Guliile

Cu o textura crocanta si un gust bland, guliile se consuma frecvent crude, adaugate in salate. Pot fi insa adaugate si in diverse preparate gatite, de la tocanite pana la ciorbe. Suculente si usor picante, guliile se aseamana la gust cu cotorul de varza sau ridichia, doar ca sunt mai dulci.

Guliile, cunoscute si cu denumirea de „nap german” sau „nap de varza”, sunt foarte populare in Germania, Ungaria si alte tari din nord-estul Europei. In Vietnam si India, acestea sunt frecvent adaugate intr-o varietate de preparate culinare.

Desi mai putin populare la noi in tara, guliile ar trebui introduse mai des in alimentatie. Sunt sarace in calorii, ceea ce la face utile in dietele de slabit. Au si numerosi nutrienti, care contribuie la imbunatatirea starii de santate.

Chiar daca se aseamana si apartin aceluiasi gen, trebuie mentionat ca gulia si napul sunt legume diferite. In acest articol vom vorbi despre gulii, ce beneficii au, cum se pastreaza si cum se prepara.

Ce sunt guliile?

Ce sunt guliile?

Gulia (Brassica oleracea ) este o leguma bienala care face parte din familia Brassicaceae (Cruciferae). Este inrudita cu alte legume crucifere, cum ar fi: varza, rucola, conoipda, varza kale, broccoli, varza de Bruxelles, etc.

A aparut la mijlocul secolului al XVI-lea in Europa Nordica, fiind un soi de varza salbatica. De-a lungul timpului s-a raspandit in alte zone vecine, in regiunea mediteraneana si mai apoi in restul lumii. Astazi, guliile se cultiva in special pentru tulpina lor comestibila.

Chiar daca pare mai degraba o radacina, gulia este de fapt o tulpina ingrosata supraterana, care apare la un an de la insamantarea plantei.

In partea superioara si pe lateralele acesteia sunt dispersate frunzele, care se prind de  tulpina  in niste petiole lungi. Frunzele, alungite si late, sunt si ele comestibile.

In cel de-al doilea an, planta de gulie dezvolta o tulpina florifera inalta, flori mici si galbene. Fructul are forma de pastaie, specifica cruciferelor, in care se regasesc semintele. In functie de soi, guliile pot avea coaja de culoarea alba, verde sau violet.

Guliile se cultiva usor si nu au nevoie de conditii speciale pentru a se dezvolta. Rezista la temperaturi cuprinse intre 5-26 grade C, adora solurile umede si locurile insorite. Acest aspect, dar si faptul ca aduc numeroase beneficii pentru sanatate, au contribuit la cresterea popularitatii guliilor.

Astfel, au devenit tot mai apreciate si la noi in tara, iar culturile de gulii s-au raspandit. Agricultorii de pe la noi au inceput sa cultive guliile in sere sau chiar in gradini, impreuna cu alte culturi de legume.

Ce valori nutritionale au guliile?

Guliile sunt cunoscute ca alimente sanatoase datorita valorilor nutritionale ridicate. Pot fi consumate atunci cand vrei sa slabesti, deoarece contin multa apa, fibre si sunt legume sarace in calorii.

Sunt surse excelente de vitamina C, iar 100 g de gulie asigura un aport de aproximativ 70% din doza zilnic recomandata de vitamina C pentru un barbat si aproximativ 80% din doza zilnica recomandata la femei.

De asemenea, guliile contin carbohidrati, proteine, putine grasimi, alte vitamine si minerale. Iata care sunt valorile nutritionale in 100 g de gulie conform USDA:

  • apa 91g
  • calorii 27 kcal
  • proteine 1,7 g
  • lipide 1 g
  • carbohidrati 6,2 g
  • fibre 3,6 g
  • calciu 24 mg
  • fier 0,4 mg
  • magneziu 19 mg
  • fosfor 46 mg
  • potasiu 350 mg
  • sodiu 20 mg
  • zinc 0,03 mg
  • cupru 0,129 mg
  • mangan 0,139 mg
  • seleniu 0,7 μg
  • vitamina C 62 mg
  • tiamina (vitamina B1) 0,05 mg
  • riboflavin (vitamina B2) 0,02 mg
  • niacin (vitamina B3) 0,4 mg
  • acid pantotenic (vitamina B5) 0,165 mg
  • piridoxina (vitamina B6) 0,15 mg
  • folati (vitamina B9) 16 μg
  • vitamina E 0,48 mg

Ce beneficii au guliile?

Pe langa vitamine si minerale, guliile mai contin fitonutrienti care le confera numeroase beneficii pentru sanatate. La fel ca toate legumele crucifere, guliile contin glucozinolati, despre care se spune ca sunt antioxidanti puternici.


Guliile violet abunda in antociani, pigmenti care le confera culoare si pe care ii regasim si in afine, varza rosie, zmeura, sfecla rosie, etc. Acesti flavonoizi au si ei proprietati antioxidante si previn aparitia unor boli.


Prin urmare, guliile sunt bogate in antioxidanti, iar consumul lor frecvent ajuta la imbunatatirea starii de sanatate si scade riscul de imbolnavire.


Pe langa proprietatile antioxidante, guliile mai au proprietati antiinflamatoare, diuretice, emoliente, tonifiante si detoxifiante.

Previn tulburarile gastrointestinale

Guliile sunt alimente bogate in fibre solubile si insolubile. Ambele tipuri de fibre sunt esentiale pentru a sustine sanatatea sistemului gastrointestinal.


Deoarece fibrele insolubile nu se dizolva in apa, ajung intacte in intestinul gros. Astfel, curata tractul intestinal de toxine, contribuind la buna lui functionare si previn aparitia inflamatiilor intestinale. Stimuleaza digestia, inlatura constipatia, balonarile si regleaza scaunele.   


Fibrele solubile reprezinta hrana pentru flora sanogena, contribuind la mentinerea echilibrului florei intestinale. O flora intestinala sanatoasa contribuie la cresterea imunitatii si scade riscul aparitiei unor afectiuni.


De asemenea, fibrele solubile mentin constanta glicemia in sange, prevenind aparitia diabetului.

Intaresc imunitatea

Guliile sunt surse excelente de vitamina C si vitamina B, doi antioxidanti puternici care contribuie la intarirea imunitatii celulare. Atata vitamina C, cat si vitamina B, participa la formarea hematiilor, inhiband procesul de imbatranire prematura.


Dupa cum am vazut, guliile mai contin si alti compusi vegetali cu proprietati antioxidante. Consumul frecvent de alimente bogate in antioxidanti, asa cum sunt guliile, ajuta organismul sa elimine toxinele.


In acest fel, guliile contribuie la intarirea rezistentei organismului, imbunatatirea starii generale de santate si pot preveni riscul aparitiei unor boli grave.

Scade riscul de boli cardiovasculare

Fiind bogate in fibre solubile, dar si in antioxidanti, guliile ar putea preveni riscul aparitiei bolilor cardiovasculare. Un aport adecvat de fibre solubile contribuie la scaderea colesterolului rau (LDL), unul din factorii care determina aparitia bolilor de inima si acidentelor vasculare cerebrale. 


De asemenea, se pare ca datorita continutului de glucozinolati, o alimentatie bazata pe legume crucifere scade riscul de afectiuni cardiace.


Datorita proprietatilor antioxidante, guliile actioneaza ca un vasodilatator, prevenind ateroscleroza. Relaxeaza musculatura vaselor de sange si contribuie la scaderea tensiunii arteriale.

Intaresc oasele

Guliile pot fi benefice pentru imbunatatirea densitatii osoase. Asociata cu o dieta diversificata, gulia contribuie la completarea aportului de fosfor.


Acesta este un mineral esential pentru organism care contribuie la procesul de crestere si de vindecare. Fosforul mentine constant Ph-ul, intra in structura tesuturilor moi si contribuie la intarirea oaselor si a dintilor.


De asemenea, guliile mai contin calciu si magneziu. Pe langa actiunea lui antidepresiva, magneziul participa la metabolizarea calciului. Magneziul alaturi de calciu contribuie si ele la intarirea sistemului osos.

Utile in dietele de slabit

Includerea guliilor intr-o dieta echilibrata contribuie la reglarea metabolismului si grabeste arderea grasimilor. Pot fi consumate atunci cand vrei sa slabesti, deoarece este o leguma saraca in calorii si bogata nutritional.


Contine multa apa, fiind un aliment diuretic si detoxifinat. Astfel, contribuie la eliminarea retentei de apa si de toxine din organism, stimuland pierderea in greutate. Fibrele pe care le contine confera satietate pe termen indelungat si stimuleaza tranzitul intestinal.  

Alte beneficii

Atat intern, cat si extern, guliile mai au si alte beneficii pentru sanatate:


  • bea in fiecare dimineata suc de gulie pentru a combate carceii si contractiile musculare
  • sucul de gulie este recomandat in caz de infectii virale, poate ameliora afectiunile respiratorii, durerile in gat, tusea productiva si bronsita
  • continutul sau de minerale o face sa fie eficienta  pentru a preveni anemiile
  • includerea guliilor in alimentatie protejeaza sistemul nervos, prevenind depresiile sau dementa
  • aplicata coapta, pe zonele afectate, gulia poate fi benefica pentru a trata eczemele, poate sa reduca furunculii sau puroiul

Cum alegi si cum pastrezi guliile?

Cum alegi si cum pastrezi guliile?

Guliile sunt disponibile in piete de primavara pana toamna, insa le gasesti pe tot parcursul anului si in supermarketuri la raionul de fructe si legume.

Atunci cand vrei sa cumperi gulii, alege-le pe acelea care sunt ferme, tari si mai grele. Guliile trebuie sa aiba coaja cu un aspect uniform, fara sa prezinte pete sau crapaturi. Acestea sunt indicii ca guliile sunt proaspete. In schimb atunci cand guliile sunt mai moi, insemana ca sunt culese mai demult si sunt trecute.

Indicat ar fi sa alegi guliile mai mici, pentru ca acestea sunt mai fragede si mai dulci. In schimb, cele mai mari au o textura mai lemnoasa.

De regula, guliile din supermarketuri sunt vadute fara frunze, insa la piata poti sa gasesti gulii cu tot cu frunze. In acest caz, frunzele trebuie sa nu fie lasate, ofilite, sa aiba culoarea verde, un aspect proaspat si textura crocanta.

Recomandat ar fi sa cumperi guliile cu frunzele atasate pentru ca si acestea sunt comestibile si foarte gustoase.

Cum se pastreaza guliile

Dupa ce le-ai cumparat, daca nu le consumi imediat, iata cum se pastreaza guliile.

In cazul in care cumperi guliile cu frunze, atunci desprinde-le de tulpina. Infasoara frunzele cat mai lejer intr-o punga de plastic, apoi pune-le in frigider. Trebuie sa le consumi cat mai repede pentru ca frunzele nu rezista mai mult de 1-2 zile.

Gulia fara frunze se pastreaza neacoperita in frigider in sertarul de legume si fructe. Astfel poate sa reziste pana la 2 sapatamani sau chiar mai mult.

Daca intentionezi sa o consumi cruda, indicat ar fi sa o folosesti mai devreme pentru ca isi pierde din textura crocanta.

Cum se prepara guliile?

Cum se prepara guliile?

Daca vrei sa beneficiezi de valorile lor nutritionale intacte, recomandat ar fi sa consumi guliile in stare cruda. Crocante, suculente si usor picante, guliile pot fi mancate ca atare sau adaugate in diverse salate de cruditati.

Pur si simplu, decojeste gulia, tai-o in bucati mai mari si mananc-o cruda cu putina sare. Guliile se potrivesc foarte bine cu varza, morcovul, marul, sfecla rosie, nucile si chiar cu portocalele.

Le poti adauga intr-o varietate de salate pentru a da gust si prospetime. De altfel, poti sa adugi in salata ta si frunzele de gulie. Asezoneaza salata cu ulei de masline, suc de lamaie, otet de mere sau un dresing de iaurt.

Mai poti sa consumi gulia cruda si sub forma de suc. Prepara un suc proaspat si revigorant din gulie, mar si morcov. Pentru un plus de aroma poti sa adaugi si un pic de ghimbir sau suc de lamaie.

Guliile pot fi consumate si gatite, adaugate in diverse preparate sau sub forma de garnitura. Daca vrei sa stii cum se prepara guliile, iata cateva idei:

  • poti sa le fierbi si sa pregatesti un piure de gulii care merge de minune servit langa o friptura
  • taie-le cubulete si adauga-le in ciorbe sau tocanite
  • poti sa gatesti o delicioasa supa de gulii
  • taie guliile felii, apoi prajeste-le in ulei incins sau la cuptor
  • poti faci gulii pane
  • gateste guliile umplute cu carne sau legume
  • adauga-le in ghiveciul de legume
  • poti sa faci un sufleu de gulii
  • gateste supa crema de gulii

Retea de gulii umplute cu carne tocata

Retea de gulii umplute cu carne tocata

Imagine cu scop informativ

Pentru a fi si mai clar cum se prepara guliile, iti sugerez o reteta delicioasa. Acest preparat cu gulii reprezinta un fel principal care poate fi consumat atat la pranz, cat si la cina.

Ingrediente

  • 6 gulii mai mici
  • 400 g de carne tocata ( curcan, porc, vita sau amestec)
  • doua linguri de orez
  • o ceapa mare
  • sare
  • piper
  • o lingura de ulei
  • 400 ml de iaurt grecesc
  • o legatura de marar

Mod de preparare

  • spala guliile, apoi curata-le de coaja
  • scobeste miezul cu o lingurita si colecteaza-l intr-un castron. Vei scobi cat sa creezi un spatiu suficient pentru a putea fi umplute, lasand marginile destul de subtiri
  • incinge uleiul intr-o tigaie, apoi pune la calit ceapa tocata marunt cu un praf de sare
  • cand ceapa s-a inmuiat adauga in tigaie miezul guliilor tocat cat mai marunt
  • caleste ceapa si miezul guliilor la foc mic, amestecand constant pana scad in volum, apoi opreste focul si lasa compozitia sa se raceasca
  • intr-un castron pune carnea tocata, orezul spalat, compozitia de ceapa si miez de gulii rece, mararul tocat marunt, sare si piper
  • amesteca ingredientele pana se omogenizeaza compozitia, apoi umple generos guliile si aseaza-le intr-o tava sau o oala
  • toarna apa cat sa treaca putin de jumatatea guliilor, acopera vasul si introdu guliile umplute la cuptorul preincalzit
  • lasa guliile umplute in cuptor, pe treapta medie, aproximativ 30 de minute pana ce guliile si carnea sunt fierte
  • adauga iaurtul si mai lasa vasul neacoperit in cuptor pentru aproximativ 5-10 minute
  • guliile umplute cu carne tocata se servesc calde cu o lingura de smantana deasupra

Contraindicatii

Includerea guliei in alimentatie nu prezinta contraindicatii. Cu toate acestea, gulia trebuie evitata de cei care sufera de tulburari ale tiroidei. De asemenea, nu ar trebui sa o consume nici cei care au pietre la rinichi sau la fiere.

De altfel, daca intentionezi sa consumi gulia in scopuri terapeutice, indicat ar fi sa consulti medicul inainte. Toate informatiile de mai sus au doar scop informativ.

Medicul va sti cel mai bine sa te sfatuiasca, in functie de simptomele si starea ta de sanatate. Altfel, gulia poate fi consumata in siguranta, atat timp cat este inclusa intr-o dieta echilibrata si sanatoasa.