putea imbunatati valorile glicemiei. Se crede ca, introducerea ghimbirului in consumul zilnic ar putea imbunatati hemoglobina glicozilata (HbA1c).


Astfel, radacina de ghimbir ar putea fi un remediu naturist pentru gestionarea glucozei din sange la persoanele cu diabet zaharat de tip 2. Totusi, cercetarile sunt incipiente, iar dovezile sunt limitate.

Cum se consuma ghimbirul

Cum se consuma ghimbirul

Ghimbirul este folosit de secole in bucataria asiatica. In ultima vreme insa a devenit un ingredient comun si popular in mai toate colturile lumii.

Este apreciat pentru aroma lui puternica, cat si pentru faptul ca ofera consumul de ghimbir beneficii numeroase sanatatii.

Radacina de ghimbir proaspata este disponibila in mai toate supermarketurile de la noi din tara. Il mai poti gasi sub forma de pulbere, ghimbir confiat, murat, pasta, sirop, etc.

Indiferent de forma in care alegi sa il consumi, te vei bucura atat de aroma, cat si de proprietatile ghimbirului. 

Cat despre cum se consuma ghimbirul, exista multe moduri prin care poti sa il adaugi mai des in alimentatia ta.

Ghimbirul este foarte versatil si poate condimenta multe preparate culinare. Aroma sa picanta se potriveste in multe retete atat sarate, cat si dulci.

Il poti adauga in supele crema, fripturi, tocanite, curry, salate, sosuri, smoothie-uri, sucuri, limonade, ceaiuri, etc.

De altfel, ghimbirul poate fi folosit si la prepararea deserturilor, precum: biscuiti, turta dulce, inghetata, briose, dulceturi, etc.

Un alt mod foarte popular de a-l consuma este sub forma de ceai de ghimbir. Pur si simplu, fierbe o bucata de aproximativ 2 cm de radacina de ghimbir proaspata in 250 ml de apa pentru vreo 10 minute. Strecoara si savureaza ceaiul de ghimbir ca atare sau indulcit cu miere.

In magazinele naturiste, ghimbirul mai este disponibil sub forma de capsule sau tinctura de ghimbir.

Totusi, ideal ar fi sa beneficiezi de proprietatile ghimbirului adaugandu-l in alimentatie. Daca totusi vrei sa apelezi la astfel de suplimente cu ghimbir, ar fi bine sa ceri sfatul medicului inainte.

Ghimbir contraindicatii

Atat timp cat este adaugat cu moderatie, in diferite preparate, ghimbirul este sigur pentru consum.

Cu toate acestea, exista si cateva precautii de care trebuie tinut cont, in special atunci cand se administreaza in doze mai mari, cum ar fi suplimentele.

Consumul excesiv de ghimbir poate provoca tulburari gastrointestinale. Intr-o astfel de situatie te poti confrunta cu reactii adverse, precum: arsuri la stomac, crampe abdominale, balonare, flatulenta, greata sau chiar diaree.

Ghimbirul face parte din lista de alimente care subtiaza sangele si poate creste riscul de hemoragii daca este administrat in doze mari.

In plus, se recomanda sa il consumi cu precautie daca urmezi tratament cu anticoagulante.

Persoanele hipertensive si cele care sufera de diabet ar trebui sa consume ghimbir cu precautie sau chiar sa il evite, deoarece poate interactiona cu medicamentele prescrise pentru tratarea acestor afectiuni de sanatate.

Deoarece poate provoca dezechilibre hormonale si hemoragii, femeile insarcinate ar trebui sa consulte medicul. Acelasi lucru este valabil si in cazul femeilor care alapteaza.

Cere sfatul medicului inainte de a administra suplimente cu ghimbir. Daca suferi de vreo afectiune, intreaba medicul despre modul in care ti-ar putea influenta consumul de ghimbir starea de sanatate!

Surse:

  • https://www.healthline.com/nutrition/11-proven-benefits-of-ginger#5.-May-drastically-lower-blood-sugars-and-improve-heart-disease-risk-factors
  • https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/ginger-benefits
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/265990#benefits
  • https://www.menshealth.com/nutrition/a19547047/ginger-root-health-benefits/
  • https://journals.lww.com/md-journal/fulltext/2019/03290/Dietary_ginger_as_a_traditional_therapy_for_blood.60.aspx