Suc de Cartofi

Fiind o leguma buna la gust si foarte versatila, cartoful este cultivat si consumat pe scara larga. Ne plac cartofii prajiti, fierti, copti sau adaugati in nenumarate preparate culinare. Dar ai incercat vreodata suc de cartofi?

Cartofii cruzi au un profil nutritional foarte bogat, dar prepararea termica duce la pierderea unor nutrienti. O modalitate prin care poti beneficia de toti nutrientii pe care ii contin in stare cruda este sa ii consumi sub forma de suc de cartofi.

Sucul de cartofi cruzi este un remediu naturist stravechi, folosit pentru a combate diverse afectiuni. In timp ce consumul moderat de suc de cartofi are potentiale beneficii pentru sanatate, cartofii cruzi contin si antinutrienti.

Citeste in coninuare acest articol si vei afla cat de sanatos este sa bei suc de cartofi, beneficii, cum il prepari, dar si ce contraindicatii are.

Ce nutrienti contine sucul de cartofi?

Ce nutrienti contine sucul de cartofi

Cartoful nu este o leguma nesanatoasa atunci cand este consumat cu moderatie si gatit adecvat.

Cartofii gatiti sunt mult mai gustosi, dar acest proces provoaca degradarea anumitor nutrienti.

In sucul de cartofi se regasesc toate substantele active pe care ii contin cartofii cruzi, avand potentiale efecte pozitive asupra starii generale de sanatate.

Cartoful crud contine mai putine calorii, carbohidrati si proteine decat cartoful gatit. Consumul a 100 g de cartofi cruzi furnizeaza 69 kcal, aproximativ 17 g de carbohidrati si 2 g de proteine. Cartoful crud contine aproximativ 82 g de apa, dar si mult mai multi nutrienti.

In cartofii cruzi se regaseste mai multa vitamina C decat in cartofii fierti sau copti. Vitamina C este sensibila la temperaturile ridicate, iar gatirea cartofilor duce la degradarea acesteia.

Cartofii cruzi contin cantitati mai mari de potasiu decat bananele. Insa, fierberea cartofilor poate scadea semnificativ nivelul de potasiu.

Cartofii mai contin vitamina A, aproape toate vitaminele din complexul B, in special acidul folic (B9) si piridoxina (B6), vitamina K, fosfor, sodiu, calciu, fier, zinc si magneziu.

Pe langa nutrienti, cartofii cruzi contin si polifenoli, substante active care le confera proprietati antioxidante. Cel mai abundent polifenol regasit in cartoful alb este acidul clorogenic, o substanta regasita si in patrunjel sau telina. Acidul clorogenic este asociat cu numeroase beneficii pentru sanatate. 

Cartofii cruzi contin amidon rezistent, care desi nu este usor digerat si absorbit de organism, actioneaza ca un prebiotic, hranind bacteriile intestinale bune.

Amidonul rezistent contribuie la mentinerea sanatatii sistemului gastrointestinal, gestionarea glicemiei, dar are si alte beneficii pentru sanatate.

Suc de cartofi beneficii

Avand in vedere profilul nutritional al cartofilor cruzi, consumul moderat de suc de cartofi poate aduce numeroase beneficii pentru sanatate.

Are proprietati detoxifiante

Sucul de cartofi are proprietati detoxifiante pentru organism. Datorita antioxidantilor pe care ii contine, contribuie la curatarea ficatului, rinichilor si intestinelor de toxine.


Protejeaza organismul de imbatranirea prematura, previne formarea pietrelor la rinichi si inhiba dezvoltarea a numeroase afectiuni.


Continutul sau bogat in vitamina C face ca sucul de cartofi sa contribuie la intarirea sistemului imunitar. Astfel, este un bun remediu naturist impotriva inflamatiilor si previne gripa si raceala.


Deoarece contine fier, sucul de cartofi stimuleaza producerea de eritrocite din sange, fiind eficient pentru a combate anemia. In plus, vitamina C pe care o contine faciliteaza absortia fierului in organism.

Amelioreaza tulburarile gastrointestinale

Cura cu suc de cartofi este renumita pentru efectul sau benefic asupra sanatatii sistemului gastrointestinal. Consumul moderat de acest suc, imediat dupa masa, curata intestinele, faciliteaza digestia, combate constipatia si flatulenta.


Administrarea a jumatate de pahar de suc de cartofi de 3 ori pe zi intr-o cura de 30 de zile, poate avea efecte beneficie asupra afectiunilor gastrice si intestinale.


Sucul de cartofi actioneaza ca un pansament pentru mucoasa stomacului, este alcalin si neutralizeaza aciditatea gastrica, fiind unul dintre cele mai vechi leacuri batranesti pentru aciditate.


De asemenea, aceasta cura reface si protejeaza flora intestinala de la degradarea care poate surveni in urma tratamentului excesiv cu antibiotice.


Sucul de cartofi poate fi un tratament naturist alternativ in caz de gastrita, ulcer gastroduodenal, enterocolita si alte afectiuni ale sistemului digestiv.  

Imbunatateste sanatatatea sistemului cardiovascular

Fiind o sursa excelenta de potasiu, dar si alte minerale si vitamine, consumul de suc de cartofi ar putea imbunatati sanatatea sistemului cardiovascular.


De asemenea, antioxidantii pe care ii contine contribuie la eliminarea depunerilor de grasimi si toxine de pe peretii vaselor de sange.


Astfel, consumul de suc de cartofi poate scadea hipertensiunea arteriala si colesterolul. Imbunatateste circulatia sanguina, reduce inflamatiile si riscul aparitiei aterosclerozei sau altor afectiuni cardiovasculare.

Eficient pentru reumatism, artrita si guta

Sucul din cartofi are efect antiinflamator, reduce inflamtiile, amelioreaza si calmeaza durerile de articulatii si musculare. Cura cu suc de cartofi poate fi un remediu naturist eficient si pentru a calma durerile de cap sau de spate.


De asemenea, este util pentru a ameliora reumatismul si contribuie la eliminarea acumularilor de acid uric, fiind eficient in caz de guta.


Insa, si aplicat extern, cartoful are efecte uimitoare pentru ameliorarea durerilor provocate de reumatism, artrita, sciatica sau boala lumbago. Impachetarile locale cu cartofi cruzi sau fierti calmeaza durerile.

Combate ochii obositi si iritati

Sindromul ochilor obositi reprezinta o problema tot mai des intalnita in zilele noastre. Incordarea oculara la care ne supunem privind ecranele  dispozitivelor poate provoca iritatii, mancarimi, vedere incetosata sau inrosirea ochilor.


Asa cum feliile reci de castravete sau pliculetele cu ceai de musetel sunt eficiente pentru a combate sindromul ochilor obositi si irtitati, cartoful are si el acelasi efect.


Pur si simplu aplica pe pleoapele inchise felii subtiri de cartof crud sau comprese imbibate in suc de cartofi.


Tine feliile de cartof sau compresele cu suc de cartofi pe pleoape timp de 10 minute pentru a calma si reduce simptomele ochilor obositi. Acest remediu naturist este util si pentru a combate simptomele ochilor iritati in urma lucrarilor de sudura.

Combate diverse afectiuni ale pielii

Cataplasma si compresa cu cartof crud poate fi un remediu naturist eficient si la indemana pentru a calma durerile provocate de unele afectiuni ale pielii.


Aplicata local, compresa cu suc de carfi sau cataplasma cu felii de cartof crud are efect calmant pentru arsurile usoare de la nivelul pielii. De asemenea, poti sa apelezi la comprese cu suc de cartofi pentru a combate diverse eruptii sau iritatii cutanate.


Avand in vedere profilul sau nutritional bogat, cartoful crud stimuleaza productia de colagen, contribuie la refacerea tesuturilor, protejeaza pielea de daunele provocate de radicalii liberi, hidrateaza si mentine pielea sanatoasa.


Astfel, poate fi eficient pentru a combate ridurile, previne imbatranirea prematura a pielii, combate acneea, reduce mancarimile, inrosirea pielii si vindeca ranile. 

Regenereaza parul si combate matreata

Masca cu suc de cartofi este o alternativa naturista eficienta si ieftina la tratamentele de ingrijirea a parului din comert.


Masca din suc de cartofi este potrivita pentru toate tipurile de par si se poate pregati acasa foarte usor, in combinatie cu lactate sau uleiuri vegetale.


Sucul de cartofi regenereaza si intareste firul de par, fiind un bun remediu naturist care combate caderea parului.


Masca cu suc de cartofi hraneste parul in profunzime, reface varfurile despicate, reda stralucirea si aspectul sanatos al parului. De asemenea, aplicat pe pielea scalpului, sucul de cartofi combate matreata.

Suc de cartofi preparare

Suc de cartofi preparare

Atunci cand prepari suc de cartofi alege cartofii cat mai sanatosi, care nu sunt incoltiti, ofiliti si care nu prezinta leziuni.

Nu folosi cartofii daca sunt verzi! Acesta este semn ca au fost expusi la soare sau lumina intensa, ceea ce a determinat acumulrarea de solanina (alcaloid al carui consum poate fi toxic).

Pentru a pregati suc de cartofi ai nevoie de 2 cartofi mai mari, pe care ii speli bine inainte, apoi ii cureti de coaja.

Dupa ce i-ai curatat, mai spala cartofii inca o data sub cateva jeturi de apa rece. Pentru a obtine sucul te poti folosi de o razatoare sau de un storcator de fructe.

In primul caz, da cartofii pe razatoarea cu gauri mici. Pune cartofii rasi intr-un tifon curat, apoi storce sucul din cartofi intr-un recipient. Daca preferi tehnica mai rapida, atunci taie cartofii in sferturi si pune-i intr-un storcator pentru a extrage sucul de cartofi.

Dupa ce ai obtinut sucul de cartofi, fie cu razatoarea, fie cu storcatorul, toarna peste el o ceasca de apa si bea amestecul imediat dupa preparare.

Sucul de cartofi trebuie pregatit si consumat proaspat, deoarece in maxim 15 minute oxideaza si devine inchis la culoare.

In general, se recomanda o cura de 2 saptamani cu suc de cartofi baut dimineata, pe stomacul gol, cu o ora inainte de a servi micul dejun. De asemenea, este indicat ca dupa ce il bei, sa stai in pat jumatate de ora pentru ca sucul sa actioneze si sa isi faca efectul.

Suc de cartofi contraindicatii

Dincolo de profilul lor nutritional si potentialele beneficii pentru sanatate, cartofii cruzi contin si antinutrienti care poti deveni nocivi. In general, consumul moderat de suc de cartofi nu prezinta riscuri.

Conform principiului „ce este mult strica”, sucul de cartofi poate avea efectul invers pentru afectiunile pe care in mod normal le-ar combate.

Consumul excesiv de acest suc ar putea provoca tulburari digestive si afecteaza absortia nutrientilor. Amidonul rezistent consumat in cantitati mari ar putea duce la balonare, flatulenta si dureri stomacale.

Cartofii cruzi contin lectina, o glicoproteina care se ataseaza de glucide si care este greu descompusa de enzimele digestive. Ingerarea lectinei in cantitati mari inhiba regenerarea mucoasei intestinale, deterioreaza flora intestinala buna si ingreuneaza absortia nutrientilor.

Lectina poate provoca tulburari digestive, iar pe termen lung poate duce la aparitia unor probleme mai mari de sanatate.

Concentratia de lectina din cartofi se reduce considerabil atunci cand acestia sunt preparati termic. Avand in vedere acest aspect, se recomanda sa bei suc de cartofi cu precautie si moderatie.

De asemenea, indiferent ca alegi sa consumi cartofii gatiti sau sub forma de suc de cartofi, o atentie deosebita trebuie sa acorzi modului de depozitare si pastrarea a acestor legume.

Dupa cum am mai spus deja, expunerea cartofilor la lumina intensa poate determina acumularea de solanina, un compus care poate fi toxic pentru organism. Solanina consumata in cantitati mari poate provoca simptome neplacute, precum iritatii la nivelul sistemului digestiv, diaree, varsaturi, greata, dureri de stomac, dureri de cap, confuzie, febra, paralizie si chiar deces.

Astfel, depoziteaza cartofii in locuri intunecate, reci si aerisite. Semne de posibile acumulari de solanina sunt inverzirea suprafatei cartofului, sub coaja. Solanina poate fi indepartata prin curatarea cojii si a zonelor afectate, insa cel mai bine este sa eviti consumul acelui cartof.  

Informatiile din acest articol au scop informativ! Indiferent de starea ta de sanatate, inainte de a bea suc de cartofi, cere sfatul medicului!